Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Harley-Davidson Sportster

Posted on 2017.06.30. By AztaCARom

 Megborzongtat 1957 óta

A versengés szülte Sportster kemény küzdelmek árán lett az, ami – úgy a versenypályán, mint a szalonokban – története pedig a folyamatos fejlődésről szól. Ahogy változik, úgy változtat meg. A Sportster utat mutat – immáron 60 éve.

A Harley-Davidson Sportster idén 60 éves – gondoljunk csak bele, mekkora dicsőség ez, hiszen a világ hatalmasat fordult a bemutatása óta – emellett az 1957-es névválasztás annak idején teljesen szokatlannak számított. A motorgyártók közötti mind szorosabb versengés kiélezett helyzetet szült. A Harley-Davidson a K-modell (1952-56) műszaki alapjait használta fel a fejlesztéshez.

A Sportster XL platform azonnal bizonyította létjogosultságát, széleskörű alkalmazhatósága gyorsan megmutatkozott az eladásokban is. A modell fejlesztései mindig a piaci igényeknek megfelelően történtek, de emellett egyfajta irányvonalat is kijelöltek. Ékes bizonysága ennek, hogy az 1958-as, off-road stílusú XLCH (Competition Hot) Sportster rövidített hátsó sárvédőjével, és a Forty-Eight modell mogyoró alakú benzintankjával, még a mai modern vasak mellett is feltűnő jelenség.

A ‘60-as évekre a Sportster tovább szelídült, az évtized végére az XLH elterjedése okán egyre megszokottabbá vált. 1970-ben aztán megérkezett a legendás XR750. A csodálatosan szép modell megbirkózott a murvás, sáros utakkal is, ráadásul egy 1969-es szabályváltozás pedig lehetővé tette, hogy a 750 köbcentis felülvezérelt modell versenyen is indulhasson az Államokban, a Harley-Davidson tehát felkészülhetett a versenyzésre. Az XR750 innentől kezdve folyamatosan bizonyította, hogy győzelemre alkották.

Az American Dirt Track versenyeken az XR750 mintegy 3 évtizeden át juttatta versenyzőit a dobogó legfelső fokára. A legendás, örökké népszerű nevek, mint Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill és Kevin Atherton mindkét lábukat a levegőbe emelve borzongtatták meg rajongóikat a villámló XR nyergében. És ki érhetne fel a majd 100 győzelemmel bíró, kilencszeres bajnok Scott Parkerrel, aki legtöbb győzelmét XR-el aratta?

Az 1972-es XL a népszerű “Iron Head” hajtóegység 1000 köbcentis változatát kapta. 1976-ra a sebességváltó balra, a hátsó fék pedig a kormány jobb oldalára került. Az 1977-es XLCR (Café Racer) minden várakozást felülmúlt, az XR750 ihlette első felfüggesztés, az új váz, a tripla tárcsafékek, a kovácsolt alumínium kerekek, a hátraszerelt lábtartók a legsportosabb Sportster modellé tették.

1983-ban az XR1000 bemutatkozásával még nagyobb hangsúlyt fektettek a teljesítményre, majd 1986-ban az Evolution Sportster bemutatásának köszönhetően a Sportster bekerült a történelemkönyvekbe is. Majd következett a 883 cm3-es blokk, melyet az 1100 cm3-es és két évvel később az 1200 cm3-es váltott. 1983-ban bemutatásra került az XLH883 Hugger, mely elnyerte a rövidebb lábú vásárlók, és az egyre növekvő számú női motorosok tetszését. 1991-ben a Sportster 5 sebességes váltót kapott, és az alap 883 cm3-es modellen kívül mindegyikbe szíjhajtás került.

2000-ben az XL1200S Sportster Sport modellt elől dupla, hátul szimpla 4 dugattyús féknyergekkel látták el. A csinos 2002 XL883R 2-1 leömlővel, dupla első tárcsafékkel, és alacsony kormánnyal büszkélkedhetett. 2004-ben áttervezték a Sportsterek vázát, valamint gumi tartóbakokra helyezték az erőforrást. 2007-ben injektorok váltották fel a karburátort a befecskendezési rendszerben.

A 2008-ban bevezetett XR1200 azoknak készült, akik valami többre, valami forróbbra vágytak. A 90 lóerős Sportster USD első villával, és hihetetlenül erős fékekkel érkezett, szuperkönnyű, alumínium lengőkarjai, modern felszereltsége, és előre helyezett lábtámaszai tették fel az i-re a pontot. A szintén ebben az évben debütáló Nightster fekete felnijeivel, és szürke motorburkolatával egyfajta lopakodó szerepét kapta, de egyéb részletei, mint a manapság népszerű LED-es fék- és tompított fényszórói is gyönyörű egységet alkottak a kijelzőkkel.

