Fókuszban a Pesti alsó rakpart végleges #karigerítése
A Pesti alsó rakpart közeli és távoli jövője is szóba került a BKK Agóra lakossági fórumon, ahol a Fővárosi Önkormányzat és a közlekedésszervező szakemberei bemutatták az ideiglenes rakpartnyitás tapasztalatait, ismertették Budapest stratégiai fejlesztési céljait, az újragondolt Duna-part formálódó terveit, az érdeklődők pedig elmondhatták észrevételeiket, és kérdezhettek a jelenlévőktől.
Negyedik alkalommal szervezte meg BKK Agóra elnevezésű lakossági fórumát a Budapesti Közlekedési Központ. A kezdeményezés célja, hogy a Budapesten élők és közlekedők beszélgessenek a várostervezéssel, valamint a közösségi közlekedés jövőjével foglalkozó szakemberekkel.
Az augusztus 10-i, csütörtöki találkozó remek lehetőséget adott arra, hogy a Fővárosi Önkormányzat és a BKK szakemberei megvitassák az érdeklődőkkel a Pesti alsó rakpart szerepét Budapest életében, a felvetődő kérdésekre pedig közösen keressék a válaszokat a 2-es villamos vágányai alatt lévő közösségi viaduktban.
A lakossági fórumon napirendre kerültek
• az ideiglenes rakpartnyitás eddigi tapasztalatai;
• a rakpartnyitás városra gyakorolt hatásai, valamint
• az újragondolt Duna-part formálódó tervei.
Mások mellett Frankfurt Beatrix, a Fővárosi Önkormányzat várostervezési főosztályának építészeti osztályvezetője, Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke, Pap Zsigmond, a BKK rakparttervezésért felelős projektvezetője, valamint Tóth Patrik, a BKK adatelemzési vezetője beszélt a Pesti alsó rakpart múltjáról, jelenéről és jövőjéről, a nemzetközi példákról, majd várták az eseményen részt vevők kérdéseit, észrevételeit.
A fórumon szóba került a már hagyománnyá vált hétvégi, illetve a nyári egyhónapos rakpartlezárás is,. A szakemberek elmondták: az adatok szerint hétköznaponként átlagosan több mint 10 ezer mozogni vagy kikapcsolódni vágyó látogat ki az Eötvös tér és Irányi utca közötti rakpartszakaszra. A látogatók csaknem fele reggel nyolc és este hat óra között vesz részt a változatos programokon, versenyeken és koncerteken, és élvezi az ideiglenesen kialakított közterület hangulatát. A vizsgálati eredmények azt is mutatják, hogy a környező utak forgalma mindeközben nem változik, sőt a hidak forgalmában a rakpartnyitás ideje alatt csökkenést tapasztaltak.
Elhangzott, hogy a tervezett pesti rakpartfejlesztésnek köszönhetően egy vonzó, sokszínű, pihenésre és színvonalas kikapcsolódásra alkalmas Duna-parttal gazdagodhatna a főváros. A tervezés civil szervezetek bevonásával zajlik, és kiterjed az id. Antal József, a Jane Haining, valamint a Belgrád rakpartra is. Cél, hogy a Pesti alsó rakpart és környezetében javuljanak a kerékpáros- és a gyalogosközlekedés feltételei, egyúttal az új zöldfelületeknek köszönhetően vonzóbbá és élhetőbbé váljanak a kapcsolódó közterületek. A fórumon elhangzott még, hogy a megvalósítás a jelenlegi ütemezés szerint 2026 után kezdődhet, és hogy a kivitelezéshez európai uniós források bevonására is számít a főváros.
Mit érdemes tudni a BKK Agóráról?
A főváros közlekedésszervezője idén tavasszal indított rendezvénysorozatot BKK Agóra elnevezéssel. Az első, áprilisi találkozón a Budavári Önkormányzat képviselői, a lakók és a BKK szakemberei közösen keresték a megoldásokat a Várnegyed közlekedésének kihívásaira. Májusban a Lánchíd jövője került napirendre: a fővárosi közlekedésszervező bemutatta szakmai javaslatát a Lánchíd végleges forgalmi rendjéről. Legutóbb, június közepén a jármű- és villamoshálózat-fejlesztés volt a fórum témája.
Budapesti Közlekedési Központ