Háttérinformációk a kecskeméti Kandó Electric csapatról
-
A Shell Eco-marathon Europe versenyen a csapatok az alábbi két kategóriában nevezhetnek: prototípus (Prototype) és városi koncepció (Urban Concept). A prototípus kategóriában a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozásán és a hatékonyság maximalizálásán van. A városi koncepció kategóriában az autók kinézetre és érzetre is jobban hasonlítanak a mindennapi járművekre.
-
A csapatok hét üzemanyagtípusból választhatnak a járműveik meghajtásához: benzin, dízel, etanol (bioüzemanyag), a földgázból nyert GTL, hidrogénes üzemanyagcella, vagy hálózatról tölthető akkumulátor.
Résztvevő magyar csapatok kategóriák szerint:
Prototípus (Prototype)
Intézmény | Csapatnév | Üzemanyag |
Kandó Kálmán Szakközépiskola, Kecskemét | Kandó Electric | elektromos |
Debreceni Egyetem | DE MK Team | elektromos |
Városi koncepció (Urban Concept)
Széchenyi Egyetem, Győr | SZEnergy Team | elektromos |
Kandó Electric, Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola, Kecskemét
Kategória: prototípus
Üzemanyag: elektromos
Honlap: http://eco.kando.kemu.hu/
Facebook: https://www.facebook.com/ElectricKando
2010 őszén alakult meg Kandó Electric csapata azzal a céllal, hogy részt vegyen a Shell Eco-marathon Europe versenyen. 2011-ben a verseny egyetlen magyar középiskolás csapatának már az első versenyköre eredményes volt, majd körről körre javulva végül 371 km-et teljesítettek 1 kWh energiával. Ez összesítésben a 6. helyet jelentette, a középiskolás csapatok mezőnyében pedig az első helyezést érték el a kecskeméti középiskolások.
A csapat 2011-ben még kölcsön-karosszériába épített saját fejlesztésű hajtással és programozható vezérléssel indult Lausitzban, a 2012-es megmérettetésre azonban a diákok már saját tervezésű és kivitelezésű karosszériába építették be az elektromos hajtást és vezérlést. A 2013-as rotterdami versenyen második autójukkal és új hajtással 187 km/liter eredményt értek el, amellyel a 22. helyen végeztek, 2014-ben megdöntötték rekordjukat, hiszen 433 kilométert tudtak megtenni 1 KwH energiával. Ugyanebben az évben a középiskolások elnyerték a Shell Eco-marathon Europe Dizájn Díját. 2015-ben a 16. helyen, 2016-ban Londonban pedig 336 kilométert tettek meg az 1 kWh óra energiával. 2017-ben számos kihívással kellett szembenézniük, nemcsak a meleg tette próbára a műszereket, de az autó elektronikája is javításokat igényelt. A nehézségek ellenére a 314 km/kWH eredményükkel a kategória első felében, a 17. helyen végeztek.
A Kandó Electric a 2017-2018-as tanévben teljesen új diákokra alapozva szervezte újjá a csapatot, és kezdte meg a munkát az energiahatékony járművön. Az előző 8 főből álló csapat 20 főre bővült, és helyet kaptak a gépész, mechatronikus, elektronikai-technikus, informatikus tanulók is. Ők, a tanult szakmának megfelelően, team munkában dolgoznak: gépészek és a mechatronikusok – az autó mechanikáját-, az elektronikai-technikus és informatikus tanulók az autó vezérlésének átépítésén dolgoztak.
A járműbe két új motorvezérlést is terveztek, és a tesztelések és a finomhangolás után a jobbat vetik majd be a versenyen. Mivel a karbonszálas karosszéria megsérült a tavalyi versenyen, ezért annak a megfelelő javítását is meg kellett oldania a csapatnak.