Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Forradalmi akkutechnológia fejlesztését támogatja a Toyota

Posted on 2023.02.06.2023.02.05. By AztaCARom

Az ausztrál Relectrify startup által kidolgozott vezérlési technológia szó szerint minden téren javítja az akkumulátorok teljesítményét. A rendszer további fejlesztéséhez a Toyota Ventures biztosít finanszírozást.

Bármilyen banálisan hangzik, a modern embert kevés dolog nyugtalanítja jobban, mint amikor használati tárgyaiban kezd lemerülni az akkumulátor. Az emberek többsége mobiltelefonja kapcsán találkozik ezzel a jelenséggel, ám az elektromos autók megjelenésével a mindennapi közlekedésre is átterjedt. Itt nevet is kapott: ez a hírhedt range anxiety, azaz a hatótávolság miatti szorongás, amely különösen a kezdeti időkben akadályozta a villanyautók elterjedését, de még ma is központi kérdésnek számít az elektromobilitásban.

A problémára a legváltozatosabb módszerekkel igyekszik megoldást keresni a tudomány. A fejlődés a mai napig nem ért véget, időről időre új kémiai összetételű, innovatív mechanikus felépítésű akkumulátorokkal próbálkozik az iparág. Gondoljunk csak a Toyota bipoláris akkumulátorára, amely azonos méretben kétszer akkora teljesítményt képes leadni, mint egy hagyományos szerkezet. Elméletben ennél is nagyobb energiasűrűségre képes, és nagyságrendekkel sokoldalúbban felhasználható a szilárd elektrolitos akkumulátortechnológia, amelynek megvalósulására talán már nem is kell olyan sokat várnunk.

Az akkumulátorok kapacitásának, hatásfokának és élettartamának a fejlesztésére azonban egy másik, kézenfekvő megoldás is kínálkozik: a meglévő rendszerek szabályozásának a tökéletesítése. Erre dolgozott ki egy újszerű megoldást az ausztrál Relectrify vállalat, akik a jelenleg általános akkumulátorszintű vezérlés helyett a cellaszintű vezérlésben látják a jövőt.

Módszerük elvi síkon rendkívül logikus. A manapság használatos vezérlő rendszerek az akkumulátorcsomag egészének a működését vezérlik, az akkumulátor azonban nem egy homogén valami. Egyedi cellák alkotják, amelyek elméletileg ugyan egyformán viselkednek – azaz ugyanakkora töltést tudnak felvenni, és azonos mértékben, illetve ütemben süthetők ki –, a gyakorlatban azonban ennek az azonosságnak van egy tűréshatára, ami ráadásul a cellák (szintén eltérő ütemű) elhasználódásával egyre nagyobbá válik. Ez pedig azért aggályos, mert a hagyományos vezérlő rendszerek csak akkora teljesítményt tudnak kivenni egy akkumulátorcsomagból, amire annak leggyengébb cellája képes: csak így tudják ugyanis megelőzni az érintett cella túlmerítését, ami meghibásodást vagy akár túlmelegedést (az pedig tüzet) okozhat.

A Relectrify – amelynek neve a re-electrify, azaz „ismét villamosítani” kifejezésből fakad – ezért cellaszinten vezérli az akkumulátorokat, és mindegyiket optimális mértékben meríti. A differenciált vezérlés révén mindegyik cella a maximumot képes kihozni magából, ráadásul tovább: magyarul egyszerre nő a hasznos kapacitás és az élettartam – az utóbbira akár 30 százalékot ígér a cég, bár ez nyilván számos használati és tervezési paramétertől függ. Amennyiben mégis tönkremegy egy cella, a Relectrify cellaszintű vezérlése egyszerűen kiiktatja azt, így a többi cella zavartalanul használható tovább. A hagyományos rendszerekben ellenben a cellahiba az akkumulátor üzemzavarát okozza, ami csak a hibás cella fizikai eltávolításával, illetve cseréjével orvosolható.

Ez nagyon jól hangzik, ám az elektronikai komponensek nagyobb száma miatt a vezérlő rendszer óhatatlanul költségesebb, mint a hagyományos akkumulátoroké. Az autóiparban ezért nem feltétlenül éri meg alkalmazni ezt a technológiát – a Relectrify azonban nem is ide, hanem statikus energiatároló rendszerekhez fejlesztette ki a megoldását. Itt pedig bejön a képbe a cég másik, ha lehet, még zseniálisabb fejlesztése.

