Hétszemélyes kisbusz, Toyota Yaris alapokra
Előhúzta térvarázsló pálcáját a Toyota, és három használható üléssort helyezett el egy városi kisautónyi alapterületen. A vadonatúj Sienta azonban nem csak ezért különleges jelenség.
Jövőre lesz húsz éve, hogy a Toyota bemutatta első szubkompakt családi egyterűjét, a Sientát. A recept innovatív volt: a műszaki alapokat az első generációs Vitz (Európában Yaris) kisautó platformja adta, míg a harmadik üléssor beépítéséhez szükséges extra helyről a 330 mm-rel megnövelt tengelytáv gondoskodott. A 2015-ben bevezetett, második Sienta-széria megint csak az aktuális, harmadik kiadású Yarisból nőtt ki, amelynek eleve nagyobb tengelytávja már csak 240 mm-es növelést tett szükségessé.
A napokban bemutatott, harmadik generációs Sienta elődei jó példáját követve ismét a kortárs Yaris rokonaként lép színre; a különösen szilárd GA-B padlólemez tengelytávját már csak 190 mm-rel kellett megnyújtani ahhoz, hogy a helykínálatot meghatározó érték 2750 mm maradjon. Hogy ez mekkora, jól szemlélteti, hogy a 2018-ig forgalmazott, szintén hétüléses Toyota Verso annak ellenére nem volt sokkal tágasabb (2780 mm tengelytáv), hogy 140 mm-rel hosszabb volt a pontosan 4,3 méteres Sientánál.
A nyers méretek mellett a bámulatosan jó helykihasználásnak is köszönhető, hogy hét teljes értékű ülést tudtak elhelyezni a kisautónyi alapterületen. A belső magasságot 20 mm-rel növelték, az első és a második üléssor közötti legnagyobb tandemtávolság (azaz az utasok csípőpontja közötti távolság) 920-ról 1000 mm-re nőtt. A padló egészen mélyen, 330 mm-en (összkerékhajtás esetén 350 mm-en) húzódik, és teljesen sík, az ülések alatt pedig praktikus tárolóhelyet alakítottak ki: akár egy bevásárlókosár is elfér itt, értékes helyet szabadítva fel a csomagtérben.
A használati értéket az első két generációnál is alkalmazott hátsó tolóajtók továbbfejlesztésével erősítették. Az ajtónyílás magassága 1140-ről 1200 mm-re nőtt, megkönnyítve a be- és kiszállást. A csomagtartó ajtaja 15 mm-rel magasabbra nyílik, mint korábban, és a raktér belső magassága is javult (+20 mm). A rakodónyílás méretére jellemző, hogy egy felnőtt- (27 colos kerekekkel szerelt) kerékpár könnyedén behelyezhető a csomagtartóba, anélkül, hogy fennakadna a kormánya. Az ötszemélyes, két üléssoros verzióban még nagyobb mértékben (+50 mm) nőtt a csomagtartó belmagassága, köszönhetően az áttervezett ülésdöntő mechanizmusnak.
A Sienta nem csak tágas, de figyelmes is. A külső megjelenést meghatározó Shikakumaru formai filozófia négyzetek és körök kombinálásával ér el egyszerre geometrikus és organikus megjelenést; ugyanez a párosítás a belső térben praktikus, áttekinthető, fiatalos környezetet teremt. Ezt erősítik a tárolórekeszek funkcióját jelző piktogrammok. A műszerfalat szövetbetét borítja, a hétféle fényezéshez illeszkedve három különböző belső színharmónia választható. A karosszériához különböző optikai csomagok kérhetők, a csomagtartó rakományrendező kiegészítőkkel, illetve fapadlót imitáló burkolattal egészíthető ki.
Az utazás kényelmét infravörös- és ultraibolya-szűrővel ellátott ablakok, a mennyezeten elhelyezett hátsó üléssori szellőzőnyílás, valaint kéz nélkül nyitható, motoros oldalajtók szolgálják. Az ülések szövetkárpitjai szagmentesítő, valamint víz- és olajlepergető kezelést kaptak, így rendkívül egyszerűen, nyom nélkül eltüntethetők róluk a családos utazással együtt járó étel- és italfoltok, kéz- és lábnyomok, valamint egyéb szennyeződések. A vezetőülésen nem csupán táskaakasztó fület alakítottak ki, de telefontartó zsebeket, és azokhoz kapcsolódó USB-C töltőaljzatokat is.
A Sienta természetesen bővelkedik a fejlett vezetőtámogató funkciókban, többek között rendelkezésre áll az ütközést megelőző biztonsági rendszer, az ütközést autonóm fékezéssel és elkormányzással megelőző funkció, valamint az automata parkolási szolgáltatás, kiegészítve a manőverezés áttekintését megkönnyítő madártávlati kameraképpel. A fedélzeti szoftverek vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissíthetők, ráadásul a Toyota japán belpiacos kínálatában először fedélzeti wifi hotspot is rendelkezésre áll. A biztonságot gyárilag telepített első és hátsó fedélzeti kamera, a használati értéket egy háztartási elektromos csatlakozó (100V, 1500W váltóáram) fokozza; ez utóbbi jóvoltából a Sienta vészhelyzetben akár áramfejlesztőként is alkalmazható.
A mindössze 5,0 méteres sugarú körön megfordulni képes Sienta ugyanazokkal a motorokkal rendelhető, amelyel a Yaris és a Yaris Cross. Az 1,5 literes Toyota hibrid hajtáslánc első- vagy E-Four összkerékhajtással egyaránt választható, míg a hibrid komponens nélküli, szintén 1,5 literes benzinmotor CVT sebességváltót kapott, amely tíz szimulált fokozatban is kapcsolgatható.
A vadonatúj Sienta Japánban nem csak megvásárolható, de a Kinto One szolgáltatáson keresztül előfizetéses konstrukcióban is használható. Szintén különlegesség, hogy a kiemelkedő helykihasználást kiaknázva különböző mozgássérült-kompatibilis verziók is léteznek az autóból.
Fotók: Toyota