Készlethatékonyságban is világelső a Lexus
A raktárkészletek minél hatékonyabb értékesítését mesterséges intelligencia és felülmúlhatatlanul részletes adatok segítségével mérő Cloud Theory elemzésében a Lexus végzett az első helyen.
Az autóipar és -kereskedelem kétségtelenül történelmi mélyponton áll világszerte: az elmúlt évek egymást súlyosbító nehézségei – a globális koronavírus-járvány, a beszállítói hálózatból átgyűrűző problémák és a gazdasági válság – következtében a keresleti és a kínálati oldalon egyaránt problémákkal kell hogy szembenézzenek az iparági szereplők.
Egyrészt az elvártnál kevesebb autót tudnak gyártani, ami a szállítási határidők soha nem tapasztalt mértékű és spektrumú növekedését okozta. Másfelől bizonyos régiókban érezhetően megcsappant a vásárlási kedv – a két, egymásnak látszólag ellentmondó trend együtt azt eredményezi, hogy az autógyártóknak minden eddiginél körültekintőbben kell elosztaniuk a piacokon a korlátozottan rendelkezésre álló termékeiket. Ezt nevezzük készlethatékonyságnak, és ennek a képességeknek a megléte vagy hiánya most különösen nagy mértékben befolyásolja az autógyártók piaci teljesítményét.
Ennek a készlethatékonyságnak a mérésére, illetve előrejelzésére fejlesztette ki mesterséges intelligenciát alkalmazó termékét a technológiai fókuszú marketinggel foglalkozó Advance Local Automotive szervezet. Az idei év elején útjára indított Cloud Theory szolgáltatással máris felmérték, hogy melyik márka milyen hatékonysággal képes úgy alakítani marketing- és logisztikai tevékenységeit, hogy a lehető legkedvezőbb ráfordítással, a legnagyobb arányban tudja értékesíteni rendelkezésre álló készleteit.
A valós idejű elemzéseken alapuló, minden típust és minden szóba jöhető piacot lefedő készlethatékonysági index 100-as pontszámmal értékeli azokat a márkákat, amelyek átlagosan teljesítenek. Amelyek ennél alacsonyabb eredményt értek el, a kereslet fejlesztésével javíthatják árukészletük eladásait, míg a 100-nál magasabb pontszám arra utal, hogy az adott autógyártó esetében a kereslet nem csak meghaladja a kínálatot, de a vállalat a lehető legkedvezőbb költségráfordítással képes kezelni az ezzel járó kihívásokat – azaz azokra a piacokra juttatni minél több járművet, ahol a legnagyobb azok iránt a kereslet.
A Lexus ezen a téren a legjobbnak bizonyult a Cloud Theory debütáló felmérésén: a 2023 első két hónapjában mért adatok tanúsága szerint Észak-Amerikában a prémium japán márka indította a leghatékonyabban az évet. Az ügyfelek számára ez csekélyebb extra költségeket, azaz jobb árakat, valamint rövidebb várakozási időket jelent.
Az alábbi táblázat csak a legalább átlagos teljesítményt (100 pont vagy magasabb) elért márkákat tartalmazza. Az itt szereplő autógyártók csekély száma arra enged következtetni, hogy a piaci szereplők többségének a keresletet meghaladó készletei vannak, azaz gyártásai kapacitásaikat nem tudják maximálisan kiaknázni.
Márka | Készlethatékonysági index |
Kia | (155,6) |
Lexus | (154,4) |
Toyota | (145,4) |
Land Rover | (142,1) |
Honda | (140,2) |
Subaru | (126,1) |
BMW | (123,8) |
Hyundai | (115,3) |
Nissan | (110,0) |
Chevrolet | (103,5) |
Volkswagen | (100,0) |
Fotók: Lexus, Automotive News