Vajon hogyan fogadja a társadalom az önvezető autókat?
A robotika, a mesterséges intelligencia, az aktív biztonsági rendszerek és az ezeken alapuló autonóm, önvezető autók fejlesztésében élen járó Toyota és Lexus új tanulmányában azt vizsgálja, hogyan viszonyulnak az autósok az intelligens gépekhez és a fejlett biztonsági technológiákhoz.
A világ leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota Együttműködési Kutatási Központja (CSRC) ma bejelentette, hogy öt új kutatási projektet indít, hogy kiderítsék, hogyan használják és fogadják el az autósok a fejlett járműtechnológiákat, köztük az automatikus vezetősegítő rendszereket. Az öt amerikai kutatóintézettel közösen végzett projektek a központ CSRC Next nevű új ötéves programjának részét képezik, amelynek tárgya a jövő mobilitásába történő biztonságos átmenet támogatása.
Az egyre újabb járműtechnológiák – köztük az automatikus vezetősegítő rendszerek – hatalmas lehetőségeket kínálnak a közlekedésbiztonság javítására, ugyanakkor érdekes kérdéseket vetnek fel azzal kapcsolatban, hogyan oldható meg az autósokkal való interakciójuk, és hogy az autósok hogyan taníthatók meg e rendszerek biztonságos használatára. Az öt kutatási projektből ezért négy is e megoldások társadalmi elfogadottságával foglalkozik, bepillantást nyújtva az ilyen technológiák gyakorlati alkalmazásába. A kutatások eredményei segítik majd e rendszerek hatékony bevezetését, a biztonságosabb vezetési szokások elterjedését és a veszélyes közúti viselkedés ellenpontozását.
„A fejlett járműtechnológiák hamarosan gyorsabb ütemben fejlődhetnek, mint ahogy sok ember megérthetné e rendszerek valódi képességeit; ezért is fontos meghatároznunk, hogy napjaink autóvezetői milyen mértékben értik és használják ezeket az új megoldásokat,” – fogalmaz Chuck Gulash, a CSRC igazgatója. „Biztosak vagyunk benne, hogy partnerintézeteinkkel együttműködve – és nyíltan megosztva tapasztalatainkat más autóipari szereplőkkel, kormányzati szervekkel, NGO-kkal és technológiai fejlesztőkkel – segíthetünk abban, hogy a társadalom egyre jobban elfogadja ezeket az új és ígéretes technológiákat.”
Az öt kutatási projektben a CSRC a George Mason Egyetem, a Rockville Intézet, a Washington Egyetem, a Michigan Egyetem Közlekedéskutatási Intézete és a San Francisco Állami Egyetem együttműködésére számít. A gyorsabb munka érdekében az egyetemek minden egyes projekt adatait megosztják egymással, az eredményeket pedig nyilvánosságra hozzák, ezzel is támogatva az autók biztonságának fejlődését az egész iparágban. A 2017 májusában útjára indított CSRC Next program az intézet működésének első öt évében gyűjtött ismeretekre épít, és 35 millió dolláros költségvetéssel folytatja kutatásait a fejlett járműtechnológiák terén. A CSRC Next továbbra is támogatja a Toyota Kutatóintézetnél (TRI) és a Toyota Connected intézetnél (TC) már futó kutatási programokat, hogy felgyorsítsa a kommunikáló és önvezető járműtechnológiák és szolgáltatások kifejlesztését.
2011-es megalapítása óta a CSRC 60 kutatási projektet végzett el 26 partnerintézet segítségével, több mint 200 kiadványt tett közzé, és több iparági konferenciát szervezett. A CSRC projektjei jelentős mértékben hozzájárultak az autók biztonságának fejlesztéséhez; az intézet többek közt azt is kutatta, milyen szerepet játszik az emberi tényező az autók biztonságában, hogy milyen valós hatást fejtenek ki az aktív és passzív biztonsági rendszerek, vagy hogyan járulhat hozzá a közlekedésbiztonsági adatok gyűjtése az új, hatékonyabb adatelemző eszközök kifejlesztéséhez.