Háttérinformációk a győri SZEnergy Team csapatról
-
A Shell Eco-marathon Europe versenyen a csapatok az alábbi két kategóriában nevezhetnek: prototípus (Prototype) és városi koncepció (Urban Concept). A prototípus kategóriában a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozásán és a hatékonyság maximalizálásán van. A városi koncepció kategóriában az autók kinézetre és érzetre is jobban hasonlítanak a mindennapi járművekre.
-
A csapatok hét üzemanyagtípusból választhatnak a járműveik meghajtásához: benzin, dízel, etanol (bioüzemanyag), a földgázból nyert GTL, hidrogénes üzemanyagcella, vagy hálózatról tölthető akkumulátor.
Résztvevő magyar csapatok kategóriák szerint:
Városi koncepció (Urban Concept)
Széchenyi István Egyetem, Győr | SZEnergy Team | elektromos |
Prototípus (Prototype)
Intézmény | Csapatnév | Üzemanyag |
Debreceni Egyetem | DE MK Team | elektromos |
Kandó Kálmán Szakközépiskola, Kecskemét | Kandó Electric | elektromos |
SZEnergy, Széchenyi István Egyetem, Győr
Kategória: Városi koncepció
Üzemanyag: elektromos
Honlap: http://szenergy.hu
Facebook: https://www.facebook.com/szenergyteamhungary
A győri SZEnergy Team idén már 11. alkalommal vesz részt a Shell Eco-marathon Europe versenyen. A csapat gépészmérnök, villamosmérnök, mechatronikai mérnök, mérnök informatikus, építőmérnök és kereskedelem marketing szakos hallgatók részvételével indul.
A 2008-as és a 2010-es évben első, a 2012-es évben második helyezést értek el a diákok napelemes járművükkel az úgynevezett Urban Solar kategóriában. 2011-ben elnyerték a Shell Eco-marathon Europe Team Spirit különdíjat. Mivel a 2012-es versennyel megszűnt a tisztán Solar meghajtású járműosztály, 2013-tól az elektromos (Battery-Electric) kategóriában versenyez a csapat egy teljesen új járművel, amellyel 2014-ben negyedik helyezést értek el, 2015-ben és 2016-ban pedig a dobogó harmadik fokára állhattak, 2017-ben pedig egy hajszállal maradtak le a dobogóról.
Az idei verseny fordulópont lesz a csapat és a jármű életében, hiszen több olyan fejlesztést is kipróbálhatnak, ami a tervezett új autó alapját képezi majd. Így a futómű nagy átalakuláson esett át, beszereltek egy speciális lengéscsillapítót és a futómű geometriáját is a meglévő alumínium vázhoz igazították egy frissen fejlesztett algoritmus segítségével. 3D nyomtatással készült el az új műanyag kormánymű, új kerékagyak és egyedi karbon felni került az első futóműbe, és megújult az egész autó fékrendszere. Az új hajtáslánc a csapat reményei szerint akár 1-2 kWh-val megnövelheti a jármű teljesítményét.
A SZEnergy járműve – a versenyen induló járművek közül – az egyik legkomplettebb rendszerével büszkélkedhet, egyedi motorvezérlésük van, egyedi BMS (akkumulátor menedzsment rendszer) és ehhez egyedi tervezésű akkumulátor csomag társul. Az autó belső kommunikációs rendszere is nagyon kifinomult (Lin Over DC), és a saját fejlesztésű online telemetria rendszerrel pedig minden egyes alkalommal a pályára optimalizált beállításokkal tudnak a pályára lépni.
Az egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont mentorálásával a csapatnak egyedülálló lehetősége van, hogy megtervezzék, megépítsék és teszteljék az energiahatékony járművet.
A Shell Eco-marathon hamarosan az autonóm kategóriával is várja a fiatal mérnökök energiahatékony járműveit, amelyek a jövő közlekedésének kihívásaira adhatnak választ. A győri csapat már azon dolgozik, hogy mihamarabb teljesítsék az autonóm kategóriával szembeni elvárásokat és ők is megmutathassák az önvezető járművüket.