Hallottad? Itt az elektromos Explorer (3.)
Észrevétlenül működő vezetéssegítő rendszerek
Az elektromos Explorerben új vezetéssegítő rendszerek gondoskodnak a kellemesebb, pihentetőbb vezetési élményről – akár az országúton, akár a sűrű nagyvárosi forgalomban.
A fejlett technológiákat 12 ultrahangos szenzor, öt kamera és három radar szolgálja ki, amelyek a jármű teljes környezetét lefedik 360 fokban. Még a kormánykerékben is vannak érzékelők a vezetői interakciók passzív megfigyelésére; ha az autós nem reagál a vezetéssegítő rendszerek figyelmeztetéseire, akkor a jármű fény- és hangjelzésekkel, illetve tapintással érzékelhető jelzésekkel figyelmezteti erre.
A Ford az Explorerben vezeti be elsőként az európai piacon a továbbfejlesztett Sávközép technológiát³, ami ezentúl az automatizált sávváltásra is képes lesz. A külön rendelhető Sávváltó Asszisztens radarokkal és kamerákkal figyeli az Explorer mellett haladó, illetve az autó holtteréhez közeledő járműveket. Amikor a Sávközép rendszer³ aktív, a vezetőnek elég a gyorsító sáv felé indexelnie, és az Explorer önállóan elvégzi a sávváltást.
A rendszer finoman adagolt kormányzási nyomatékkal vezeti át az autót a szomszédos sávba, ahol automatikusan stabilizálja a helyzetét a Sávközép technológia segítségével, majd az adott útszakaszon érvényes maximális sebességhez igazítja a tempót; ezt a vezető beállíthatja manuálisan is, vagy rábízhatja a Közlekedési Tábla Felismerő³ rendszerre. A Sávváltó Asszisztenssel³ kiegészített Sávközép³ technológia mellett az Explorer vezetője az Adaptív Sebességtartó Automatikára³ és a Stop & Go³ funkcióra is számíthat, ami az araszoló városi forgalomban akár állóra is fékezi az autót, majd egy gomb megnyomása vagy a gázpedál megérintése után újra elindítja azt.
A Holttérfigyelő³ olyankor szolgál hasznos segítséggel, amikor a vezető maga végzi el a sávváltást. A technológia figyelmeztet, ha az Explorer egy hátulról közeledő jármű nyomvonalába készül belépni, és finom kormányzási beavatkozással visszatéríti az autót a saját sávjába, de ez utóbbit a vezető felülbírálhatja.
Veszélyes helyzetek nem csak akkor adódhatnak, amikor a jármű a forgalomban halad. Az új Biztonságos Kiszállás Asszisztenst³ arra tervezték, hogy megelőzze az ‘ajtónyitási’ baleseteket, vagyis hogy az álló jármű valamelyik utasa ne nyissa rá az ajtót egy kerékpárosra. A parkolási manőver befejezése után az autó hátsó sarkaiba épített radarok továbbra is aktívak maradnak, érzékelve a közeledő bicikliseket vagy egyéb járműveket. A rendszer fényjelzést villant fel a műszerfalon és a megfelelő visszapillantó tükörben, emellett pedig hangjelzéssel is figyelmeztet, ha az ajtó nyitása balesetet okozhat.
A Biztonságos Kiszállás Asszisztens³ ugyanazokkal a radaros érzékelőkkel működik, mint a az Aktív Fékezéssel kiegészített Keresztirányú Forgalomfigyelő³, amelynek segítségével az autós elkerülheti a koccanásokat az oldalirányból érkező járművekkel, miközben kitolat egy parkolóhelyről. Emellett ott van még a Tolatási Fékasszisztens³ is, ami egy hátrafelé tekintő kamerával azonosítja az Explorer mögötti akadályokat, és lefékezi az autót, megelőzve ezzel a horpadásokat és karcolásokat.
