Fölényes győzelmet aratott a Toyota a São Paulo 6 óráson a WEC-ben

A Hosszútávú-világbajnokság idei ötödik futamán, Interlagosban akár a kettős győzelem is összejöhetett volna a japán csapatnak, ha a gyorsabbik autójának nem lettek volna műszaki gondjai. 10 év után emlékezetes versennyel tért vissza a WEC Dél-Amerikába.

A Toyota az első hibrid autóval aratott WEC-győzelmének (2012) helyszínén, Brazíliában az aktuális világbajnok alakulata (7-es autó, Sébastien BuemiBrendon Hartley és Hirakawa Rió) révén győzött a 73 ezer fős helyi nézősereg előtt. A japán csapat a remekül vezető pilótáknak, a csapatmunkának és a kiváló gumistratégiának köszönhetően szerezte meg idei második győzelmét. Három futammal a szezon vége előtt a Toyota Gazoo Racing mindössze négy pontra csökkentette a lemaradását a listavezető Penske-Porsche mögött a gyártók tabelláján, és a Ferrarit megelőzve feljött a harmadikról a második helyre.

Sokáig úgy tűnt, hogy a pole pozíciót megszerző 8-as Toyota GR 010 Hybrid (Mike ConwayKobajasi Kamui és Nyck de Vries) fog győzni – mert a versenyen is a leggyorsabb autó volt a mezőnyben – amíg egy műszaki hiba miatti hosszú boxkiállás után a mezőny végére nem került. A lenyűgöző felzárkózás azonban egy negyedik helyet és 12 értékes pontot hozott a 8-as alakulat számára is.

Először fordult elő a tavaly novemberi bahreini verseny óta, hogy a két Toyota indulhatott az első sorból. Conway tisztán elhúzott az első helyről, és rögtön elkezdte kiépíteni az előnyt az üldözőkkel szemben. Hartley az első kanyarban elrontotta a féktávot és kisodródott, de a második helyet így is meg tudta tartani. Conway ügyelt arra, hogy a közepes keverékű Michelin abroncsait kímélje, mert az extrém magas hőmérséklet és az interlagosi pálya agresszív felülete fokozott gumikopással járt. A brit pilóta az első órában 11 másodperces előnyt épített ki a 7-es Toyotával szemben, amely sikeresen tartotta maga mögött karnyújtásnyira az 5-ös Porschét.

90 perc elteltével még mindig kényelmesen irányítása alatt tartotta a versenyt a 7-es Toyota, az első csapást akkor szenvedte el, amikor egy sárga zászlós incidens miatt kapott áthajtásos büntetés eltüntette az előnyét. De a jelentősebb probléma a harmadik óra elején érkezett, amikor egy üzemanyagszenzort és vezérlőegységet kellett javítani. Az addig fölényesen vezető autó három percet hagyott a boxban, így a volánt átvevő De Vries csak a 18. helyen folytatta a versenyt.

Ekkor a vezetést megöröklő 8-as Toyotában már Hirakawa ült, aki a táv felénél 30 másodpercre növelte előnyét. Érdekes volt látni, hogy csak a jobb oldalra kapott új gumikat a kiállásánál; ez a stratégia a gumihőmérséklet fenntartására és a gumiabroncsok degradációjának a menedzselésére irányult. A Toyota egyedülálló tapasztalata abban mutatkozott meg Interlagosban, hogy az élmezőnyből egyedül a japán csapat tudta tartósan munkára bírni a két gumikeverék közül a lágyabbat (nem is tett fel mást a versenyen, csak a közepest), míg a két fő rivális, a Porsche és a Ferrari végig a tartósabb, de lassabb kemény Michelineket használta.

Hirakawa a brazíliai debütálásán igen gyors etapot teljesített, és több mint 40 másodperces előnyre tett szert az utolsó két órára, mielőtt átadta a volánt Bueminek. De Vries is nagyot autózott, visszahozta a 7-es autót a pontokért folytatott küzdelembe, őt a rutinos csapatfőnök-pilóta, Kobajasi váltotta az utolsó két etapra. Buemi időközben egy perc fölé növelte az előnyét az élen, az utolsó boxkiállását egy órával a vége előtt hajtotta végre, probléma nélkül. A nagy különbséget a kockás zászlóig meg is őrizte, végül több mint egy perccel a 6-os rajtszámú Porsche előtt ért célba.

A 7-es Toyota elszánt felzárkózása a célig folytatódott, Kobajasi az utolsó körökben a verseny legszebb előzésével, az első kanyarban levadászta az 51-es Ferrarit is, és a negyedik helyre küzdötte fel magát (sokáig a hatodik hely volt a legvalószínűbb a számára, de időközben Jenson Button 38-as Porschéja is büntetést kapott, amivel nyert még egy helyet a japán).

A Hosszútávú-világbajnokság legközelebb Észak-Amerikába költözik, ugyanis az idei hatodik versenynek szeptember 1-jén a texasi Austinban található Circuit of the Americas ad otthont.

Végeredmény, São Paulo 6 órás:

1. #8 Toyota Gazoo Racing, 236 kör
2. #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +1:8.811 perc
3. #5 Porsche Penske (Campbell/Christensen/Makowiecki) +1:15.993 perc
4. #7 Toyota Gazoo Racing +1:23.571 perc
5. #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +1:27.395 perc
6. #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +1 kör

Nyilatkozatok:

Sébastien Buemi (pilóta, 8-as autó):

„Ez egy csodálatos nap számunkra, idén először nyertünk futamot. Nagyszerű autónk volt. A gumikezelés volt az egyik erősségünk, különösen az, hogy a közepes keveréket használhattuk a verseny során végig, ami segítette a jó tempónkat. Nagyon örülök, hogy a trükkös szezonkezdet után végre egy problémamentes hétvégét tudhatunk magunk mögött. A kvalifikáción erős volt a csapat, de a 7-es autónak nem volt szerencséje a versenyen a műszaki problémájával. Nagyon gyorsak voltak, és ennél sokkal jobb eredményt érdemeltek volna. Sok pontot szereztünk a gyártók világbajnokságában, és azzal a céllal megyünk a következő futamra, hogy ezt a formát megőrizzük.”

Kobajasi Kamui (csapatfőnök és pilóta, 7-es autó):

„A csapat szempontjából ez a mi hetünk volt. Jó tempót mentünk a kvalifikáción, majd mindkét autó nagyon erős volt a versenyen, és nagyon jól kezeltük a gumikopást is. Gratulálok a 8-as autónak a győzelemhez; nagyszerű versenyt teljesítettek. Nyilvánvalóan a 7-es autóban is megvolt a potenciál a győzelemhez, de sajnos volt egy problémánk, amely időbe került a boxban. Onnantól kezdve nehéz helyzetbe kerültünk, de mindent megtettünk, hogy visszajöjjünk, és a negyedik hely volt a legjobb, amit reálisan elérhettünk. Köszönöm a csapatnak a kemény munkát. Elemezzük, mi történt az autónkkal, és még erősebben térünk vissza a következő versenyekre.”

Fotók: Toyota Gazoo Racing

Tudtad?