Genfben debütált a Mazda Vision Coupe
Külső formaterv
A Mazda VISION COUPE alapmotívuma a lendületes vonalvezetésű, négyajtós kupé.
Arányai a klasszikus kupék aranymetszést követő formatervéhez igazodnak, az utasfülkét hátratolták. Az autó sziluettje erőteljes előre lendülő mozgást sugall, ami nagyteljesítményű sportautóra enged következtetni.
A VISION COUPE szakít a KODO formaterv korábbi alkalmazásaiban hangsúlyozott, ritmikus mozgás megjelenítésével. Ehelyett egy olyan, egyszerű formát alkalmaz, amely a szükségtelen elemektől megszabadulva a ‘kevesebb több’ elvét követi.
Egy erőteljes tengely fut végig az első emblémától egészen a hátsó típusjelzésig; ez a tengely megjelenésében és érzésre egyaránt a rugalmas, hajlékony acélt idézi. Az autó minden mozdulata e felé a tengely felé irányul, megteremtve azt az ‘egy lendülettel megrajzolt’ formát, amely végtelenül egyszerű, mégis a sebesség érzetét kelti.
A négyajtós kupé alapkoncepciójából kiindulva a Mazda rengeteg időt és energiát szánt a karosszéria kialakítására, különös tekintettel a felületén megcsillanó fény ideális lefutására.
A fény művészete: a vitalitás új kifejezési formája
Az autó karosszériáját élettel megtölteni: ez a KODO – A mozgás lelke dizájn alapvető küldetése. A vitalitás azonban különböző módokon juttatható kifejezésre.
Egy természeti jelenség szépségének a fény semmihez sem fogható, folyton változó mintázatán keresztül való megjelenítése olyan esztétikai jellemző, amely kizárólag a japán alkotóművészetre jellemző. Valódi dráma kel életre a fény és az árnyék folytonosan változó táncából; a japánok különösen fogékonyak ezekre a finom átalakulásokra.
A fény-árnyék interakció és az ‘üres tér szépségének’ fogalma egyaránt megjelenik a tanulmány oldalnézetében. A felületen megcsillanó fény játéka a jármű mozgásával együtt, lineárisan változik, és ezzel egy valódi élőlény képzetét kelti.
A karosszéria vállának kiemelt felülete erőteljesen, éles határokkal jelenik meg, ami nagy testi erőről tanúskodik, míg az autó felületén húzódó, üres felületeken lágyabb, elegáns fényrajzolatok futnak végig. A kétféle eltérő fény-árnyék játék kombinációja kelti valóban életre a Mazda VISION COUPÉ-t. A magasan képzett kézműves mesterek két évnyi munkájával tökéletesre csiszolt, szépséges formaterven táncoló fény műalkotássá nemesíti a karosszériát.
Belső formaterv – A ‘ma’ koncepcióján alapuló, térbeli harmónia
A belső tér kialakításánál a ‘ma’ néven ismert, hagyományos japán építészeti elvet, a tér általi hangulatteremtés gyakorlatát alkalmaztuk. Az olyan részletek között, mint a műszerfal, az ajtópanel vagy a középkonzol tudatosan helyet hagytunk, ami a ‘ma’ elvének megvalósításával lehetővé teszi a szabad légáramlást. Ez az autó mozgásával azonos irányba áramló, szabad tér benyomását ébreszti, finoman körbe fonva az utasokat, anélkül, hogy korlátozná mozgásterüket.
Mostanában hatalmas képernyők uralják az autók belső terét. Habár az autót irányító személyt jelentős mennyiségű információval kell ellátni, ezek a képernyők könnyen akadállyá válhatnak, amelyek gátolják a kilátást. A tanulmányautóban alkalmazott, átlátszó kijelzőt házon belül fejlesztette ki a Mazda. A felület kizárólag akkor működik kijelzőként, ha arra szükség van, így szavatolva a vezető tökéletes kilátását.
Jinba Ittai – Autó és vezetője egy
A Mazdánál valljuk, az autó és vezetője között olyan kapcsolatnak kell lennie, mint a ló és lovasa között. Ez a Jinba Ittai koncepció, a Mazda autótervezési folyamatait meghatározó alapgondolat. Erre a koncepcióra támaszkodva olyan új kezelési módokat térképeztünk fel, amelyek révén a lehető leginkább lecsökkenthető a vezető és a jármű közötti távolság, így a pilóta ösztönösen, mintegy saját testrészeként irányíthatja a gépkocsit.
A Mazda VISION COUPE esetében a vezetői környezet szimmetrikus. A kormánykerék középen található, minden egyéb balra, illetve jobbra, így a vezető mindenkor érzékelheti az autó középtengelyét. A Jinba Ittai ösztönösségének elve a kezelőszerveknél is megjelenik, a vezető a középkonzol finom megérintésével hívhatja elő az információkat. Ez és egyéb kezelőszervek olyan egyedülálló ember-gép interfészt teremtenek, amely ösztönös kapcsolatot teremt a vezető és az autó között.