Használt kocsi egy új modell áráért
Januártól szeptember végéig a tavalyi azonos időszakhoz képest 4 százalékkal több, összesen 636 399 gépkocsi cserélt gazdát Magyarországon.
A használtpiac azért élénkül folyamatosan, mert a vásárlók keresik az alternatívát a hosszú kiszállítási idejű és drága új autókkal szemben, ráadásul a gyenge forint miatt a használtimport sem nyújt megoldást.
„A magasabb árkategóriájú autók esetében azt tapasztaljuk, hogy a vásárlók óvatosabbak lettek: amíg májusban szinte tesztvezetés nélkül aláírták az adás-vételi szerződést, addig szeptemberben az autóvásárlással kapcsolatos döntés meghozatal több hétig is eltarthat. Nehezítő tényező, hogy jelentősen emelkedtek a kamatok, így egyre többen döntenek készpénzes vásárlás mellett” – mondja Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója.
A hezitálás oka a gépkocsik folyamatos drágulása: a lélektani határnak számító 1 millió forint alatt szinte már nincs is autó a piacon, és nem könnyű minőségi darabot találni a legnépszerűbbnek számító 3-5 millió forintos értékhatárban sem.
„Az év vége felé fellendülést várunk a használt piactól, egyrészt azért, mert a cégek többnyire az év végén vesznek autót, másrészt pedig azért, mert az új évben tovább nőhetnek az árak, így, ha időben döntenek a magánszemélyek, akkor még kedvezőbben vásárolhatnak” – tette hozzá Tóth Péter.
Az új autók importjának említett korlátai miatt tovább öregszik a magyar járműállomány, amelynek kora az első félév végén elérte a 15,2 évet. Nem is csoda, hogy a piacon az a helyzet, hogy az átírások 75 százaléka 10 évnél idősebb gépkocsikra vonatkozik. A fiatalabb használt kocsikért pedig sok esetben megadják az új modellek árát is.
Az év első kilenc hónapjában a magyarok 28 százalékban alsó-középkategóriás autót vettek, 22 százalékban kisautót vásároltak, de keresettek voltak a felső-középkategóriájú modellek, az egyterűek és az SUV-ok is.
A magyar használtautó-piac kedvenc modelljei
I.-IX. hó, darab
1 | OPEL ASTRA | 35810 |
2 | SUZUKI SWIFT | 28726 |
3 | FORD FOCUS | 17447 |
4 | VOLKSWAGEN GOLF | 17005 |
5 | VOLKSWAGEN PASSAT | 16344 |
6 | BMW SERIES 3 | 15894 |
7 | OPEL CORSA | 13875 |
8 | ŠKODA OCTAVIA | 11919 |
9 | VOLKSWAGEN POLO | 10255 |
10 | BMW SERIES 5 | 10085 |
11 | AUDI A4 | 9545 |
12 | RENAULT MEGANE | 9033 |
13 | ŠKODA FABIA | 8830 |
14 | FORD MONDEO | 8746 |
15 | FIAT PUNTO | 7674 |
16 | AUDI A6 | 7669 |
17 | MERCEDES E-CLASS | 7081 |
18 | PEUGEOT 206 | 7046 |
19 | RENAULT CLIO | 6918 |
20 | TOYOTA YARIS | 6752 |
Forrás: DataHouse
Szeptember végéig tavalyelőtt 70 671, az elmúlt évben 76 915, idén pedig 77 288 kishaszonjármű cserélt gazdát, de ez utóbbiak közül 52 193 darab, vagyis a forgalom több mint 67 százaléka 2013 előtt készült.
A használtpiac legkapósabb kishaszonjármű márkái, I.-IX. hó, darab
1 | FORD | 12892 |
2 | FIAT | 9338 |
3 | RENAULT | 7672 |
4 | VOLKSWAGEN | 7670 |
5 | PEUGEOT | 6932 |
6 | CITROEN | 5953 |
7 | OPEL | 4908 |
8 | MERCEDES | 4838 |
9 | TOYOTA | 3014 |
10 | IVECO | 2980 |
Forrás: Datahouse
dasblog