Honda CBR1000RR-R Fireblade aerodinamikai csomag és felszereltség
- Az áramvonalas idomzat, szélvédő és sárvédő minimalizálja a menetszélnek kitett felületek nagyságát, egyszersmind visszafogja a légellenállást
- Az alacsonyabb üzemanyagtartály még kompaktabb üléspozíciót szavatol
- Az RC213V MotoGP-versenygépről átvett légterelő szárnyak segítenek földön tartani az első kereket a gyorsítások során, nem mellesleg fokozzák a stabilitást fékezéskor
- Az 5″-os, színes TFT-műszeregység gyors, ösztönös kezelését négyirányú kapcsolóval oldották meg a tervezők
- Az átlagon felüli ergonómiáról és az egyszerűbb villahíd-kialakításról a Smart Key gondoskodik
Az új motor és futómű mellé átrajzolt, agresszívabb idomzatot rendeltek a Honda mérnökei. Bár nem volt könnyű dolguk, sikerült az eddiginél is látványosabb és hatékonyabb köntöst szabniuk a CBR1000RR-R Fireblade-re, melynek légellenállási együtthatója a kategória legalacsonyabbja (pilótával együtt, versenypályán), ugyanakkor gátolja az első kerék elemelkedését gyorsításnál és stabilabbá teszi a motort erőteljes fékezésnél.
A fejlesztés során az üzemanyagtartály magasságának csökkentése volt az egyik legfőbb cél, hiszen így mélyebbre dőlhet a pilóta és mérséklődhet a légellenállás. A kitartó munka gyümölcseként a tank 45 mm-rel alacsonyabb, mint korábban, a 35 fokban megdöntött szélvédő pedig hatékonyan tereli el a menetszelet a pilótáról, holott saját légellenállása rendkívül alacsony. Az idomzat felső részének két oldala szabályosan hasítja a levegőt, ezzel is elősegítve a hossz- és oldalirányú ellenállást kanyarodás közben.
Hogy még könnyebb legyen a kormányzás, a sárvédőkön konvex felületet alakítottak ki, ami a kerekek felől az oldalidomokra, valamint az olaj- és a hűtőfolyadék-radiátorra vezeti el a menetszelet. Ezzel a megoldással a levegő sebességét és nyomását is fokozták, még hatékonyabb lett tehát a hűtés.
Az idomzat alsó részét a hátsó kerék tájékán valamelyest kibővítették, és úgy formázták, hogy lefelé irányítsa a levegőt. Ennek két pozitív hozadéka van: száraz időben kevesebb levegő, nedvesben pedig kevesebb víz éri a hátsó abroncsot. Utóbbi nagyobb tapadást és persze rövidebb köridőket jelent. Szinte akadálytalanul áramolhat a levegő a pilóta lábai körül is, és a hátsó sárvédő aerodinamikai teljesítménye is elismerést érdemel, tudniillik eltéríti az áramló levegőt a lengővillától, ezzel is redukálva a motor hátuljára ható felhajtóerőt.
Mindez a versenymotorok szintjére emeli a CBR1000RR-R-t, amit jól érzékeltet, hogy a légellenállási együttható a kategória legjobbja: 0,270 cW.
Az alacsony légellenállás és az optimális leszorítóerő érdekében a CBR1000RR-R-nél is bevetették a 2018-as RC213V MotoGP-versenymotornál is alkalmazott légterelő szárnyakat. Ezeknek hála, kevésbé emelkedik el az első kerék gyorsításokkor és stabilabb a motor fékezésnél, illetve a kanyarok bejáratánál.
A három szárny függőlegesen egy vonalban áll az oldalidomok légbeömlőnyílásainak belsejében. A függőlegesen mély, hosszában viszont sekély kialakítás nincs káros hatással az irányváltási képességekre, illetve a fordulékonyságra. Mivel a szárnyak közötti távolság állandó, az idomzat belső fala pedig behatárolja a légáram megoszlásának szintjét, a leszorítóerő maximális.
A szárnyak szögállása kiegyenlíti a bal és jobb fordulók eltérő torziós és csavarási szögéből adódó leszorítóerő-különbséget, hogy – főleg csúszáshatáron – stabilabb legyen a motor. A szárnyak felett és alatt áramoló levegő sebessége eltérő, így akadályozták meg, hogy a levegő „csapdába essen” az idomzat oldalán és kedvezőtlenül befolyásolja az irányíthatóságot.
A CBR1000RR-R könnyű és intuitív kezelhetőségét hivatott elősegíteni a színes, 5″-os TFT-műszeregység, ami nagyobb méretű és felbontású elődjénél. Ez tökéletesen személyre szabható, mindig azt mutatja tehát, amit a vezető látni szeretne, és használni is roppant egyszerű, mert négyirányú kapcsoló került a kormány bal oldalára. Az alsó és felső gombbal a paraméterek állíthatók, míg a jobbal és a ballal a menüben járhatunk körbe.
A hétköznapi használatot megkönnyítő Smart Key szintén az alapfelszereltség része, nem kell tehát kulcs az indításhoz és a kormányzárhoz. További fontos hozadéka, hogy nagyobb ram-air nyílást alakíthattak ki a hondások, hiszen nincs szükség hagyományos gyújtáskapcsolóra.