Göteborg és a Volvo közösen teszik klímasemlegessé a várost
A Volvo Cars és a vállalatnak otthont adó, svédországi Göteborg városa közös erővel a jövőbeli, fenntartható technológiák tesztelésére szolgáló, új városi zónákat hoznak létre abból a célból, hogy 2030-ra klímasemlegessé tegyék a várost.
A ´göteborgi zöld városi zóna´ elnevezésű kezdeményezés keretében olyan, teljesen emissziómentes területet kívánnak létrehozni Skandinávia legnagyobb kikötővárosán belül, amelyet különböző klímasemleges közlekedési módozatokkal, valamint hálózatba kapcsolt infrastruktúrával szerelnek fel.
Azáltal, hogy valós várost használ tesztkörnyezetként, a Volvo felgyorsíthatja a villamosításhoz, a közösségi mobilitáshoz, az autonóm közlekedéshez, a kapcsolódáshoz és a biztonsághoz köthető technológiák és szolgáltatások fejlesztését. A tesztprogram részeként a Volvo 100 százalékos tulajdonában álló mobilitási szolgáltató, az M robottaxikat fog üzemeltetni a zónán belül.
„A projekt alapvető célja, hogy minél kevesebb autó közlekedjen a városban – ami teljes mértékben összecseng a vállalat küldetésével.”
– mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója.
„Ezt bizonyítottuk akkor is, amikor létrehoztuk az M közösségi mobilitási szolgáltatót, akik egyedi mesterséges intelligencia technológia kifejlesztésével és alkalmazásával fokozták szolgáltatásaik hatékonyságát és kihasználtságát. Részt akarunk venni a jövő városainak létrehozásában, az azok által kínált életminőség fenntartásában. Ez a kezdeményezés pontosan erre kínál alkalmat, ráadásul lehetővé teszi számunkra, hogy felelősséget vállaljunk saját városunk jövőjéért.”
A projektben részt vevő partnerek többek között olyan technológiákat fognak tesztelni, mint a megoldások és szolgáltatások geocímkézése, amellyel biztosítható, hogy a járművek a zóna határain belül kizárólag elektromos üzemben közlekedjenek, és betartsák az előírt sebesség-korlátozásokat; vagy a hálózatba kapcsolt közlekedési infrastruktúra, amely képes kapcsolatot létesíteni a járművek aktív biztonsági rendszereivel, és információt megosztani a közlekedés résztvevőivel.
„Tudásunkat és technológiánkat arra szeretnénk használni, hogy hozzájáruljunk egy villamosított, hálózatba kapcsolt, közös használatú és klímasemleges város megteremtéséhez.” – mondta Henrik Green, a Volvo Cars technológiai igazgatója. „Ez a projekt lehetővé teszi számunkra, hogy jó példával járjunk elöl; hogy az új technológiákat és szolgáltatásokat nagy léptékű, valós környezetben tesztelve bebizonyítsuk: ha mindez itt lehetséges, akkor bárhol megvalósítható.”
A további, lehetséges példák között említhetők a tisztán elektromos mobilitási csomópontok, a teljes körű, könnyen használható elektromosjármű-töltőhálózatok, vagy az autonóm taxik.
A klímaátmenet legfőbb akadálya nem a klímabarát intelligens technológiák hiánya, hanem az ezek bevezetését lehetővé tevő kapacitási korlátozás. Az átalakításhoz az innovációt elősegítő, holisztikus szemléletre, valamint az érdekelt felek közötti mélyreható, folyamatos együttműködésre van szükség.
Mivel a Volvo a kezdeményezés előkészítő tervezésében is aktívan részt vett, biztosítani tudta, hogy a zóna a kezdetektől fogva magában foglalja villamosított mobilitási szolgáltatásait, és azokat valós környezetben fejlessze, amivel fokozható a fenntarthatósági célkitűzések hatása.
2020 folyamán az M szolgáltató saját fejlesztésű mesterséges intelligencia technológiáját alkalmazva igazoltan mérsékelni tudta a forgalmi dugókat és a légszennyezettség mértékét Göteborgban: egyetlen, M által üzemeltetett jármű már most nyolc magánhasználatú gépkocsit vált ki a városban. A göteborgi városvezetés célkitűzéseihez hasonlóan a Volvo Cars folyamatosan mérsékli szénlábnyomát; a vállalat 2040-re el kívánja érni a teljes körű klímasemlegességet. Ezen végső cél megvalósítása érdekében a vállalat számos, 2025-ig megvalósítandó köztes célt tűzött ki maga elé.
Ezek között említést érdemel az egy járműre eső CO2-lábnyom 40 százalékos csökkentése; a tisztán elektromos járművek 50 százalékos részaránya a globális járműeladásokon belül (a fennmaradó 50%-ot a hibridek teszik ki); valamint a vállalat teljes tevékenységére (beleértve a gyártást és a logisztikát is) vetített szénkibocsátás 25 százalékos csökkentése.
A zöld város kezdeményezés 2021 tavaszán indul útnak, annak léptékét fokozatosan növelik.