Hihetetlenül sűrű a Toyota GAZOO Racing idei versenynaptára
A Toyota globális motorsport tevékenységét összefogó versenyistálló, a TOYOTA GAZOO Racing küldetése, hogy a világ legkeményebb versenysorozataiban helytállva, és a Toyota legújabb fejlesztéseit a lehető legextrémebb körülmények között tesztelve hozzájáruljon ahhoz, hogy világ legnagyobb autógyártója egyre jobb autókat kínálhasson vásárlóinknak, beleértve a versenykörnyezetben létrehozott termékek fejlesztését, gyártását és értékesítésre történő előkészítését.
Az elmúlt évek sorozatok sikereinek ismeretében egyértelműen kijelenthető, hogy a Toyota motorsport tevékenységének aranykorát éli, annak ellenére, hogy 2020-as nem várt kihívások elé állította az autógyártó versenyistállóját, a TOYOTA GAZOO Racinget, hiszen a koronavírus miatt számos sportág számos versenye került elhalasztásra vagy törlésre. Ám ennek dacára a szurkolók támogatásának hála a Toyota ismét megszerezte a világbajnoki címet mind a pilóták, mind a csapatok mezőnyében a FIA Hosszútávú Világbajnokságon (WEC), illetve sorozatban harmadik győzelmünket a Le Mans 24 órás futamon. A FIA Rally Világbajnokságon (WRC) a Toyota megnyerte a pilóták és navigátorok bajnokságát, míg a Japán Super Formula Bajnokságon a csapatok mezőnyében győzött. Bár kétségkívül a 2019-ben megszerzett aranyérem után 2020-ban és 2021-ben is a győzelem volt a gyártó célja a Dakaron is, szépen csillog az utóbbi két évben elhozott ezüstérem is, különösen annak ismeretében, mennyi Toyota végzett az első tízben minden géposztályban ahol a márka megmérette magát, gyakorlatilag leiskolázva a mezőnyt. A TOYOTA GAZOO Racing lendülete 2021-ben is töretlen, és célja, hogy a világ minden részén a lehető szélesebb közönséghez juttassa el a versenyzés élményét és örömét, energiáját és izgalmát. A már bejelentett WEC, WRC, Japán Rally Bajnokság, SUPER GT és a Japán Super Formula Bajnokság mellett új információkat ígér a gyártó az ügyfélcsapatok, a pilóták képzése és a ROOKIE Racing témáiban is. Az ügyfélcsapatok számára értékesíti a TOYOTA GAZOO Racing a GR Supra GT4 modellt, támogatást nyújtva a versenyautó használatához is, épp úgy, mint a LEXUS RC F GT3 modell esetében, hogy egyre többen élhessenek a versenyzés lehetőségével. A fiatal tehetségek felkutatása érdekében a ROOKIE Racing idén is részt vesz a Super Taikyu versenysorozaton a GR modellekkel, valamint rajthoz áll a SUPER GT és a Japán Super Formula bajnokságokon is. A Toyota mindezzel továbbra is arra összpontosít, hogy az autóversenyzés révén egyre jobb autókat készítsen, amire jó példa, hogy a privát csapatoktól érkező visszajelzésekkel a TOYOTA GAZOO Racing segíti az általános fejlesztőmunkát is. Számításba véve ugyanakkor a COVID-19 járvány globális hatásait a versenyistálló úgy döntött, hogy lemondja részévételét az idei Nürburgring 24 órás futamon.
A Toyota 2021 évi verseny programjának vázlata
1) FIA Rally Világbajnokság (WRC)
A 2021-es a Toyota ötödik idénye a 2017-es visszatérése óta. Új csapatfőnökével, Jari-Matti Latvalával az lesz a TOYOTA GAZOO Racing célja, hogy a legnagyobb részben Finnországban fejlesztett Yaris WRC-vel mindhárom bajnok címet (Autógyár, Pilóta, Navigátor) megszerezze. Az autót a GI4A jelzésű,1,6 literes közvetlen befecskendezéses turbómotor hajtja, amit a TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH a németországi Kölnben fejlesztett ki.
2) FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC)
2021-től a TOYOTA GAZOO Racing a Hypercar osztályban (LMH class) áll rajthoz, ami idén indul először a WEC legmagasabb géposztályaként. A versenyistálló a vadonatúj GR010 HYBRID-del méretteti meg magát, amit a RACING HYBRID technológia alkalmazásával fejlesztett ki a WEC-ben eltöltött időszakban. Két autó áll majd rajthoz a futamokon, a bázis a kölni TOYOTA GAZOO Racing Europe lesz. Hat futamot rendeznek a 2021-es idényben: az elsőre, a 8 órás Portimão futamra áprilisban kerül sor, ezt a harmadik futam követi júniusban, a 24 órás Le Mans; az ötödik a 6 órás Fuji lesz szeptemberben, majd az utolsó verseny novemberben következik, ami a 8 órás Bahrain futam lesz.
3) Nürburgring 24 órás futam
A TOYOTA GAZOO Racing úgy döntött, hogy az idén június 3-6. között megrendezésre kerülő Nürburgring 24 órás futamon nem vesz részt, annak ellenére hogy ez a verseny jelenti a gyökereket a versenyistálló számára, hogy egyre jobb autókat készítsen. Tavaly a Toyota lemondta a részvételét a futamon a COVID-19 járvány globális terjedése miatt, ám azóta gőzerővel készült az idei megmérettetésre. A továbbra is fennálló járványhelyzet okán ugyanakkor a versenyistálló úgy döntött, hogy idén sem vesz részt a futamon, de továbbra is folytatja a mérnökei és pilótái folyamatos képzését és az autók fejlesztését.
4) Dakar Rally
A TOYOTA GAZOO Racing négy tereprallyra felkészített Hilux autót nevezett be a 2021-es Dakar Rallyra, amit januárban rendeztek Szaúd-Arábiában, a csapat a második, a nyolcadik és a huszonegyedik helyezt szerezte meg. A gyári versenyistálló támogatásával versenyző Toyota Auto Body rallycsapata, a Team Land Cruiser Toyota Auto Body szintén indult a Dakar Rallyn a Toyota Land Cruiser 200 modellel, amellyel 2021-ben sorozatban nyolcadik alkalommal aratott diadalt a Toyota a sorozatgyártású autók mezőnyében (és nem mellesleg a második helyet is ők hozták el.) Az ugyancsak a Toyota vállalatcsoporthoz tartozó teherautó és buszgyártó, a Hino Motors által indított csapat, a HINO TEAM SUGAWARA sorozatban 12. alkalommal győzött a max. 10 literes lökettérfogatú teherautók között.
5) SUPER GT
GT500 géposztály
A TOYOTA GAZOO Racing 2021-ben is a GR Supra GT500 géppel versenyez a géposztályban, és a OYOTA CUSTOMIZING & DEVELOPMENT közreműködésével hat csapatot (autót) támogat.
GT300 géposztály
A GT300 géposztályban a TOYOTA GAZOO Racing idén két Prius PHEV, három GR Supra és két Lexus RC F GT3 modellel indul majd.
6) e-Motorsport
2020-ban a COVID-19 járvány hatásai miatt folyamatos nehézségekbe ütközött a valós autóversenyek megrendezése, ezzel párhuzamosan ugyanakkor jelentős előretörés volt tapasztalható világszerte az e-Motorsport területén. Tavaly a TOYOTA GAZOO Racing támogatta a FIA GT Bajnokságot, miközben a GR Supra GT Cup is megrendezésre került, amiben több mint 27 000 induló vett részt világszerte. Decemberben az utolsó fordulót online rendezték meg, ahol a japán Takuma Miyazono szerezte meg a bajnoki címet. 2020 novemberében debütált GR Yaris, amellyel a Toyota a GR Four autózás élményét kínálja, amiben nagyjából 56 000 játékos vett rész világszerte a GR Yaris Time Trial keretében. 2021-ben (továbbra is a FIA GT Bajnokság hivatalos partnereként) a TOYOTA GAZOO Racing azt tervezi, hogy megrendez egy eredeti GR egymárkás futamot a világ e-Motorsport játékosai számára, ennek részletei március közepén várhatóak.
