Ford F-150 Lightning – Bárhol elérhető áramforrás
Az F-150 Lightning azonban nemcsak a háztartásokat szolgálhatja áramforrásként, hanem a beépített elektromos csatlakozók segítségével rengeteg eszköz működtethető közvetlenül az autóról – távol bármilyen infrastruktúrától. Az alapváltozatok vásárlói 2,4 kilowatt kapacitásra számíthatnak, de opcióként ez tovább növelhető, míg a Lariat és Platinum modellváltozatok már alapáron 9,6 kilowattnyi áramot szolgáltatnak; ebből 2,4 kilowatt az első csomagtartóban, 7,2 kilowatt pedig a kabinban és a platón elhelyezett csatlakozókból nyerhető ki.
Az intelligens funkciókkal az energiagazdálkodás kifejezetten egyszerű. A vásárlókat figyelmezteti a FordPass, ha az akkumulátor töltöttségi szintje a teljes kapacitás egyharmada alá esik, és az is beállítható, hogy az autó elektromos csatlakozóiból ne lehessen áramot venni, ha az akkuban már csak annyi energia maradt, amennyivel el lehet jutni a legközelebbi töltőállomásig.
Mindezt a pickup erős, új generációs lítiumion akkumulátora teszi lehetővé. Az F-150 Lightning erre két opciót kínál: egy normál hatótávolságú akkumulátort, ami az EPA-becslés alapján 370 kilométerre elegendő, illetve egy nagyobb kapacitású akkut, amivel 480 kilométert lehet autózni7.
Elöltöltős
A gépháztető alatt egy sokoldalú, szupermodern rekesz található, ami biztonságos, zárható, könnyen hozzáférhető, motorosan nyitható-zárható csomagtartóként szolgál. Ebben a raktérben 400 liternyi vagy 180 kilogramm súlyú poggyász fér el, ami megfelel két kézipoggyász és egy nagyobb bőrönd, vagy két golftáska méretének.
Az átgondolt tervezésű, a lökhárító magasságában beépített, vízálló csomagtartóban négy elektromos csatlakozó és két USB-port található, és a lyuggatott padlójú rekesz étel és ital tárolására is alkalmas – vagyis ugyanolyan jó hasznát lehet venni egy külső munkaterületen, mint egy lendületes plató-partyn. A 2,4 kilowattos áramszolgáltatás bőven elég az elektromos kéziszerszámok, TV-k, laptopok, hangszórók, hordozható tűzhelyek stb. működtetéséhez.
Ford Beépített Keménység – alapáron
Az F-150 Lightning ugyanazokon a Ford Beépített Keménység nyúzópróbákon esett át, mint az összes többi F-sorozatú pickup. A nagy szilárdságú, katonai minőségű alumíniumból készült felépítmény és a továbbfejlesztett alváz szilárdan a helyén tartja az akkumulátort, az F-sorozatban most először alkalmazott független hátsó felfüggesztés és az alacsony súlypont pedig stabilabb futást és kisebb oldaldőlést biztosít, miközben az autó pontosan olyan strapabíró és megbízható, ahogyan azt az F-150 vásárlói elvárják.
“Mindegy, hogy tűzifával dugig tömött platóval gázolnak át a mély havon, nehéz utánfutót vontatnak vagy hosszú túrára indulnak, az autósoknak mindig érezniük kell, hogy számíthatnak pickupjukra,” mondta Linda Zhang, az F-150 Lightning főmérnöke. “Ezt a tisztán elektromos hajtású teherautót két villanymotor hajtja, ami azt jelenti, hogy kemény terepen is helytáll. Mérnökcsapatunk ugyanazt a kemény tesztprogramot csinálta végig a járművel, amit vásárlóink már jól ismernek és sokra becsülnek.”
Az F-150 Lightning kimagasló off-road teljesítményt nyújt, amiben a 4×4 rendszer négy választható üzemmódja (Normal, Sport, Terep és Vontatás/Szállítás) is hasznos segítséget nyújt. Az akkumulátor épségét kemény alsó védőburkolat biztosítja, a fém alsó védőelemek pedig az akkut és a motorokat is védik terepezés közben. Maga az akkumulátor vízálló borítást kapott, amit ütéselnyelő elemek vesznek körbe, és a szerkezetet extrém, -40 Celsius fokos hőmérsékleten is tesztelték, hogy a Lightning szélsőséges körülmények közt is működjön.
A szigorú állóképességi teszt részeként a pickup átkelt a kaliforniai Iowa-hegyen, nehéz pótkocsit vontatva a hosszú emelkedőkön és a meredek lejtőkön. A próbák tapasztalatai alapján tervezték meg a mérnökök azt a modern folyadékhűtést és hajtáslánc-elrendezést, ami tökéletesen megoldja a hő eloszlatását. A fejlett hűtőrendszereknek köszönhetően a pickup a legkeményebb feladatokat is magabiztosan elvégzi.
