Napi RAV4

Intelligens összkerékhajtás (AWD-i)

A vadonatúj RAV4 esetén a Toyota azt várja, hogy az összkerékhajtású modellváltozatok aránya akár az eladások 45%-át is meghaladhatja. A Toyota a RAV4 esetében továbbfejlesztette intelligens összkerékhajtási rendszerét (AWD-i), amely így jobb teljesítményt és pontosabb szabályozhatóságot kínál minden menetkörülmények között, fokozva a modell közúti és terepalkalmasságát, valamint élvezetes vezethetőségét. Az ú RAV4 közúton és terepen mutatott, lenyűgöző összkerékhajtási jellemzői még inkább kiemelik a modellt versenytársai mezőnyéből, az autó minden körülmények között magabiztos kanyarvételi képességeket és tapadást mutat. Az új RAV4 Hybrid nagy mértékben továbbfejlesztett, jobb terepképességekkel bíró elektromos AWD-i rendszere kompromisszumok nélkül használható: városi használat során kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást mutathat fel, nagy sebességnél csendesebben működik, csúszós útviszonyok mellett pedig jobb tapadást biztosít. Emellett kisebb és könnyebb is, mint a mechanikus összkerékhajtási rendszerek, így sem az üzemanyag-fogyasztás, sem a helykihasználás nem szenved csorbát. A rendszer a hibrid hajtási rendszerből és a hátsó tengelyen elhelyezett, kiegészítő elektromotorból származó hajtóerőt alkalmazza. Ez a kialakítás minimális energiaveszteséggel jár, kisebb tömeget eredményez, és a legkülönfélébb menethelyzetekben biztosít optimális összkerékhajtást. A negyedik generációs modellhez képest 30 százalékkal nőtt a hátsó kerekekre juttatható, maximális forgatónyomaték (953 helyett 1300 Nm). Ez eléri vagy meghaladja a mechanikus rendszerekkel elérhető nyomatéki értéket, és magabiztosabb teljesítményt eredményez például laza, csúszós felszínen történő elindulás során. Az első és hátsó tengely közötti nyomatékmegosztás aránya a menetviszonyok függvényében 100:0-tól akár 20:80-ig módosítható. Az elektromos AWD-i rendszer a menetkörülmények fényében automatikusan módosítja a nyomatékmegosztás arányát, így gondoskodva a kiegyensúlyozottabb vezethetőségről, jobb stabilitásról és magabiztosabb terepalkalmasságról, különös tekintettel a csúszós útviszonyok mellett is stabil, kiszámítható ívmenetre. A vezető úgy érezheti, hogy mind a négy kerék folyamatosan stabil kapcsolatban van az útfelülettel. Az új RAV4 2,0 literes, közvetlen befecskendezésű benzinmotorral és CVT sebességváltóval szerelt kivitelének mechanikus összkerékhajtási rendszere a Toyotánál első ízben alkalmaz dinamikus nyomatékvektor-szabályozási rendszert lekapcsolható hátsó hajtással. A hátsó tengelyen alkalmazott két tengelykapcsoló a bal és jobb oldali kerék közötti nyomatékelosztást szabályozva ívmenetben stabil teljesítményt és a kormánymozdulatokat pontosan követő reakciókat eredményez, száraz és csúszós útfelületen egyaránt.

Integrált összkerékhajtás-szabályozás

Az új RAV4 összkerékhajtási képességét a kategóriában páratlan integrált összkerékhajtás-szabályozás (AWD Integrated Management, AIM) teszi még kifinomultabbá. A rendszer a kiválasztott üzemmód függvényében, automatikusan szabályozza a különböző járműrendszereket: a kormányrásegítést, a fék- és gázadagolást, a váltóprogramot, valamint a nyomatékelosztást. Az új RAV4 Hybrid AWD-i háromféle (normál, öko, sport) üzemmódot kínál. A sport üzemmód aktiválásakor az AIM rendszer úgy módosítja a kormányrásegítést, a gázadagolást, a váltóvezérlést és a nyomatékelosztást, hogy kedvezőbb közúti menetteljesítményeket érhessen el.

Fokozott szabadság „ösvény” üzemmódban

A RAV4 Hybrid új, automatikus, részlegesen önzáró differenciálmű-vezérlése („ösvény” üzemmód) maximális tapadást és irányíthatóságot eredményez gyenge tapadású útfelületen.  A rendszer nagy kihívást jelentő terepviszonyok esetén is hasznos támogatást nyújt a vezetőnek.

A negyedik generációs RAV4 Hybrid esetében előfordulhatott, hogy a jármű elakad, ha fokozottan egyenetlen talajon bármely hajtott kerék elveszítette a kapcsolatot a talajjal. Az új modellben ezzel szemben az „ösvény” üzemmód aktiválásával (a középkonzolon található gomb segítségével aktiválható) az elforgó kerék megfékezhető, a hajtóerő átirányítható a tapadással rendelkező kerékre. A rendszer a gázszabályozást és a váltóprogramot is módosítja az előrejutás biztosítása érdekében.