7) Ügyfélcsapatok
GR Supra GT4
A GR Supra GT4 a sorozatgyártású GR Supra alapjaira épített versenyautó. Az értékesítés Európában 2020 márciusában indult. Augusztustól kezdve a TOYOTA GAZOO Racing kibővítette az értékesítést Észak-Amerikára, illetve októbertől Japánra és Ázsiára, így a versenyistálló jelenleg összesen több mint 20 eladott autónál tart. 2020-ban összesen öt GR Supra GT4 autó versenyzett három európai csapat színeiben különböző GT4 osztályú versenyeken, 2021-ben pedig már két autót értékesítettek. Ennek megfelelően a legalább hét, európai futamokon induló GR Supra GT4 autó mellett van másik hét Japánban, és legalább öt Észak-Amerikában is. Ezek a GR Supra GT4 autók az alább felsorolt versenyeken állnak majd rajthoz.
Lexus RC F GT3
A Lexus RC F GT3 globális értékesítése és ügyfélszolgálati támogatása révén a LEXUS GAZOO Racing világszerte lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy élvezzék a GT3 futamokat. Emellett a LEXUS GAZOO Racing gondoskodik arról, hogy a versenyzés során kifejlesztett technológiákkal kapcsolatos tapasztalatok megjelenjenek a sorozatgyártású autókban.
8) Autók továbbfejlesztése a versenyzés révén
A TOYOTA GAZOO Racing a kezdetektől legnagyobb kihívást jelentő versenysorozatok (pl. a WEC és a WRC) segítségével fejlesztette autóit. 2020 óta a ROOKIE Racing részt vesz a Super Taikyu versenysorozaton a GR Supra és GR Yaris modellekkel, emellett együttműködik a TGR-rel az egyre jobb autók készítése érdekében. A ROOKIE Racing révén sokféle pilóta tud rajthoz állni a versenyeken, köztük profi autóversenyzők, hobbiversenyzők és gyári tesztpilóták is. Minden futamon felszínre kerülnek megoldandó feladatok, és az így nyert tapasztalatokat a versenyistálló az autók továbbfejlesztése során is felhasználja. A 2020-as idényben a GR Supra és a GR Yaris is bajnoki címet szerzett ebben a versenysorozatban. 2021-ben a ROOKIE Racing ismét elindul a Super Taikyu versenysorozaton, de új név alatt, és a TOYOTA GAZOO Racing továbbra is együttműködik majd a csapattal, hogy egyre több és egyre jobb autót hozzanak létre a versenyzés segítségével.
9) Japán Super Formula Bajnokság
A Toyota Racing Development (TRD) hat csapatot és 11 autót lát majd el a TRD 01F kétliteres, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, turbótöltésű benzinmotorral.
10) Japán Rally Bajnokság
2021-ben a TOYOTA GAZOO Racing két GR Yaris autóval vesz részt a legmagasabb osztály, a JN1 versenyein, az csapat célja az első hely megszerzése új pilótája, Norihiko Katsuta segítségével.
11) Motorsport-rendezvények Japánban
Abban a reményben, hogy sikerül kiterjeszteni a motorsport élményét, a TOYOTA GAZOO Racing különféle japán helyszíneken, különböző régiókkal és versenypályákkal közösen rendez számos olyan autóversenyt, amelyen támogatni kívánják azokat, akik szeretnének motorsport versenyeken indulni. A versenyistálló növeli majd az olyan magánembereknek nyújtott támogatást, akik szeretnének autóversenyeken és rallykon rajthoz állni, miközben prioritásként kezeli a résztvevők biztonságát és egészségét.
TOYOTA GAZOO Racing 86/BRZ futam (a Toyota Cars Race Association szervezésében)
Az először 2013-ban megrendezett 86/BRZ futam egy egymárkás verseny, amin kizárólag a TOYOTA 86 (Európában GT86 néven ismert) “86 Racing” és a SUBARU BRZ “RA Racing” gépek versenyeznek. 2015-ben a futamot kétfelé osztották: egy “Professional” és egy “Clubman” sorozatra. A 2019-es idénytől a “Clubman” egy nyitott és egy képzett kategóriára bontva működik, ami megkönnyíti a pilóták számára, hogy a tudásszintjüknek megfelelő kategóriában induljanak. Számos olyan top pilóta, aki jelenleg a SUPER GT futamokon versenyez, elindult a “Professional” sorozat futamain is, így e versenyek igencsak izgalmasak. Profi licensszel rendelkező pilóták nem indulhatnak a “Clubman” futamokon, azok kizárólag amatőr és hobbiversenyzőknek vannak fenntartva. Vannak tervek arra, hogy a 2021-es versenysorozat összesen nyolc fordulóját hét nagy japán versenypályán rendezzék meg.