Elektromos autóra váltani egyszerű
A Ford a töltést is megkönnyíti vásárlói számára. A Ford az egyetlen autógyártó, amely 80 amperes töltőt ad alapfelszerelésként, így otthon is könnyen elvégezhető a nagyobb kapacitású akkumulátor feltöltése. Ez a rendszer kiaknázza az elektromos haszonjárművekben egyedüliként kínált kettős fedélzeti töltőrendszer előnyeit, hogy az otthoni töltés még gyorsabb lehessen. A berendezéssel óránként 48 kilométerre elegendő áram tölthető az F-150 Lightning akkumulátorába, és a nagyobb kapacitású akkuval felszerelt modell körülbelül 8 óra alatt tölthető fel 15-ról 100 százalékra8.
Menet közben az autósok a FordPass segítségével könnyen megtalálhatják Észak-Amerika legnagyobb nyilvános töltőhálózatának több mint 63.000 töltőpontját. Egy 150 kilowattos egyenáramú gyorstöltővel a hosszabb hatótávolságú F-150 Lightning 10 perc alatt 87 kilométerre elegendő árammal tölthető fel, és 41 percbe telik 15-ről 80 százalékra tölteni az akkut8.
A FordPass Power My Trip funkció segítségével az F-150 Lightning kikalkulálja, mikor és hol lesz szükség az újratöltésre, mert az alkalmazás még az utazás megkezdése előtt azonosítja az útvonalon található töltőpontokat. A pickup Intelligens Hatótáv-tervezője pontosan kiszámítja a még megtehető távolságot, figyelembe véve az időjárást, a forgalmat, a rakomány súlyát, a vontatott tömeget stb. Mindemellett a SYNC 4 felhőalapú navigációja is jelzi a nyilvános töltőállomásokat.
Különleges, szupermodern dizájn
Az F-150 Lightning összetéveszthetetlenül egy F-sorozatú pickup. A mostani F-150 formatervének erősségeire építve a Ford olyan gépet tervezett, ami megtestesíti a vásárlók által annyira kedvelt ‘elpusztíthatatlanság’ hangulatát, ugyanakkor különlegesen modern, high-tech benyomást is kelt. A dizájn legfontosabb elemei az autó elején és hátulján keresztben futó, jellegzetes LED fényvezető elemek, illetve a három új hűtőrács-kialakítás, amelyek merész külsőt kölcsönöznek a már jól ismert orr-résznek.
Az F-150 Lightning az eddigi legáramvonalasabb F-150 pickup9, új formavilágú küszöbvédő elemekkel, a légellenállást csökkentő motorháztetővel, és olyan hűtőráccsal, amelyen a légbeömlő nyílást simább, texturált felület váltja fel. A funkcionális tervezésnek köszönhetően a továbbfejlesztett, 360 fokos Zóna Világítás ugyanúgy fénybe boríthat egy-egy kijelölt területet, mint a jármű teljes környezetét.
Az elektromos változat vásárlóinak nem kell kompromisszumot kötniük, mert az F-150 Lightning kabinja és platója pontosan ugyanakkora, mint a benzinmotoros kivitelé, így az autóhoz gond nélkül felhasználható a kínálatban eddig is szereplő több ezer kiegészítő. A kihajtható Belső Munkafelülettel még könnyebben és eredményesebben lehet dolgozni, a Maximálisan Dönthető Ülésrendszer támlái pedig majdnem 180 fokban hátrahajthatók, hogy az autó utasai jól kipihenhessék magukat.
A Ford büszke arra, hogy az F-150 Lightning Amerikában készül, méghozzá a csúcstechnológiájú Rouge Elektromos Jármű Központban, ami egyben nulla hulladék-kibocsátású gyár is. A Ford 700 millió dolláros beruházással fejleszti a történelmi múltú Rouge üzemet, 600 új munkahelyet teremtve és modern, fenntartható gyártási technológiákat alkalmazva a pickup előállításához, hűen a vállalat elhatározásához, hogy 2050-re karbonsemlegessé válik.
A 2022 tavaszán érkező F-150 Lightning négyféle kivitelben és kétféle akkumulátorral lesz kapható, több mint 2300, EV-tanúsítvánnyal rendelkező amerikai márkakereskedésben. A flottavásárlók a Ford hálózatba kapcsolt adatfeldolgozást és telematikai szolgáltatásokat kínáló, átfogó ökoszisztémájára is számíthatnak a Ford Commercial Solutions égisze alatt.