Hibajelzők a műszerfalon

Garanciával vásároljon használt autót című bejegyzésünkben felidéztünk egy esetet, amikor a ravasz nepperek kiiktatták a nem működő kormánylégzsák valamint az ABS hibajelző lámpáját, hogy hibátlanként adhassák el az autót. Ha valakinek nem ugrana be, milyen piktogramokról is van szó, jól nézze meg ezeket a képeket, mert a lámpák kigyulladása komoly veszélyt jelez, és tanácsos azonnal felkeresni a márkaszervizt.

Az ABS hibajelző azonban nem azt jelenti, hogy fék nélkül maradtunk. A kocsi továbbra is lassítható, meg lehet állítani, viszont arra már nem számíthatunk, hogy csúszós, nyálkás úton a blokkolásgátló a segítségünkre lesz. Az ABS funkciója ugyanis az, hogy ha síkos felületen valami okból reflexből rátaposunk a fékre, akkor nem engedi satuzni a féket, mert abból irányíthatatlan csúszkálás lenne. Az ABS csak annyira engedi szorulni a fékpofákat, hogy kontrollálható, irányítható maradjon az autó. Ezért, ha kigyullad a lámpa, kezdjünk el óvatosan fékezni, mert magunkra vagyunk utalva. Korábban, még az ABS előtti időkben a lelkiismeretesebb autóvezető-oktatók azt is megtanították, hogy síkos úton nemcsak finoman, hanem finoman „szitálva” fékezzen a tanuló. Ez persze nem azt jelenti, hogy valamit ide-oda kellene rázni, mint a szitát, hanem azt, hogy finoman pumpálni kell a fékpedált, hogy lassuljon az autó, de ne blokkoljanak be a kerekek, és így a kormánnyal még manőverezni lehessen.

legzsak_hibajelzo_m.jpg

A légzsák visszajelző ikon nem arra figyelmeztet, hogy ne vezessünk strandlabdával a kezünkben, hanem azt, hogy valami baj van az alapvető biztonsági rendszerrel. Számos modern autó lehetővé teszi, hogy manuálisan kikapcsolja a légzsákokat, ami néha szükséges, ha például egy gyermekülést teszünk előre, így a légzsák figyelmeztető lámpa ebben az esetben jogosan kapcsol be, mintegy figyelmeztetésül, nehogy kikapcsolva felejtsük a gyerekülés eltávolítása után.