Fókuszban az új Focus (2.)
Elektromos teljesítmény
A sokoldalú hajtáslánc-kínálatban elektromos opciók is szerepelnek, amelyek még tovább javítják azt a hatékonyságot, kifinomultságot és közmondásos vezetési élményt, ami az elmúlt több mint 20 évben meghatározó volt a Focus vonzerejében.
Az új modell EcoBoost Hybrid hajtásai révén még több vásárló élvezheti a kedvezőbb fogyasztást és élvezetes teljesítményt, mivel a palettán immár egy hétfokozatú Powershift automata sebességváltó is megjelent, amivel a WLTP szabvány szerinti legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztás 5,2 l/100 km, a CO₂-kibocsátás pedig 117 g/km1.
A pihentetőbb kétpedálos használat mellett a kettős tengelykapcsolós Powershift egység lendületes gyorsítást és zökkenőmentes, gyors fokozatváltásokat biztosít, és a biztonságos előzéshez akár három fokozattal is képes visszakapcsolni. Sport üzemmódban az automata váltó tovább tartja ki az alacsonyabb fokozatokat (javítva ezzel a gázreakciót), és a váltómű manuálisan is kapcsolható az ST-Line kivitelekben alapáras kormány mögötti váltófülekkel.
A Powershift egység az üzemanyag-fogyasztást is javítja, optimális fordulatszámon tartva a motort, illetve azzal, hogy 12 km/órás sebesség alatt aktiválja az Auto Start-Stop rendszert.
Az új Focus 125 és 155 lóerős változatban kapható 1,0 literes EcoBoost Hybrid hajtása hatfokozatú manuális sebességváltóval 5,1 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, és a CO₂-kibocsátása 115 g/km (WLTP). A hibrid rendszerben egy szíjhajtású, integrált indítómotor/generátor (BISG) helyettesíti a hagyományos generátort. A BISG képes elektromos árammá alakítani a fékezés és egyenletes sebességű haladás közben többnyire veszendőbe menő energiát, és az így termelt áramot egy lítiumion akkumulátor tárolja. A BISG ugyanakkor elektromotorként is működik, zökkenőmentesen kapcsolódva be a hajtásba a benzinmotor mellett, lendületesebbé téve a gyorsítást, és csökkentve a benzinmotor terhelését, ami egyben az üzemanyag-fogyasztás csökkenését is jelenti.
A Ford 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja 100 és 125 lóerős teljesítménnyel és hatfokozatú manuális sebességváltóval párosítva szerepel a kínálatban, 5,1 l/100 km legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztással és 116 g/km CO₂-kibocsátással. Az EcoBoost blokk nagy nyomású közvetlen befecskendezéssel és kettős független változó szelepvezérléssel működik.
Azok számára, akik többet autóznak, a Ford az 1,5 literes EcoBlue erőforrást ajánlja 120 lóerő teljesítménnyel, 4,0 l/100 km legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztással és 106 g/km CO₂-kibocsátással (WLTP) hatfokozatú manuális sebességváltóval. Az alacsony üzemanyag-fogyasztásról, illetve a hatékonyabb égésről integrált szívórendszer, csekély tehetetlenségű turbótöltő és nagy nyomású üzemanyag-befecskendezés gondoskodik. A 120 lóerős változathoz nyolcfokozatú automata sebességváltó is rendelhető.
Az új Focusban a választható üzemmódok is rendelkezésre állnak: a vezető a Normal, Sport és Eco beállítások kiválasztásával egy pillanat alatt átállíthatja a gázpedál, az automata sebességváltó és az Elektronikus Szervokormány (EPAS) karakterisztikáját, hozzáigazítva az autó működését a pillanatnyi közlekedési helyzethez. Az Active modellváltozatban ezen felül egy “Csúszós út” üzemmód javítja a tapadást a jeges, havas vagy falevelekkel borított utakon, illetve az Ösvény beállítás segít mozgásban tartani az autót a lágy és képlékeny útfelületeken.
Technológia, amivel könnyebb az élet
Az új Focus észrevétlenül integrálja a Ford legmodernebb kényelmi és vezetéssegítő technológiáit.
