Harmadszor is a Toyota-csoport a világ legnagyobb autógyártója
A tovább gyengülő világpiacokon minimalizálni tudta veszteségeit, és ezzel megőrizte elsőségét a Toyota-csoport.
Január végére a világ legnagyobb autógyártói összesítették globális eladásaikat, így kiderült, hogy melyik cégcsoport hogyan teljesített a 2022. esztendőben. Bár regionális előrelépések vannak, az autóipar összességében továbbra sem képes magára találni; a koronavírus-járvány és a félvezetőhiány okozta visszaeséseket a tavalyi évben az egész világot sújtó gazdasági visszaesés súlyosbította. Így az eladások tovább csökkentek, a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek iránti kereslet 2022-ben 3,9 százalékkal maradt el a 2021-es eredménytől.
A világszerte eladott 77,58 millió könnyű gépkocsi 13 százalékát a Toyota-csoport gyártotta és értékesítette. A 10,1 millió eladott gépkocsi 1,6 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz viszonyítva, azaz a Toyota eladásai kisebb mértékben zsugorodtak, mint a világpiacok. Így a japán központú cégcsoport továbbra is a világ legnagyobb autógyártója, megőrizve 2020-ban megszerzett pozícióját.
A második helyen a Volkswagen áll, messze elmaradva a Toyota-csoport teljesítményétől. A német vállalat összes jelentős piacán kétszámjegyű forgalomcsökkenést regisztrált, egyedül Ázsiában tudta marginális 0,5 százalékkal növelni eladásait. A Hyundai Európán kívül képes volt minimalizálni veszteségeit, így a kisebb mértékű visszaesésnek köszönhetően 2022-ben megelőzte a rangsorban a Renault-Nissan szövetséget, amely Kelet-Európa és Afrika kivételével sehol nem tudott erősíteni.
Az ötödik helyen álló Stellantis csoport csaknem másfélszer annyi autót adott el Délkelet-Ázsiában, mint egy évvel korábban, ám a hazai piacain, azaz Észak-Amerikában és Európában tapasztalt piacvesztés semmissé tette a távol-keleti növekedés hatását. A hatodik és nyolcadik helyen az autóipar egykori óriásai, a General Motors és a Ford állnak; utóbbi szorosan megközelítette a hetedik helyét megőrző, de fájdalmasan nagy visszaesést elkönyvelő Hondát.
A Top 10-es rangsort a Suzuki és a BMW zárja. Az előbbi az egyetlen a legjobb tíz között, amely 2022 során növelni tudta eladásait. A gyarapodás kizárólag a márka ázsiai piacain elért, 8,1 százalékos erősödésnek köszönhető; Európában harmadával estek vissza a kisautó-specialista eladásai.
2022. globális eladások (millió gépkocsi) | 2021-2022 változás (%) | |
Toyota-csoport | 10,10 | -1,6 |
Volkswagen-csoport | 7,85 | -7,3 |
Hyundai-Kia | 6,83 | -5,3 |
Renault-Nissan | 6,39 | -15,0 |
Stellantis | 6,34 | -8,2 |
General Motors | 5,84 | -8,0 |
Honda Motor | 3,74 | -19,9 |
Ford | 3,67 | -6,1 |
Suzuki | 2,89 | +4,9 |
BMW | 2,33 | -8,1 |
* A cikkünkben szereplő adatok a Focus2Move szervezet által összeállított statisztikákon alapulnak. Ezek a világ 159 országában mérik a könnyű gépjárművek (személygépkocsik és könnyű haszonjárművek) eladásait, nem veszik ugyanakkor figyelembe a nehéz teherjárművek, buszok és egyéb ipari járművek forgalmát, ezért az adatok nem minden esetben egyeznek meg a gyártók által kommunikált értékekkel.
Fotók: Toyota