Hétvégéken az Orczy térig jár a 72-es trolibusz
2017. augusztus 19-től (szombattól) hétvégenként – a környezetbarát elektromos közlekedési megoldásokat előtérbe helyezve – ismét Zugló vasútállomás és az Orczy tér között közlekedik a 72-es trolibusz. A júliusi hétvégéken már sikeresnek bizonyult a BKK kísérleti hálózatfejlesztése, amellyel új, környezetbarát észak-déli és belvárosi közösségi közlekedési kapcsolatot alakított ki, bővítve a Városliget és a Terézváros felől a közvetlen eljutási lehetőségeket a belváros több forgalmas csomópontja felé. A trolik a meghosszabbított vonalszakaszt részben felsővezeték nélküli útszakaszon, az Arany János utcától a 9-es busz útvonalán teszik meg, ezeken a napokon ugyanis kizárólag olyan modern, nagy teljesítményű akkumulátorokkal rendelkező járművek állnak forgalomba, amelyek több kilométert is képesek megtenni külső áramforrás nélkül. Az ideiglenes hétvégi útvonal-hosszabbítás előzményeként két júniusi és két augusztusi hétvégén a 72-es útvonalát a Fővám térig hosszabbították meg a Szabadság híd lezárásához kapcsolódóan, a kiskörúti villamosforgalom pótlásaként. Ahogy eddig is, a jövőbeni fővárosi jármű- és hálózatfejlesztések során is kiemelt szempont a környezetbarát közlekedési módok előtérbe helyezése innovatív eszközökkel.
A 72-es trolibusz a júliusi hétvégék sikere nyomán augusztus 19-től hétvégente és ünnepnapon kísérleti jelleggel ismét ideiglenesen meghosszabbított útvonalon viszi az utasokat: Zugló vasútállomástól az Arany János utca M megállóhelyig menetrend szerinti útvonalán, majd az Arany János utca M és a Kálvin tér M között – a modern járművek úgynevezett önjáróképességét kihasználva, azaz a felsővezetéktől függetlenül – a 9-es busz vonalvezetését követve, majd a 83-as troli felsővezetékére csatlakozva egészen az Orczy térig haladnak.
A 72-es trolibusz a meghosszabbított szakaszán az alábbiak szerint közlekedik:
- Az Orczy tér felé tartó 72-es trolibusz az Arany János utcától a Bajcsy-Zsilinszky út–Deák Ferenc tér–Károly körút–Múzeum körút–Üllői út–Baross utca–Kálvária tér–Csobánc utca–Baross utca–Orczy tér meghosszabbított útvonalon halad, érintve
o a 9-es busz Arany János utca M, Szent István Bazilika, Deák Ferenc tér M, Astoria M, Kálvin tér M, Szentkirályi utca, Harminckettesek tere, Horváth Mihály tér, Muzsikus cigányok parkja, Kálvária tér, majd
o a 83-as trolibusz Csobánc utca, Orczy út és Orczy tér megállóhelyét.
- A Zugló vasútállomás felé tartó 72-es trolibusz az Orczy tér–Baross utca–Üllői út–Múzeum körút–Károly körút–Deák Ferenc tér–Bajcsy-Zsilinszky út–Arany János utca útvonalon éri el az Podmaniczky utcát, ahonnan menetrend szerinti vonalán halad tovább. A meghosszabbított útvonal-szakaszon a 72-es trolira a 83-as trolibusz, illetve a 9-es busz Orczy tér, Kálvária tér, Muzsikus cigányok parkja, Horváth Mihály tér és Harminckettesek tere, Szentkirályi utca, Kálvin tér M, Astoria M, Deák Ferenc tér M, Szent István Bazilika és Arany János utca M megállóiban lehet felszállni.
A környezet és a belvárosi forgalom tehermentesítése modern trolibuszokkal
A fővárosi forgalomban 2015 vége óta vesz részt az a 36 darab modern, alacsonypadlós, légkondicionált szóló, illetve csuklós trolibusz, amelynek a felsoroltak mellett további előnyös tulajdonsága, hogy nagyteljesítményű akkumulátorának köszönhetően akár 4 kilométeres távolságot is meg tud tenni troli-felsővezetéken kapott áram nélkül. A BKK a járművek ezen adottságát nemcsak akkor használja ki, amikor rendezvények, útépítések, felújítási munkák miatt terelt – kiépített felsővezeték nélküli – útvonalon közlekedteti bizonyos trolijáratait: korábbi hálózatfejlesztési lépés volt a 79-es trolibusz útvonalának meghosszabbítása a Kárpát utcáig, amelynek következtében a trolik bejárnak korábban kevésbé feltárt, felsővezeték nélküli útszakaszokat (Visegrádi utca, Révész utca, Dráva utca) a Vizafogó városrész déli részén. Az új hálózatfejlesztési terveibe illesztve két júniusi, majd két augusztusi hétvégén – a Szabadság híd lezárásának idején – a 72-es trolibusz meghosszabbított útvonalon, Zugló vasútállomástól a Fővám térig közlekedett. A kiskörúti szakaszon a trolik úgynevezett önjáró üzemmódban, felsővezeték használata nélkül, akkumulátor segítségével haladtak. Eközben minden júliusi hétvégén az Orczy térig meghosszabbítva közlekedett a 72-es járat.