2010-re a modern Sportster gyökerei is körvonalazódtak, kezdve az XL883N Ironnal, mely átvette a belépőmodell szerepét. A csupasz hátsójú, rövidített XL1200X Forty-Eight az 1948-as Model-5 ihlette mogyorótankot kapta, ahogy neve is utal a dicső elődre.

Két évvel később az XL1000V Seventy-Two hitelesen hozta el újra a chopper kinézetet, az XL1200C pedig a gyönyörű, hátrasimított formájával aratott osztatlan sikert. Mind a négy modell az 50-es, 60-as évek modelljeinek állít méltó emléket, hamisítatlan Harley-Davidson, ahogy kell.

Az Iron 883 és Forty-Eight modellek 2016-tól új felfüggesztéssel és ABS rendszerrel büszkélkedhetnek, a fejlesztésekben egyesül az old-school megjelenés a modern alváztervezéssel. A 2017-es XL1200CX Roadster a 60 éve tartó borzongásnak állít maradandó emléket, új magasságokba emelve a vezetés élményét.

Bár az idők változnak, de vannak dolgok, amelyek maradandóvá válnak. Erre legjobb bizonyíték a Harley-Davidson Sportster.

 

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek, Motor Tags:Harley-Davidson, Harley-Davidson Sportster, motor, motorkerékpár, Sportster

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Kevés az új autó
Next Post: Hihetetlen, de…

Kapcsolódó cikkek

  • 2022-ben az Audi A8-as futásteljesítményét hamísították meg legtöbbször Ctrl+C - Ctrl+V
  • Hyundai Staria Lounge camper Bemutató
  • Stratégiai megállapodást kötött az Audi és az SZTE Hírek
  • Azt, tudtad az ülésekről? Ctrl+C - Ctrl+V
  • Pótlóbusz jár az 56-os és az 56A villamos vonalán egy hónapig Hírek
  • A Peugeot már egy évszázaddal ezelőtt is emissziómentesen gondolkodott Hírek

Keresés

2023. június
hKscpsv
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
« máj    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • A Magyar Mozgókép Fesztivállal nyílik meg a Foton Audiovizuális Centrum
  • Új vezérigazgató érkezik a PENNY Magyarország élére
  • Ház a kaktuszok között 
  • Elfújjuk a tanulást és megédesítjük a nyarat
  • Otthonos indie folkkal harangozza be új szólólemezét a Big Thief gitárosa
  • Van képünk hozzá (23.06.01.) –  BMW Concept Touring Coupé tanulmányautó
  • Bővítette szegedi részlegét a Lufthansa Systems Hungária
  • Van képünk hozzá (23.05.31.) –  C-HR-t vezet “Az álommeló” győztese
  • Van képünk hozzá (23.05.30.) –  BMW R 18 Roctane
  • Az Aston Martin Aramco Cognizant Formula One® csapatáról
  • Barcelona-drukker nyerte az országos foci tesztet
  • Második alkalommal tesztelnek elektromos buszt Békéscsabán a Zöld Busz Programban
  • UV-C fertőtlenítő robotot teszteének
  • Négy kategóriában hirdettek győzteseket a Nagy Diák Teszteken
  • Az interaktív vizsga számítógépen végezhető teszt jellegű feladatsorokat jelent
  • Fejleszti gyártási és logisztikai kapacitását Dunaharasztiban a Coca-Cola
  • A SPAR csoport több mint 700 akciós ajánlattal várja vásárlóit
  • Elindult az élelmiszerek kötelező akciózása, árleszállítása
  • Ettől függ mennyi buborék van egy szénsavas frissítőben
  • Elnököt választott a Vetőmag Szövetség
  • Nincs megálás! Anita és Sanyi is kipróbálta az OKAI Neon elektromos rollereket
  • Rexton tesztnek indult, OKAI Neon e-scooter próba lett belőle
  • Anita és Sanyi találkozott a Honda CB650R motorral (is) – VIDEÓ
  • Anita és Sanyi a Mazda CX-5-öt is kihagyta…
  • Anita és Sanyi a Mazda 6-os jubileumi kiadásával is megismerkedett
  • Rextonról röviden
  • Honda CMX1100T Rebel
  • Röviden a Honda CB650R-ről
  • Ismerkedés az OKAI Neon elektromos rollerrel
  • E-Tech Renault Arkana
  • Az Icons motorkollekció új tagja visszavisz a 60-évekbe Bemutató
  • 100 éves sikertörténetét ünnepli a BMW Motorrad Ctrl+C - Ctrl+V
  • A HD bemutatja a Fast Johnnie kollekciót Bemutató
  • Az új BMW R 18 Roctane Bemutató
  • Honda EM1 e képgaléria Bemutató
  • A BMW Motorrad bemutatja az új R 12 nineT modellt Bemutató
  • Honda EM1 e műszaki adatok Bemutató
  • A Honda EM1 e váza és futóműve Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT