Gombnyomásnyira van a takarékosság
Szokatlan emberkísérletre szánta rá magát a Toyota észak-amerikai leányvállalata: arra kérték munkatársaikat, hogy a teszt idején használják Eco üzemmódban autójukat. Az eredmények messze felülmúlták a várakozásokat.
Elektromos autó, napelemes elektromos autó, hidrogéntüzelőanyag-cellás elektromos autó. Szintetikus non-karbon üzemanyag, biomasszából előállított üzemanyag. Könnyített karosszéria, áramvonalas karosszéria. Az autóipar minden lehetőséget igyekszik megragadni, hogy csökkentse járműveinek szénlábnyomát. Jelentős időt, pénzt és energiát szánnak új technológiák kifejlesztésére, elfogadtatására és bevezetésére. Ugyanakkor hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a számtalan tényező között, amely egy jármű energiafelhasználását befolyásolja, ott van az emberi is: a választott vezetési stílus, az utasok viselkedése jelentős mértékben hozzájárulhat a takarékossághoz – vagy épp ellenkezőleg, semmissé teheti a mérnökök, a tervezők erőfeszítéseit.
A mobilitási és adatszolgáltatásokra szakosodott Toyota Connected North America (TCNA) ezért arra kérte munkatársait: egy kísérlet erejéig minden utazásuk elején kapcsolják autójukat Eco üzemmódba. Ebben az állásban a jármű központi vezérlő rendszere úgy módosítja a két fő fogyasztó: a hajtáslánc és a klímaberendezés beállításait, hogy azok minél kevesebb energia felhasználásával működjenek.
A részletek minden esetben eltérőek, az elv azonban hasonló: a rendszerek ilyenkor a hirtelen, nagy energiafelhasználással járó manőverek (legyen szó padlógázas, intenzív gyorsításról vagy az utastér azonnali lehűtéséről) helyett a fokozatosságot választják, és eleve nem engedélyezett a teljes erőkifejtés. A tudatos autófelhasználók eleve így vezetnek, az Eco üzemmód pedig segít ennek a tudatosságnak a megvalósulásában.
Az idén késő tavasszal elvégzett, egy héten át tartó kísérletben valamivel több mint kétezer Toyota-alkalmazott vett részt, akik együtt mintegy 777 ezer kilométert tettek meg Eco vagy EV üzemmódban – utóbbi a tisztán elektromos üzemet jelenti, és rendszerint a plug-in hibrid járműveknél választható, amelyek huzamos ideig képesek kizárólag villanymotorral közlekedni, feltéve, hogy indulás előtt feltöltötték az akkumulátorukat.
A kísérlet során az üzemi és fogyasztási adatokat az autók folyamatosan továbbították a TCNA központjába – ez nem valami különleges gyakorlat, a vészhívó rendszerek működését lehetővé tevő adatkapcsolatot a Toyota évek óta, világszerte használja arra, hogy a fejlesztést segítő, anonimizált információkat gyűjtsön az utakon járó autóktól – például, hogy percre kész meteorológiai jelentést készíthessenek.
A kísérlet a vártnál is fényesebb eredményeket hozott. A kapott eredményeket a korábban rögzített, több millió kilométernyi átlagos használatot tükröző adatokkal összevetve kiderült, hogy a kétezer ember egyetlen hét alatt összesen 19 346 literrel kevesebb üzemanyagot égetett el. Ez a helyi üzemanyagárak fényében 18 304 dolláros (6,28 millió Ft) megtakarítást eredményezett, de egy átlagos 570 forintos magyarországi benzinárral számolva már 11 millió forinttal csökkent volna a kollektív kiadás. Az Eco üzemmód aktiválásával összesen 45,24 tonnával (egészen pontosan 45 235 623 grammal) csökkent a csapat CO2-kibocsátása – ennyi szén-dioxidot 748 kifejlett fa tíz év alatt tud feldolgozni.
Még az eleve takarékos üzemű hibridjárműveknél is sikerült további 4 százalékkal csökkenteni az üzemanyag-felhasználást, a tisztán belső égésű (benzin-) motorral szerelt autók esetében pedig megdöbbentő 26 százalékkal (!) csökkent a szénkibocsátás, azaz több mint negyedével esett vissza a fogyasztás. Ha tehát takarékosabban szeretnénk autózni, méghozzá már ma, a megoldást ne feltétlenül az autóipartól várjuk: az ott van előttünk, szó szerint karnyújtásnyira.
Fotók: Toyota, Adobe Stock