Ez a márka eddigi legnagyobb darabszámú személyautója, amelyben az új SYNC 4 kommunikációs és szórakoztató rendszer5 működik; ez a technológia gépi tanulási algoritmust alkalmazva képes az idő előre haladtával mind jobban megérteni a vezetők szokásait, így egyre pontosabb javaslatokat és találati eredményeket ad.
A SYNC 4 tervezői újragondolták a 13,2 colos központi képernyő menüstruktúráját is, így az ösztönösen használható interfészen bármely alkalmazás, információ vagy kezelőszerv elérhető egy vagy két mozdulattal. Az új érintőképernyőn találhatók azok a funkciók is (például a fűtés vagy a szellőzés), amelyeket korábban valódi gombokkal kellett szabályozni, ezért a középkonzol sokkal letisztultabbá és átláthatóbbá vált. A rendszer vezeték nélküli Apple CarPlay és Android AutoTM kapcsolatot is kínál, hogy az okostelefonok funkciói könnyedén integrálhatók legyenek a SYNC 4 menüjébe.
A fejlett hangfelismerés funkció révén a rendszer 15 európai nyelven érti meg a természetes, hétköznapi beszédet, amit összevet a járműadatokkal és (a FordPass Connectnek köszönhetően) az internetes keresésekkel, így a berendezés gyorsan és pontosan reagál a szóbeli utasításokra, legyen szó akár a szórakoztató funkciók vezérléséről, a telefonhívások és szöveges üzenetek kezeléséről, a klíma beállításáról vagy az időjárás-előrejelzés lekérdezéséről.
A SYNC 4 mindemellett a Ford Power-Up funkciót is magában foglalja, és a vezeték nélküli szoftverfrissítésekkel a Focus egyre tökéletesebbé válhat. A rendszer a háttérben, az előre beállított időszakokban telepíti az új programokat, és a legtöbb frissítéssel az autósnak semmilyen tennivalója nincs. A szoftverfrissítések érezhetően javítják a Focus által kínált élményt, és csökkentik az esetleges szervizlátogatások számát.
A FordPass alkalmazással6 egy sor hálózatba kapcsolt szolgáltatás elérhető okostelefonon keresztül, hogy a felhasználó bármikor, bárhonnan kapcsolatba léphessen autójával, ellenőrizve az üzemanyagszintet, az olaj állapotát és sok egyebet, vagy éppen a távolból nyitva/zárva az ajtókat7. A SecuryAlert rendszer8 extra nyugalmat biztosít, mert a jármű saját érzékelőit használva figyeli, hogy valaki behatolt-e az autóba (akár kulcs használatával is), és ilyenkor azonnal riasztást küld a felhasználó telefonjára.
A SYNC 4 rendszerrel felszerelt új Focus tulajdonosa ingyenesen kipróbálhatja a Hálózatba Kapcsolt Navigáció8 és Ford Secure8 előfizetéseket, amelyek olyan funkciókkal tökéletesítik az ügyfélélményt, mint a valós idejű forgalmi, időjárási és parkolási információk8, vagy éppen a Vészhelyzet Előrejelzés3.
A Ford Secure előfizetéshez jár az Ellopott Jármű Szolgáltatás is, ami 24 órás ügyfélszolgálati ügyeletet biztosít, lehetővé téve a rendőrség számára az ellopott autó nyomon követését, és javítva ezzel a felderítés esélyeit. Ugyancsak az előfizetés része lesz majd a Szomszéd Riasztás is, amikor más, SecuriAlert rendszerű autók gazdái is értesülnek arról, hogy autótolvajok garázdálkodnak a környéken, illetve a Helymeghatározási Riasztás, ami értesíti a tulajdonost, ha az autó elhagyja az általa kijelölt körzethatárt; ezek később fognak aktiválódni, amikor megérkeznek a szükséges Power-Up vezeték nélküli szoftverfrissítések.
A Hálózatba Kapcsolt Navigáció8 valós idejű és prediktív közlekedési információk alapján (amelyeket a TomTom és a Garmin®szolgáltat), a jármű saját navigációja és a felhőalapú navigáció összevetésével határozza meg a leghatékonyabb útvonalakat. A vezető az élő időjárási adatok alapján arról is tájékozódhat, milyen időre számíthat útközben és a célállomáson, és azt is megtudhatja, hogy ez mennyire befolyásolja az utazását8. Mindeközben számíthat a fontosabb városok háromdimenziós térképeire is, hogy könnyebben tájékozódhasson az ismeretlen környezetben.
A modern világítástechnológiák közt megtalálható az alapáras, Automatikus Távfény-vezérlést3 is magában foglaló LED fényszóró és a Manőverező Fény is; ez utóbbi szélesebb fénypászmát vetít az útra, amikor a jármű kis sebességgel manőverez3. Emellett a magasabb felszereltségű változatokhoz megrendelhető a Dinamikus Pixel LED fényszóró is, ami fejlett megoldásokat kínál:
- Vakításmentes Távfény3, ami egy előre tekintő kamerával érzékeli a szembejövő járműveket, és ‘vakításmentes foltot’ képez a fénypászmában, blokkolva azokat a fénysugarakat, amelyek egyébként elvakítanák a szemből érkezőket
- Kameraalapú Dinamikus Kanyarvilágítás3, ami egy előre tekintő kamerával figyeli az utat, bevilágítva az ívek belső oldalát, szélesítve ezzel a vezető látómezejét
- Rossz Időjárás Fény3, ami a jobb látási viszonyok érdekében átalakítja a fénycsóvát, amikor működik az ablaktörlő
- Jelzőtábla-felismerő Világítás3, ami egy előre tekintő kamerával érzékeli a közúti jelzőtáblákat, és ezek alapján állítja be a fénycsóvát, jobban megvilágítva a kerékpárosokat és gyalogosokat a kereszteződésekben és a körforgalmakban
Az új Focus emellett egy sor vezetéssegítő technológiát is felvonultat, hogy az autós magabiztosabban és kevesebb fáradsággal vezethessen.
A Holttér Asszisztens3a Holttérfigyelő rendszer funkcióját bővíti ki, folyamatosan figyelve az autó holtterébe hátulról belépő járműveket, és ellenkormányzással figyelmeztetve a vezetőt, ha a sávváltási manőver során a Ford összeütközhet a másik autóval. A 65-200 km/órás sebességtartományban működő rendszer másodpercenként hússzor ellenőrzi a szomszédos sávokat a Focus mögött 28 méteres szakaszon.
Szintén újdonság a Focus kínálatában az Utánfutó funkcióval kiegészített Holttérfigyelő rendszer3, ahol a vezető a SYNC 4 érintőképernyőjén beírhatja a vontatni kívánt utánfutó hosszúságát és szélességét. A rendszer ezután a vontatmány kiterjedését is automatikusan figyelembe veszi a holttér meghatározásánál.
A Focus kínálatában az új Kereszteződés Asszisztens3 is megjelenik, ami egy előre tekintő kamerával és egy radarral figyeli a párhuzamos sávokban szemből érkező járműveket. A 30 km/órás tempóig aktív rendszer azonnal vészfékez, ha a vezető egy kereszteződében elkanyarodva keresztezi egy szembejövő jármű nyomvonalát, és a rendszer ezt ütközésveszélyként értékeli. A berendezés akkor is működik, ha az úton nincsenek felfestett sávjelzések, sőt éjszaka is, ha a fényszóró be van kapcsolva.
A Focushoz elérhető az új Vészhelyzet Előrejelzés3 is, ami tájékoztatja a vezetőt az úton kialakult veszélyes szituációkról, még akkor is, ha a baleset helyszíne nem látható egy kanyar miatt, vagy a többi járműtől; valamint a A Stop & Go rendszerrel, Sebességkorlátozást Felismerő és Sávközép funkciókkal kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC) 3, amivel még az araszoló forgalomban is kényelmesen lehet autózni. Az Aktív Fékezés funkciót is kínáló Ütközésre Figyelmeztető rendszer hatásosan segít elkerülni a baleseteket vagy mérsékelni az ütközés súlyosságát, az Aktív Parkolóasszisztens 23 pedig egyetlen gombnyomásra elvégzi a parkolás műveletét, önállóan kezelve a kormányt, a sebességváltót, a gázt és a féket.
Az új Focus modellekben már a a Hátsó Üléssori Figyelmeztető funkció is működik, emlékeztetve a vezetőt, hogy ellenőrizze a hátsó ülést, ha az utazás kezdetén a hátsó ajtót is kinyitották, így biztosan nem felejti majd az autóban a gyermekét vagy kedvenc háziállatát.
“Az új Focus tele van új technológiákkal, amelyek kifejezetten hasznosak a vezető és az utasok számára mind a kényelem, mind a biztonság szempontjából,” nyilatkozta Glen Gold, a Ford Focus termékcsalád igazgatója. “Vásárlóink a legmodernebb technológiákra számítanak, amikor beülnek egy Fordba, és azt szeretnék, hogy ezek a megoldások észrevétlenül megkönnyítsék az életüket. Az új Focusban ezt tökéletesen megvalósítottuk.”
# # #
1 A Ford Focus 125 lóerős, 1,0 literes EcoBoost Hybrid motoros kivitelének homologizált CO₂-kibocsátása 116-149 g/km, üzemanyag-fogyasztása pedig 5,1-6,6 l/100 km (WLTP).
A Ford Focus 155 lóerős, 1,0 literes EcoBoost Hybrid motoros kivitelének homologizált CO₂-kibocsátása 115-143 g/km, üzemanyag-fogyasztása pedig 5,1-6,3 l/100 km (WLTP).
A Ford Focus 100 lóerős, 1,0 literes EcoBoost motoros kivitelének homologizált CO₂-kibocsátása 116-146 g/km, üzemanyag-fogyasztása pedig 5,1-6,4 l/100 km (WLTP).
A Ford Focus 95 lóerős, 1,5 literes EcoBlue motoros kivitelének homologizált CO₂-kibocsátása 106-126 g/km, üzemanyag-fogyasztása pedig 4,0-4,8 l/100 km (WLTP).
A Ford Focus 120 lóerős, 1,5 literes EcoBlue motoros kivitelének homologizált CO₂-kibocsátása 106-139 g/km, üzemanyag-fogyasztása pedig 4,0-5,3 l/100 km (WLTP).
A Ford Focus 280 lóerős, 2,3 literes EcoBoost motoros kivitelének homologizált CO₂-kibocsátása 180-189 g/km, üzemanyag-fogyasztása pedig 7,8-8,3 l/100 km (WLTP).
A CO₂-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási adatok az egyes országokban forgalmazott modellváltozatoktól függően változhatnak.
Az üzemanyag/energiafogyasztási, CO₂-kibocsátási és az elektromos üzemmódban megtehető hatótávolság adatait az Európai Unió 715/2007/EC számú szabványa által előírt technikai kívánalmak és műszaki adatok alapján, illetve a legfrissebb 2017/1151 direktíva alapján regisztrálták. Az alkalmazott, szabványos tesztelési eljárások lehetővé teszik a különböző járműfajták és gyártmányok összehasonlítását.
2 A versenytárs szegmensben elvégzett Ford elemzés alapján.
3 A vezetéssegítő technológiák kiegészítő feladatot látnak el, és nem helyettesítik a vezető figyelmét, döntését és irányítását, és a biztonságos autózást.
4 A teherbírás és a csomagtérméret kihasználhatóságát a súlyelosztás is befolyásolhatja.
5 Ne vezessen zavaró körülmények hatása alatt. Ha lehetséges, használja a rendszerek hangvezérlését; vezetés közben ne használjon kézben tartott készülékeket. Bizonyos funkciók zárolva lehetnek, amíg az autó sebességváltója menetfokozatba van kapcsolva. Nem minden funkció kompatibilis az összes telefonkészülékkel.
6 A bizonyos okostelefon-platformokkal kompatibilis FordPass alkalmazás letölthető. Az üzenet- és adatforgalomért a szolgáltató díjat számíthat fel. A távolból vezérelhető funkciókhoz szükség van a FordPass Connectre, a FordPass alkalmazásra és a kiegészítő hálózatba kapcsolt szolgáltatásra (részletek a FordPass Felhasználói feltételeiben). A hálózatba kapcsolt szolgáltatások feltétele a Vodafone vagy partnere mobilhálózati elérhetősége. A technológia/mobilhálózatok/járműképességek fejlődése korlátozhatja a rendszerek funkcióit, és megakadályozhatja a hálózatba kapcsolt szolgáltatások működését. A hálózatba kapcsolt szolgáltatásokhoz WiFi hotspot szükséges.
7 Ahol azt a jogszabályok megengedik.
8 A rendszerek aktiválást igényelhetnek.