TOYOTA GAZOO Racing Yaris Cup (a Toyota Cars Race Association szervezésében)
A TGR Yaris Cup az idei idénnyel indul útjára, új egymárkás versenysorozatként, a Netz Cup Vitz Race 21 éves történelmét folytatva, ami 2000-től az első egymárkás versenysorozat volt JAF-tanúsítvánnyal és rendszámmal rendelkező autók számára. A versenyeken induló modell a Yaris Cup Car lesz, ami az új Yarisra épül. A TOYOTA GAZOO Racing továbbfejlesztji a támogatási rendszert, hogy az autóversenyen első alkalommal rajthoz állók is nyugodt lélekkel élvezhessék a versengést. A 2021-es idényben a futamokat két versenysorozatra bontva rendezik meg: (Kelet-Japán és Nyugat-Japán) hat nagy versenypályán.
TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge (a TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge Office szervezésében)
A TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge futamait egész Japánban megrendezik az ottani rallysport első lépcsőfokaként, ahol mindenki könnyen rajthoz állhat. Bárki, aki rendelkezik belföldi B kategóriás licensszel (amit a Japan Automobile Federation; JAF bocsát ki), elindulhat a rallyn. Ennek egyik legfőbb jellemzője, hogy az olyan sportautók mellett, mint a 86 (GT86) és a GR Yaris, automata sebességváltós autókkal – mint a Yaris, a Vitz vagy az Aqua – is be lehet rá nevezni. A rallysport iránt érdeklődő magánszemélyek, illetve az első alkalommal pályára lépő kezdők előtt nyitva állnak a különféle versenyprogramok. A versenyistálló bízik abban, hogy sikeresen együttműködhet a helyi közösségek tagjaival mindenütt, ahol a rallykat megrendezik, folyamatosan bővítve a rally-események kínálatát, hogy azok szinte helyi fesztiválokként is működhessenek.
12) Pilótaképzési kezdeményezések Japánban
A TOYOTA GAZOO Racing 2020-tól kezdve az olyan japán pilóták képzését, akik Japánban és külföldön egyaránt képesek helytállni a versenyeken és rallykon, integrálta a TGR Driver Challenge Programba (TGR-DC), hogy elősegítse a fiatal tehetségek fejlődését.
TGR WRC Challenge Program
Amint azt a versenyistálló már bejelentette, Takamoto Katsuta rajthoz áll majd az összes WRC-fordulóban a Yaris WRC-vel.
TGR WEC Challenge Program
A Toyot 2021-ben átmenetileg felfüggesztji ezt a programot a COVID-19 járvány miatt. Kenta Yamashita – aki tavaly az LMP2 géposztályban versenyzett a WEC-ben – a hazai futamokra koncentrál majd.
TGR Driver Challenge Program(TGR-DC)
A TGR-DC Training Drivers Program célja olyan pályaverseny- és rallypilóták képzése, akik Japánban és külföldön is szerepelni tudnak a legnagyobb kihívást jelentő géposztályokban. A TOYOTA GAZOO Racing kiválasztja a tehetséges jelölteket, majd tudásszintjüknek megfelelően dolgoznak ki számukra fejlesztő programokat – köztük a fent említett TGR WRC/WEC Challenge programokat. 2021-ben Ritomo Miyata feljebb lép majd, hogy a Japán Super Formula bajnokságban álljon rajthoz, míg Hibiki Taira a Super Formula Lights bajnokságban versenyez.
A TGR-DC pilóta iskola
Az iskola célja versenypilóták felfedezése és felkészítése, hogy topkategóriás versenyeken indulhassanak Japánban és az egész világon. Emellett cél a motorsport-piramis alapjának egészséges módon történő kiszélesítése is az emberek autóvezetői képzése révén. Az iskola támogatja az itt tanuló, jelentős potenciált képviselő, kiemelkedő pilóták versenyeken történő indulását a következő pénzügyi évben és azután is. A TGR-DC Racing School 2021 évi részletes programját a projekt kidolgozását követően teszik közzé.
FIA F4 Japán Bajnokság
A TOYOTA GAZOO Racing támogatást nyújt a FIA F4 Japán Bajnokságon induló fiatal pilótáknak. Ez a Formula-kategória belépő szintje.