„Háromdimenziós emberszimuláció”
A BMW Group regensburgi gyára már évekkel a NEUE KLASSE modellgeneráció érkezése előtt innovatív virtuális eszközökkel tervezi meg a sorozatgyártás összeszerelési folyamatait
- A jövőbeni fázisműveletek valósághű szimulációi már a digitális gyárfelépítés területén is elérhetők
- A munkatársak továbbképzését VR szemüvegek segítik
A BMW Group regensburgi gyárában már most átélhető a virtuális térben, hogy a létesítmény miként fog kinézni néhány év múlva: az üzemben a NEUE KLASSE modellgeneráció sorozatgyártása az évtized második felében veszi kezdetét. „Vállalatként az elsődleges célunk, hogy a teljesen új járműarchitektúrára épülő NEUE KLASSE modellgenerációval a digitalizáció, az elektrifikáció és a körforgásos gazdaság terén egyaránt új mércéket állítsunk fel. Ma, évekkel a sorozatgyártás hivatalos beindítása előtt, már javában zajlik az új gyártósorok virtuális tervezése – még a BMW X1 és a BMW X2 modellek aktuális sorozatgyártása közben is” – mondta Armin Ebner, a BMW Group regensburgi gyárának igazgatója.
Virtuálisan megjelenített új gyártósorok évekkel a sorozatgyártás beindítása előtt
Az összeszerelő csarnokban rendszerbe állított kísérleti projekt részeként a BMW Group regensburgi gyára úgynevezett „háromdimenziós emberszimulációt“ alkalmaz, a vállalatcsoport nemzetközi gyártási hálózatában először. „Ez a technológia nem csupán azt teszi lehetővé számunkra, hogy a digitális térben virtuálisan, előre feltérképezzük a jövőbeli gyártási struktúrákat, hanem azt is, hogy szimuláljuk azon munkatársainkat, akik a jövőben a gyártósorokon dolgoznak majd” – magyarázta Sebastian Moser, a regensburgi sorozatgyártó rendszer innovációs és digitalizációs szakértője. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a sorozatgyártás jövőbeni folyamatait és egyes fázisait már jóval az új modellek sorozatgyártásának beindítása előtt virtuálisan leképezhetik és tesztelhetik.
„A projekt újabb lépést jelent a BMW iFACTORY gyártási stratégia égisze alatt kifejlesztett digitális és intelligens vezérlésű innovációk terén. A virtualizáció, a mesterséges intelligencia és az adattudomány felgyorsítja és finomítja tervezési folyamatainkat. A digitális gyártervezés lehetővé teszi számunkra, hogy csökkentsük a tervezés körüli erőfeszítéseinket és a jövőben még hatékonyabban, még stabilabban indítsuk be az új modellek sorozatgyártását” – tette hozzá Armin Ebner.
Nemzetközi gyártási hálózatában a BMW Group a komplex gyártási rendszerek validálására és optimalizálására a digitális szemléletet előtérbe helyező megközelítést alkalmazza, az NVIDIA Omniverse Enterprise platformján. A háromdimenziós ipari, metaverzumbeli alkalmazások létrehozására és működtetésére szolgáló NVIDIA Omniverse Enterprise az elrendezések, a robotika és a logisztikai rendszerek virtuális optimalizálása érdekében valós idejű digitális ikerszimulációkat futtat.
A „háromdimenziós emberszimuláció“ már nagyon közel van a gyárak jövőbeni valóságához
A BMW Group regensburgi gyárában rendszerbe állított „háromdimenziós emberszimuláció“ egy 41 működési ciklust felölelő, teljes gyártósort és annak mintegy 1 000 négyzetméternyi összeszerelési területét foglalja magába. A digitális gyárfelépítés területén elérhető, jövőbeni fázisműveleteket megjelenítő valósághű szimulációk lehetővé teszik, hogy a szakemberek már ma hatékony ciklusspecifikációkat dolgozzanak ki és egészségbarát ergonómiai elemzéseket végezzenek.
„A digitális összeszerelő soron dolgozó embermodell úgy mozog és viselkedik, ahogyan egy igazi ember. Így például ha a szoftver azt érzékeli, hogy a virtuális embermodellnek túl mélyre kell hajolnia vagy túl nehéz súlyt kell megemelnie ahhoz, hogy egy műveletet el tudjon végezni, akkor ez a valóságban is így van. Ezért képesek vagyunk célzottan reagálni erre, és javítani a modellezésen” – fogalmazott Dominik Wottke, a regensburgi gyár összeszerelő csarnokának gyártási és minőségi szakértője.
A VR szemüvegek virtuális utazásra invitálják a munkatársakat a jövőbe
A „háromdimenziós emberszimuláció“ továbbképzési és információs eszközként is szolgál. „A digitális térben virtuális utazásra invitálhatjuk munkatársainkat a jövőbe és megmutathatjuk nekik, hogyan fog kinézni a jövőbeni munkahelyük” – tette hozzá Sebastian Wottke. A projektmenedzserek ehhez egy virtuálisvalóság-szobát alakítottak ki, ahol a regensburgi gyár összeszerelő csarnokában dolgozó munkatársak VR szemüvegek segítségével fedezhetik fel virtuálisan a leendő összeszerelő sort, szükség esetén pedig az egyes részleteket közelről is megvizsgálhatják. A munkatársak a virtuális „kollégákkal” együttműködve konkrét működési ciklusokat is gyakorolhatnak és fejleszthetik készségeiket. A cél az, hogy a vállalat ezen műveleteket olyan jól betanítsa előre, hogy a tényleges gyártósoron zajló tanulási fázis jelentős mértékben lerövidüljön.
https://miazablogger.hu/parizs-2024
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!