Az Ütközésre Figyelmeztető rendszer³ immár egy átfogó technológiai csomag, ami segít elkerülni az ütközést, vagy mérsékelni annak súlyosságát. Az előre tekintő kamerával és radarral a rendszer felismeri az ütközésveszélyes helyzeteket, amire hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, és automatikusan fékez, megelőzve a balesetet:
- az Explorer előtt haladó járművekkel, kerékpárosokkal és gyalogosokkal,
- az Explorer nyomvonalát keresztezni készülő járművekkel és kerékpárosokkal,
- az út mellett haladó kerékpárosokkal és gyalogosokkal, akik vélhetően rátérnek az Explorer nyomvonalára,
- az Explorer sávjában szembejövő járművekkel.
A parkolás a nagyvárosi lét olyan velejárója, ami sok autós számára jelent stresszt, de az új Explorer egy sor fejlett megoldással segít ebben. Az Aktív Parkolóasszisztens 2.0³ teljesen automatikusan bemanőverezi az autót a párhuzamos és merőleges parkolóhelyekre, sőt a párhuzamos helyekről ki is áll – és mindehhez elég egy gombnyomás a központi érintőképernyőn. Vannak, akik ezt szeretik maguk elvégezni, de ők is is hasznosnak találják majd a Manőverezési Fékasszisztenssel kiegészített Első-Hátsó Parkolássegítő rendszert³, ami automatikusan fékez, hogy megóvja az autót az apróbb koccanások következményeitől. Az alapáras tolatókamera mellé a vásárlók 360 fokos kamerarendszert is rendelhetnek, és így manőverezés közben felülnézetből láthatják az Explorer teljes környezetét.
Ugyancsak a környezet jobb áttekintését szolgálják az extraként rendelhető Mátrix LED fényszórók, amelyek képesek a mindenkori közlekedési szituációkhoz igazítani a megvilágítást, autópálya-sebességnél például hosszabb és egyenesebb fénycsóvát vetítve az útra. A Rossz Időjárás Fény³ funkció akkor aktiválódik, ha működik az ablaktörlő; a rendszer ilyenkor rövidebben és szélesebben teríti szét a fénypászmát, hogy a vezető könnyen meglássa az út szélén felbukkanó gyalogosokat és kerékpárosokat.
A Vakításmentes Távfény³ lehetővé teszi, hogy éjszaka a vezető a lehető leggyakrabban használhassa a távolsági fényszórót. A rendszer egy előre néző kamera segítségével érzékeli a szemből érkezőket, és ‘vakításmentes foltot’ hoz létre a fénycsóván belül, blokkolva azokat a sugarakat, amelyek a másik autós szemébe világíthatnának.
Kényelmi technológiák
Az új elektromos Explorer technológiái és komfortja az elektromos járművek kifinomultságának magasabb szintjét kínálja az autósok új generációja számára.
A crossoverben hőszivattyú-technológia működik, ami csökkenti az áramfogyasztást és pénzt takarít meg azzal, hogy a környező levegőből nyeri ki a hőenergiát – még hideg időben is –, hasonló elven működve, mint az energiatakarékos háztartási fűtésrendszerek. Az így nyert hővel felmelegíthető az utastér, vagyis nem az akkumulátorban tárolt áramot kell fűtésre használni, ami tovább növeli az autó hatótávolságát. A hőszivattyú fordítva is működik, azaz légkondicionálóként a kabin hűtésére is alkalmas.
Az okostelefonok minden eddiginél könnyebben, vezeték nélkül csatlakoztathatók az autóhoz az Android Auto és az Apple CarPlay rendszereken⁷ keresztül. A kényelmi alapfelszereltség hosszú listáján megtalálható a kulcs nélküli nyitás és a kétzónás klímaberendezés is, az extrák között pedig olyan tételek szerepelnek, mint a kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtó. Az egyébként is világos és levegős utaskabin még több napfénnyel tölthető meg az opcionális panorámatető több mint egy négyzetméteres üvegfelületén keresztül.