A központilag vezérelt akkumulátorok egyenáram formájában adják le teljesítményüket, a közüzemi elektromos hálózat azonban váltóáramot továbbít. Az elektromosenergia-tároló rendszert ezért fel kell szerelni egy inverterrel, amely az akkumulátorok egyenáramát váltóárammá alakítja át. A Relectrify megoldása azonban képes az egyes cellák programozott, gyors egymás utáni be- és kikapcsolására, és ezzel a hálózattal kompatibilis váltóáramot előállítani.  Ezzel összességében akár 30%-kal olcsóbb lehet a vezérlő rendszer, ráadásul javul az átalakítás hatásfoka, és csökken a folyamatot kísérő elektromágneses interferencia.

A technológia működését laboratóriumi szinten, illetve tesztüzemben már igazolták, így hamarosan megkezdődhet annak széles körű piaci forgalmazása. Ennek a léptékváltásnak a finanszírozását vállalta most a Toyota Ventures, a Toyota-csoport korai kockázati befektetésekre szakosodott üzletága, amely kifejezetten környezetvédelmi célú projektek finanszírozásával foglalkozik, az okosvárosoktól a digitális egészségügyig, a felhő technológiától a robotikáig, a mesterséges intelligenciától az anyagkutatásokig.

Amennyiben a Relectrify rendkívül ígéretes technológiája világszerte elterjed, az a Toyota autóipari tevékenységei számára is fantasztikus lehetőségeket tartogat. Részint a vezérlő technológia mobilitási célú felhasználásán keresztül, részint pedig azért, mert a megoldás új távlatokat nyithat az elektromos autók élettartamuk végére elért akkumulátorcsomagjainak az ismételt felhasználása terén, azaz hozzájárulhat az autógyártó azon célkitűzésének megvalósításához, hogy csökkentse tevékenységeinek környezeti lábnyomát.

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek Tags:akku, akkumulátor, aksi, Relectrify, Toyota, Toyota Ventures

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Limitált szériás, narancs GR86-tal ünnepli a GT86 10. születésnapját a Toyota
Next Post: A Forma-1, a NASCAR és a megbízhatósági versenyzés legendái egy csapatban

Kapcsolódó cikkek

  • Skoda premierek élőben online Párizsból Hírek
  • Öten a helyszínen meghaltak a mindszenti balesetben Hírek
  • Itt vannak a világ legnépszerűbb hibrid autói Ctrl+C - Ctrl+V
  • Kovács Miklós: „Azt remélem, hogy Kalocsa végleg visszakerül a sportág térképére” Ctrl+C - Ctrl+V
  • Tovább bővíti viszonteladói hálózatát a BKK Hírek
  • A Ferrari Purosangue újabb széles választékot kap a digitális világban Bemutató

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Vetman – A szuper állatorvos
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Két betegség kapcsolata, amik világszerte millióknak okoznak kellemetlen és fájdalmas tüneteket a mindennapokban
  • Újra a Bosch a legsportosabb hazai cég
  • Így teheti hatékonyabbá a mobilkommunikáció és az 5G az energiaszolgáltatókat és a közműveket
  • Van képünk hozzá (23.03.26.) – Peugeot 508 SW
  • Van képünk hozzá (23.03.25.) – Silk FAW Hongqi S9
  • Van képünk hozzá (23.03.24.) – Lexus GX
  • Amikor, nem az utasok szavaznak… Az év légitársaságának választották a Wizz Airt
  • Van képünk hozzá (23.03.23.) – Alpine A110 S
  • Jövő kedden és pénteken tartják két metróállomás füstpróbáját
  • A Volkswagen Atlas így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Az idei esztendő a válságállóság és a válságkezelés tesztje lesz
  • A Subaru Ascent abszolváltaa mérsékelt átfedésű IIHS töréstesztet
  • A kutyák és az emberek agya hasonlóan dolgozza fel a környezet hangjait – a tesztek alapján
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • Életbe lépett a rovarfehérjékkel kapcsolatos új szabályozás
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT