Készlethatékonyságban is világelső a Lexus

A raktárkészletek minél hatékonyabb értékesítését mesterséges intelligencia és felülmúlhatatlanul részletes adatok segítségével mérő Cloud Theory elemzésében a Lexus végzett az első helyen.

Az autóipar és -kereskedelem kétségtelenül történelmi mélyponton áll világszerte: az elmúlt évek egymást súlyosbító nehézségei – a globális koronavírus-járvány, a beszállítói hálózatból átgyűrűző problémák és a gazdasági válság – következtében a keresleti és a kínálati oldalon egyaránt problémákkal kell hogy szembenézzenek az iparági szereplők.

Egyrészt az elvártnál kevesebb autót tudnak gyártani, ami a szállítási határidők soha nem tapasztalt mértékű és spektrumú növekedését okozta. Másfelől bizonyos régiókban érezhetően megcsappant a vásárlási kedv – a két, egymásnak látszólag ellentmondó trend együtt azt eredményezi, hogy az autógyártóknak minden eddiginél körültekintőbben kell elosztaniuk a piacokon a korlátozottan rendelkezésre álló termékeiket. Ezt nevezzük készlethatékonyságnak, és ennek a képességeknek a megléte vagy hiánya most különösen nagy mértékben befolyásolja az autógyártók piaci teljesítményét.

Ennek a készlethatékonyságnak a mérésére, illetve előrejelzésére fejlesztette ki mesterséges intelligenciát alkalmazó termékét a technológiai fókuszú marketinggel foglalkozó Advance Local Automotive szervezet. Az idei év elején útjára indított Cloud Theory szolgáltatással máris felmérték, hogy melyik márka milyen hatékonysággal képes úgy alakítani marketing- és logisztikai tevékenységeit, hogy a lehető legkedvezőbb ráfordítással, a legnagyobb arányban tudja értékesíteni rendelkezésre álló készleteit.

A valós idejű elemzéseken alapuló, minden típust és minden szóba jöhető piacot lefedő készlethatékonysági index 100-as pontszámmal értékeli azokat a márkákat, amelyek átlagosan teljesítenek. Amelyek ennél alacsonyabb eredményt értek el, a kereslet fejlesztésével javíthatják árukészletük eladásait, míg a 100-nál magasabb pontszám arra utal, hogy az adott autógyártó esetében a kereslet nem csak meghaladja a kínálatot, de a vállalat a lehető legkedvezőbb költségráfordítással képes kezelni az ezzel járó kihívásokat – azaz azokra a piacokra juttatni minél több járművet, ahol a legnagyobb azok iránt a kereslet.

A Lexus ezen a téren a legjobbnak bizonyult a Cloud Theory debütáló felmérésén: a 2023 első két hónapjában mért adatok tanúsága szerint Észak-Amerikában a prémium japán márka indította a leghatékonyabban az évet. Az ügyfelek számára ez csekélyebb extra költségeket, azaz jobb árakat, valamint rövidebb várakozási időket jelent.

Az alábbi táblázat csak a legalább átlagos teljesítményt (100 pont vagy magasabb) elért márkákat tartalmazza. Az itt szereplő autógyártók csekély száma arra enged következtetni, hogy a piaci szereplők többségének a keresletet meghaladó készletei vannak, azaz gyártásai kapacitásaikat nem tudják maximálisan kiaknázni.

MárkaKészlethatékonysági index
Kia(155,6)
Lexus(154,4)
Toyota(145,4)
Land Rover(142,1)
Honda(140,2)
Subaru(126,1)
BMW(123,8)
Hyundai(115,3)
Nissan(110,0)
Chevrolet(103,5)
Volkswagen(100,0)

Fotók: Lexus, Automotive News