Harmincéves a Toyota európai alkatrészközpontja
Fél másodpercenként küld alkatrészt Európa háromezer Toyota- és Lexus-márkakereskedésébe, illetve -szervizébe az 1992-ben alapított Toyota Parts Center Europe. A TPCE jubileumán érdemes áttekinteni az autógyártó legnagyobb, Japánon kívüli alkatrészellátó központjának impozáns történetét.
Amikor a Toyota 1992-ben az észak-belgiumi Diest városában alkatrészellátó központot nyitott, talán még a cég felsővezetői sem voltak tisztában azzal, hogy milyen kulcsfontosságú lépés volt ez a márka európai jövője szempontjából. Hiszen a Toyota Parts Center Europe (TPCE) kezdetben mindössze tizenhét márkakereskedést látott el a javításokhoz szükséges cseredarabokkal, a vevők egyéni igényeit kielégítő tartozékokkal. A TPCE jelentősége azonban évről évre nőtt, lépést tartva a Toyota iránti, egyre erősödő érdeklődéssel. Az eredetileg 38 ezer négyzetméteres létesítményt 1999-ben, majd 2006-ban kibővítették, több mint két és félszeresére növelve hasznos alapterületét.
A 100 000 négyzetméteres központban ma 1100-an dolgoznak, közülük 29-en annak a maroknyi, 80 fős csapatnak is tagjai voltak, amely 1992-ben útjára indította a gyors és hatékony karbantartáshoz nélkülözhetetlen szolgáltatást. Évente 60 millió – naponta 164 ezer, óránként 6800, percenként 114, azaz másodpercenként közel kettő – alkatrészt és tartozékot szállítanak ki Európa több mint háromezer hivatalos értékesítési és szervizpontjára – ezek egy ötöde, valamivel több mint 600 kereskedés és szerviz a közvetlen régióban (a Benelux államokban, illetve Észak-Franciaországban) található. Őket közvetlenül szolgálja ki a TPCE, míg az Európa további 44 országában működő, több mint 2400 partnerhez 13 regionális alkatrészközponton keresztül jutnak el a nélkülözhetetlen cikkek. Ez azonban még nem minden: Diest a világ minden pontjára szállít alkatrészt, Észak-Amerikától kezdve Japánon át más ázsiai piacokig.
A megrendelések 96,5 százalékát (azaz naponta több mint 158 ezer alkatrészt) 24 órán belül eljuttatnak a megrendelő partnerhez. Ez a nagyfokú hatékonyság lehetővé teszi, hogy helyi szinten csupán minimális alkatrészt kelljen raktáron tartani, ami áttekinthetőbbé és költséghatékonyabbá teszi a Toyota európai működését. Különösen igaz ez az idősebb modellek alkatrészellátására, hiszen ezekre ritkábban van szükség, így nincs értelme minden régióban készleten tartani ezeket; a Toyota Parts Center Europe raktárának polcain azonban akár huszonegy évvel korábbi típusokhoz is azonnal találni cserealkatrészt.
Napról napra több mint 200 teherjármű indul útnak értékes szállítmányával a diesti központból. A rendkívül rövid határidők miatt a TPCE egyelőre nem csatlakozott a Toyota Motor Europe azon kezdeményezéséhez, hogy logisztikai feladataihoz egyre növekvő mértékben a vasutat vegye igénybe. A Toyota Parts Center Europe működése ennek ellenére kifejezetten környezetbarátnak mondható: a Toyota azon globális célkitűzésével összhangban, hogy 2050-ra teljesen semlegesítse tevékenységeinek szénlábnyomát, a diesti létesítmény 2010 óta tiszta energiával működik: az épületcsoport tetején elhelyezett 80 ezer négyzetméternyi napelem csak 2021-ben 212 tonna CO2-kibocsátástól mentesítette a környezetet.
Ezen túlmenően a TPCE a körkörös gazdaság és a hulladék mennyiségének csökkentése jegyében folyamatosan tökéletesíti a szállítandó alkatrészek csomagolását; olyan újra felhasználható csomagolóanyagokat alkalmaz például, amelyek kialakítása és tartóssága a szállítási lánc elejétől a végéig optimális védelmet biztosít a sérülések ellen.
A Toyota Parts Center Europe számokban
1992 | 2022 | Növekedés | |
Alapterület | 38 000 m2 | 100 000 m2 | |
Alkalmazottak száma | 80 fő | 1100 fő | |
Kiszolgált partnerek száma | 17 | 300 | |
Szolárcella felülete | 80 000 m2 | ||
Éves CO2 csökkentése | 212 tonna | ||
Alkatrészek száma évente | 60 000 000 db |
Fotók: Toyota