Hamis biztonságérzetben lehet majd közlekedni a Szent István körúton
Körbeér a nagykörúti kerékpársáv
A Közösségi Költségvetés nyertes projektjeként valósul meg a kerékpározás biztonságát növelő fejlesztés a Szent István körúton. A Nyugati tér irányába a parkolósáv helyén pollerekkel védett kerékpársávot, más szakaszokon a buszok és a biciklizők közlekedését segítő közös sávokat alakítanak ki. A Nyugati tér és a Jászai Mari tér között továbbra is 2×2 forgalmi sáv áll majd az autóval közlekedők rendelkezésére. A kivitelezés az időjárás függvényében október végén, vagy november elején indulhat a Budapest Közút Zrt. megvalósításában.
A Nyugati tér és a Margit-sziget két nagyon fontos és népszerű közlekedési, találkozási pont. A két helyszínt legtöbben a Szent István körúton közelítik meg, a BKK adatai szerint sokan biciklivel.
Ez az útvonal jelenleg a kerékpárral, illetve a gyalog közlekedők számára sem elég biztonságos. Előbbieknek a nagyobb sebességgel haladó autók mellett, azokkal egy sávban kell haladniuk. A Szent István körút az egyetlen szakasza a pesti Nagykörútnak, ahol még nem létesült biztonságos kerékpáros infrastruktúra, emiatt sokan a járdán, a gyalogosok között kerékpároznak.
A fővárosban élők közül nagyon sokan jelezték, hogy szeretnék, ha végre biztonságosabbá válna a közlekedés a Szent István körúton. Nem véletlen, hogy ez a javaslat lett a Közösségi Költségvetés egyik nyertes ötlete, amely most végre megvalósulhat.
Új sávfelosztás, biztonságosabb közlekedés
A Főváros és a BKK célja, hogy a Szent István körút áteresztőképessége ne csökkenjen, ugyanakkor valamennyi közlekedési módot teljes biztonsággal lehessen használni. Ezért a következő változások történnek a Szent István körúton:
Az autóval közlekedők a jövőben is a megszokott módon haladhatnak. A Nyugati tér és a Jászai Mari tér között – a Ferenc körúthoz hasonlóan – megmarad a 2×2 forgalmi sáv. Az üzletek rakodóhelyeit a mellékutcák torkolataiba helyezik át.
A tervezés során kiemelt szempont volt a közösségi közlekedés segítése. Ezért az Oktogon felé vezető oldalon a Nyugati tér előtt közös BKK-kerékpársávot alakítanak ki, ennek köszönhetően a nagy forgalmat bonyolító járatok fennakadás nélkül közlekedhetnek. A Margit híd irányában a jelenlegi busz-kerékpársávot továbbra is használhatják a buszok és a kerékpározók egyaránt.
A Szent István körút egyes, ma parkolósávként használt szakaszain pollerekkel védett kerékpársávokat is kialakítanak. Budai irányban megmarad a Visegrádi és a Tátra utca közötti busz-kerékpársáv, a Nyugati tér és a Jászai Mari téri villamosmegálló közötti hiányzó szakaszokon pedig kerékpársávot alakítanak ki. A kerékpársávoknak köszönhetően várhatóan kevesebben fognak a járdán biciklizni, ezért nemcsak kerékpárral, hanem gyalog is biztonságosabban lehet majd közlekedni a Szent István körúton.
Előzetes konzultáció és gondos előkészítés
A Szent István körút új közlekedési rendjének tervezésekor a szakemberek felhasználták az Üllői úti és Váci úti védett kerékpársávok kialakítása óta nyert tapasztalatokat, több módosítás után alakult ki a végleges verzió.
A kidolgozott terveket a Magyar Autóklub és a Magyar Kerékpárosklub is véleményezte. A szakemberek az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ) és a megkülönböztető jelzést használó közszolgáltatókat is tájékoztatták a változásokról. A kék lámpát használó járművek számára természetesen továbbra is átjárható marad az útszakasz.
Ezen az útszakaszon számos olyan vendéglátóhely és üzlet található, amelyek szintén értesítést kaptak a pozitív változásokról. Több európai nagyváros példája azt mutatja, hogy amelyik üzlet többféle közlekedési eszközzel – például kerékpársávon is – megközelíthető, ott növekedik a vásárlók száma.
Népszerűek az első védett kerékpársávok az Üllői és a Váci úton
A BKK folyamatosan vizsgálja az új, védett kerékpársávok forgalmát az Üllői úton és a Váci úton. A forgalomszámlálási adatok szerint a 2023. áprilisi bázisértékhez viszonyítva az Üllői út kerékpáros forgalma 242%-ra emelkedett szeptember végére, míg a Váci út esetében ugyanez az érték kb. 170%, de szeptember elején a Váci út esetében is meghaladta a 200%-ot. A kerékpársávok forgalomnövekedésével párhuzamosan a tapasztalatok szerint jelentősen csökkent a járdán biciklizők száma.