A csomagteret átgondolt megoldások varázsolják a lehető legpraktikusabbá; ilyen például a beépített rakodópolc. A takaróelem együtt mozog a csomagtérajtóval, így akadálytalanul hozzá lehet férni a hátsó ülések mögött 450 literes, ledöntött hátsó ülésekkel 1400 literes csomagtartóhoz⁸.
A csomagtérpadló alacsony pozícióba állítva maximális rakodóhelyet kínál, magasabb pozícióban pedig könnyen pakolható felületté alakul a terjedelmesebb tárgyak szállításához; utóbbi esetben a padló alatt rejtett tárolóhely található.
SEHOL MÁSHOL EL NEM ÉRHETŐ EXKLUZÍV FORD PODCASTOK A BEGURULVA ÉS A PODCARS OLDALAKON!
Fontos lépés az elektromos jövő felé
A Ford teljes erőbedobással dolgozik az elektrifikáción, globálisan 50 milliárd dolláros beruházással alapozva meg, hogy 2026 végéig több mint 2 millió tisztán elektromos hajtású autót gyártson, amelyek közül 600 ezer darab már 2023 végéig elkészül. A vállalat azt tervezi, hogy 2030-ra globális termelésének több mint a felét EV-modellek teszik majd ki, és legkésőbb 2050-ig eléri a teljes karbonsemlegességet.
A Ford tavaly jelentette be, hogy 2035-re az összes, Európában forgalmazott modellje zéró károsanyag-kibocsátású lesz, és hogy ekkorra minden európai létesítménye, logisztikai tevékenysége és beszállítója karbonsemlegesen működik majd.
A Ford Kölni EV Központ 2 milliárd dolláros beruházása olyan új, energiahatékony megoldásokat is magában foglalt, amelyek évente több mint 2000 tonna széndioxid-kibocsátás megtakarítását eredményezik, és évi 2600 MWh elektromos áramot termelnek. A tervek szerint 2024 közepén kezdődik meg itt az Explorer utáni második, tisztán elektromos hajtású modell európai gyártása, és az új üzem éves termelő kapacitása eléri majd a 200 ezer darabot.
Az Explorer egyike annak a kilenc, Európában 2024-ig megjelenő elektromos személyautónak és haszonjárműnek, amelyek közt megtalálható a Mustang Mach-E, az E-Transit, az E-Transit Custom és az E‑Tourneo Custom, valamint a Puma, a Transit Courier és a Tourneo Courier tisztán elektromos hajtású változatai.
# # #
1 Ne vezessen zavaró körülmények hatása alatt. Ha lehetséges, használja a rendszerek hangvezérlését. Bizonyos funkciók zárolva lehetnek, amíg az autó sebességváltója menetfokozatba van kapcsolva. Nem minden funkció kompatibilis az összes telefonkészülékkel
2 Számítógépes szimulációkkal végzett gyártói tesztek alapján. A töltés sebessége csökken, amikor az akkumulátor eléri teljes kapacitást. Az Ön autójának töltési ideje a töltési csúcsidőktől és az akkumulátor töltöttségi állapotától függően változhat.
3 A vezetéssegítő technológiák kiegészítő feladatot látnak el, és nem helyettesítik a vezető figyelmét, döntését és irányítását, és a biztonságos autózást. Részletek a Felhasználói Kézikönyvben.
4 ÁFA-s irányár, a forgalomba állítás költségei nélkül; a pontos árat még 2023-ban megerősíti a Ford.
5 Aktiválást igényelhet.
6 Az itt rendelkezésre álló Qi vezeték nélküli töltés nem minden mobiltelefonnal kompatibilis.
7 Aktív adatcsomaggal és kompatibilis szoftverrel rendelkező telefon szükséges. Használat közben a SYNC Move nem vezérli a harmadik féltől származó termékeket. A harmadik felek kizárólagos felelősséggel tartoznak termékeik működéséért.
8 A csomagtér kihasználhatóságát a súlyelosztás is befolyásolhatja.