Hátul is van ködlámpa! Használd, de ÉSSZEL!

A legtöbb autóvezető csak legyint: hát persze, hogy van, miért is kell ilyen alapvető dolgokról írni? Azonban a helyszínelő rendőrök a megmondhatói, hogy így ősszel hány olyan ráfutásos baleset fordul elő, amikor a köd és a kerekek által a levegőbe dobott sűrű vízpermet gyakorlatilag elfedte az autót, amelynek vezetője nem kapcsolta be a hátsó ködlámpát.

Ködben, esőben nagyon könnyű elérni azt a sebességkategóriát, amelyet relatív gyorshajtásnak neveznek, és ha az autópályán előttünk haladó nem használja a hátsó ködlámpát, könnyen bajba kerülhetünk, hiszen ilyen körülmények között még az aszfalt is csúszik. Vagyis a kicsi látótávolság és a hosszú fékút balesetet eredményezhet.

kod1_m.jpg

De nézzük csak, miért is van szükség az alacsonyra helyezett elülső ködlámpára? Azért, hogy bevilágítson a köd alá, így fényük messzebbre jut a ködös időben, mint a tompított világításé. Ilyenkor azért nem jó a távolsági fényszóró, mert a fényét a köd visszaveri, így csak egy fehéren vakító gomolygást látni, de azt nem, hogy mi van mögötte.

Nagyon sűrű ködben még az előfordulhat, hogy a tompított fény helyett tanácsos helyzetjelzőre kapcsolni és ahhoz társítani a ködlápákat, mert a lekapcsolt tompított reflektor fényét nem veri vissza a köd, nem vakít. Azért vannak úgy bekötve a lámpák, hogy ebben a leosztásban is működhessenek. Más esetben azonban a ködlámpa nem váltja ki a tompított világítást, hiszen vakíthatja a szembejövőt.

Az első- és a hátsó ködlámpa alkalmazása nemcsak a látási viszonyoktól, hanem a forgalomtól is függ. Amikor az autópályán összetorlódnak az autók, akkor természetesen lekapcsolható a ködzárófény, és akkor is, ha elvonult a köd. Erről is gyakran megfeledkeznek autóstársaink, pedig a hátsó ködlámpa tiszta időben zavarja, sőt vakítja a mögötte haladót, tehát az a legkevesebb, hogy ilyenkor azonnal kikapcsoljuk.

kod2_m_1.jpg

Ezt tanácsolja az ADAC

A német autóklub mindenkinek a figyelmébe ajánlja az 50/50/50-es szabályt. Vagyis:

  1. Csak akkor kapcsoljuk be a hátsó ködlámpát, ha a látótávolság kevesebb 50 méternél.
  2. Ha a közeledbe ért a mögötted érkező, kapcsold ki
  3. Városbhan, közvilágított utakkon NAGYON nem szükséges a használata
  4. Ha a látótávolság nem haladja meg az 50 métert, csökkentsük a sebességet 50 kilométer/órára.
  5. A hátsó ködlámpák sűrű ködben, zuhogó esőben a nagyvárosi forgalomban is hasznosak, ilyen esetben tehát használjuk bátran.

dasblog