• Egyéb

Háttérinformációk a kecskeméti Kandó Electric csapatról

  • A Shell Eco-marathon Europe versenyen a csapatok az alábbi két kategóriában nevezhetnek: prototípus (Prototype) és városi koncepció (Urban Concept). A prototípus kategóriában a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozásán és a hatékonyság maximalizálásán van. A városi koncepció kategóriában az autók kinézetre és érzetre is jobban hasonlítanak a mindennapi járművekre.

  • A csapatok hét üzemanyagtípusból választhatnak a járműveik meghajtásához: benzin, dízel, etanol (bioüzemanyag), a földgázból nyert GTL, hidrogénes üzemanyagcella, vagy hálózatról tölthető akkumulátor.

Résztvevő magyar csapatok kategóriák szerint:

Prototípus (Prototype)

Intézmény Csapatnév Üzemanyag
Kandó Kálmán Szakközépiskola, Kecskemét Kandó Electric elektromos
Debreceni Egyetem DE MK Team elektromos

Városi koncepció (Urban Concept)

Széchenyi Egyetem, Győr SZEnergy Team elektromos

Kandó Electric, Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola, Kecskemét

Kategória: prototípus

Üzemanyag: elektromos

Honlap: http://eco.kando.kemu.hu/

Facebook: https://www.facebook.com/ElectricKando

2010 őszén alakult meg Kandó Electric csapata azzal a céllal, hogy részt vegyen a Shell Eco-marathon Europe versenyen. 2011-ben a verseny egyetlen magyar középiskolás csapatának már az első versenyköre eredményes volt, majd körről körre javulva végül 371 km-et teljesítettek 1 kWh energiával. Ez összesítésben a 6. helyet jelentette, a középiskolás csapatok mezőnyében pedig az első helyezést érték el a kecskeméti középiskolások.

A csapat 2011-ben még kölcsön-karosszériába épített saját fejlesztésű hajtással és programozható vezérléssel indult Lausitzban, a 2012-es megmérettetésre azonban a diákok már saját tervezésű és kivitelezésű karosszériába építették be az elektromos hajtást és vezérlést. A 2013-as rotterdami versenyen második autójukkal és új hajtással 187 km/liter eredményt értek el, amellyel a 22. helyen végeztek, 2014-ben megdöntötték rekordjukat, hiszen 433 kilométert tudtak megtenni 1 KwH energiával. Ugyanebben az évben a középiskolások elnyerték a Shell Eco-marathon Europe Dizájn Díját. 2015-ben a 16. helyen, 2016-ban Londonban pedig 336 kilométert tettek meg az 1 kWh óra energiával. 2017-ben számos kihívással kellett szembenézniük, nemcsak a meleg tette próbára a műszereket, de az autó elektronikája is javításokat igényelt. A nehézségek ellenére a 314 km/kWH eredményükkel a kategória első felében, a 17. helyen végeztek.

A Kandó Electric a 2017-2018-as tanévben teljesen új diákokra alapozva szervezte újjá a csapatot, és kezdte meg a munkát az energiahatékony járművön. Az előző 8 főből álló csapat 20 főre bővült, és helyet kaptak a gépész, mechatronikus, elektronikai-technikus, informatikus tanulók is. Ők, a tanult szakmának megfelelően, team munkában dolgoznak: gépészek és a mechatronikusok – az autó mechanikáját-, az elektronikai-technikus és informatikus tanulók az autó vezérlésének átépítésén dolgoztak.

A járműbe két új motorvezérlést is terveztek, és a tesztelések és a finomhangolás után a jobbat vetik majd be a versenyen. Mivel a karbonszálas karosszéria megsérült a tavalyi versenyen, ezért annak a megfelelő javítását is meg kellett oldania a csapatnak.