Hamvaiból támad fel a legendás Toyota egy elfeledett példánya
Február végén különleges üzenetet tett közzé közösségi csatornáin a Toyota dél-afrikai leányvállalata: elővették a raktárukban porosodó ritka kincset, és hozzáfogtak a teljeskörű gyári felújításához. De miért is érdekes ez a hír? Hát azért, mert ebből a változatból mindössze 84 darabot gyártott a Toyota.
Gyártása szűk három éve alatt mindössze 351 példányban készült, ebből 337 kaphatott rendszámot, és az utóbbiak közül csupán 84 autóban került balra a kormány. A Toyota 2000GT nemcsak a japán, hanem az egyetemes autótörténelemnek is az egyik legritkább, legnagyszerűbb típusa volt. Örömünnep tehát minden alkalom, amikor felbukkan ennek a nagyszerű sportkupénak egy új példánya – még ha jelenleg olyan szomorú állapotban is van, mint a Toyota South Africa birtokában lévő kupé.
A vállalat házi múzeuma évekkel ezelőtt tett szert a ritkaságra, amelynek helyreállítása folyamatosan napirenden volt, ám a hatalmas lépésre csak tavaly szánta rá magát a vállalat: ekkor jelentette be ugyanis a Toyota sportosztálya, a Gazoo Racing, hogy megkezdi az ikonikus kupé alkatrészeinek újragyártását. A GR Heritage Parts projekt nemcsak apropót, de eszközt is adott a dél-afrikai Toyota kezébe, így 2020 második felében megkezdték a restaurálás előkészületeit, idén pedig teljes mellbedobással nekiláttak a felújításnak.
A munkával egy elismert helyi veteránautó-specialistát, a Generation Old School műhelyt bízták meg. Ők fogják apró darabokra szedni, megtisztítani, helyreállítani, kicserélni, beállítani, majd újra összeszerelni az autót, amiben a Gazoo Racing által biztosított alkatrészek és komplett gyári dokumentáció is segítségükre lesz.
A Yamahával közösen fejlesztett autó annak idején félelmetes ellenfele volt a kor Jaguarjainak, Ferrarijainak és Fordjainak – a legendás Carroll Shelby maga is épített belőle két versenyautót. Négytárcsás szervofékével és részlegesen önzáró differenciálművével a 2000GT technológiai szempontból is a világ abszolút élvonalába emelkedett, bebizonyítva, hogy a Toyota igenis képes megépíteni a világ legkifinomultabb sportautóját – vagy bármi mást, amire igény van.
Egy ilyen ritka autó esetében nem meglepő, hogy minden egyes példánynak megvan a maga különleges története. A Toyota South Africa autója például egyike annak a mindössze három 2000GT-nek, amelyet a gyár Dél-Afrikába szállított 1967 és 1968 között. Az biztosnak tűnik, hogy közülük kettőt pegazus-fehér, egyet pedig viharezüst színben rendeltek meg – de hogy melyik melyik volt, arról már megoszlanak a vélemények. Annyi bizonyos, hogy a felújításra szánt, MF10-10207 alvázszámú autó jelenleg piros – az érintettek abban bíznak, hogy mire a felújítás eljut a festés fázisába, fény derül az eredeti színre.
A további két dél-afrikai autó (MF10-10131 és MF10-10206 alvázszámmal) közül az egyik egy 220 tagú magángyűjteményben, a Franschhoek-i közlekedési múzeumban található, a másiknak pedig nyoma veszett – a Toyota titkon abban reménykedik, hogy autójuk felújításával felkeltik a kincsvadászok érdeklődését, és egy pajta mélyéről egyszer csak előkerül a hiányzó 2000GT.
Nemcsak gyűjtők, de befektetők számára is komoly lehetőséget tartogat az elveszett példány, hiszen a Toyota 2000GT a legértékesebb japán veterán autó. Eddigi legdrágább példányáért több mint 1,1 millió dollárt fizettek még 2013-ban, de tavaly is gazdát cserélt két autó: az egyik 912 ezer dollárért, a másik 88 millió japán jenért – ez forintba átszámolva 250-270 millió forintnak felel meg.
Fotók: Toyota South Africa