Hogyan használhatók a Hyundai Smart Sense biztonsági technológiák a vadonatúj INSTER fedélzetén?
Képzelje el, milyen volna, ha autóba ülve rendelkezésünkre állna egy extra szempár, ami szükség esetén azonnal segítségünkre siet! Pontosan erre való a Hyundai Smart Sense rendszere. Ez a fejlett vezetőtámogató rendszer (ADAS) nem egyszerűen fokozott biztonságot szavatol: lehetővé teszi, hogy felszabadultan vezethessünk, és átadhassuk magunkat az utazás élményének.
Az A- és B-szegmensek határára pozícionált, vadonatúj INSTER olyan Smart Sense funkciókat vonultat fel, amelyekkel rendszerint csak felsőbb kategóriás modellekben találkozhatunk. Ezek a rendszerek aktívan figyelik a jármű környezetét, hogy megakadályozzák az ütközéseket, figyelmeztessék a vezetőt a holttérben tartózkodó járművekre, és megóvják az utasokat az úton rájuk leselkedő veszélyektől. Mindezt felhasználóbarát, egyértelműen kezelhető módon. Vizsgáljuk meg részletesen, hogyan tehetnek gondtalanabbá, biztonságosabbá és élvezetesebbé minden utazást:
Autópálya asszisztens 1.5
Az Autópálya asszisztens (HDA) 1.5 minden korábbinál biztonságosabb és kényelmesebb utazást biztosít autópályán. A rendszer segít tartani a beállított sebességet, illetve az előttünk haladó jármű mögötti követési távolságot, továbbá a sáv középvonalában tartja az INSTER-t, akár ívmenetben is.
A HDA 1.5 rendszer előnyei elsősorban hosszú autópálya-szakaszok alkalmával mutatkoznak meg, különösen, ha sűrű forgalomban, vagy monoton körülmények között kell vezetnünk A rendszer nem csak a biztonságot fokozza, de a vezető is pihentebben érkezhet meg úti céljához.
A rendszert olyan további funkciók egészítik ki, mint az adaptív sebességtartó automatika, az intelligens sebességkorlátozó táblafelismerő rendszer, a sávkövető rendszer, vagy a vezető éberség-felügyeleti riasztás. A HDA 1.5-höz tartozó rendszerek – a sávkövető rendszer kivételével – mind alapértelmezésben aktiválódnak, amint a felhasználó megnyomja az adaptív sebességtartó automatika gombját. Az egyes funkciókat ezt követően kívánságra kikapcsolhatja a vezető.
A HDA 1.5 működéséhez a vezető kezének a kormányon kell nyugodnia: a rendszer a kormányra kifejtett forgatónyomatékot felügyelve ellenőrzi a vezető figyelmét. Amennyiben azt érzékeli, hogy a vezető elengedte a kormányt, felszólítja őt, hogy vegye vissza az irányítást, és amennyiben huzamosan nem reagál, a rendszer lekapcsol.
Adaptív sebességtartó automata Stop & Go funkcióval
Az adaptív sebességtartó automatika (SCC) a fékek intelligens működtetésével, valamint a menetsebesség elülső radaron alapuló szabályozásával biztonságos követési távolságot tart.
A Hyundai a sebességtartó technológia evolúciójával kínál megoldást a modern forgalom kihívására, és ‘Stop & Go’ funkcióval egészíti ki sebességtartó automatikáját. Ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy a rendszer a forgalom tempójához igazodva módosítsa a jármű sebességét, ami különösen sűrű forgalomban vagy hosszú utazások alkalmával előnyös. A Stop & Go funkcióval kiegészített adaptív sebességtartó automatika szükség esetén fékezve lassít, majd amint szabad az út, gázt ad, és visszagyorsít az eredetileg beállított sebességre. Ez a funkció kényelmesebbé és pihentetőbbé teszi a vezetést dugóban, meg-megtorpanó forgalomban, mivel a vezetőnek nem kell újra és újra fékeznie, majd gyorsítania.
Az adaptív sebességtartó automatika aktiválásához elég megnyomni a kormánykeréken elhelyezett SCC gombot, a kar segítségével beállítani a kívánt sebességet, majd a távolság-szabályozó gombot használva meghatározni a követési távolságot. A rendszer kikapcsol, amint a vezető megérinti a fékpedált, vagy megnyomja a törlés (Cancel) gombot a kormánykeréken.
Intelligens sebességkorlátozó táblafelismerő rendszer
Az adaptív sebességtartó automatikával összekapcsolt intelligens sebességkorlátozó táblafelismerő rendszer (ISLA) tájékoztatja a vezetőt az aktuális sebességkorlátozásról, és automatikusan ahhoz igazítja a sebességtartó automatika beállításait. A navigációs adatok, valamint az elülső kamera által észlelt jelzőtábla-információk alapján dolgozó ISLA lehetővé teszi, hogy a vezető ne lépje át a sebességkorlátozást.
A Hyundai a közelmúltban továbbfejlesztette az ISLA rendszert, nagyobb szabadságot adva a vezetőnek a rendszer vezérlésében. A figyelmeztető hangjelzés erőssége egy gombbal szabályozható, anélkül, hogy ez veszélyeztetné a vezetés biztonságát.
Az INSTER beindításakor az ISLA automatikusan aktiválódik. A sebesség túllépésére figyelmeztető riasztás a némító gomb nyomva tartásával kikapcsolható.
Sávelhagyást gátló rendszer / Sávkövető rendszer
Amint azt a technológia elnevezése is jelzi, a sávelhagyást gátló rendszer (LKA) a sáv szélét jelző felfestéseket figyelve a forgalmi sávban tartja az autót, és vizuális, illetve hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha irányjelzés nélkül kisodródik a sávból. A rendszer az elektromos szervokormány (MDPS) segítségével gyengéd ellenkormányzást fejt ki, elősegítve a visszatérést a helyes nyomvonalra.
A sávkövető rendszer (LFA) ennél is többet segít: folyamatos aktív kormányzással a sáv középvonalában tartja az INSTER-t, még kanyarban is.
Az INSTER beindításakor az LKA automatikusan aktiválódik. Az LFA rendszer a kormánykeréken elhelyezett gomb megnyomásával kapcsolható be minden alkalommal, amikor a járművet beindítják. A rendszer aktiválását követően a vezetőnek a kormánykeréken kell tartania a kezét.
Vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer
A vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer (DAW) a vezető mellett a közlekedés többi résztevőjének a biztonságáról is gondoskodik. A DAW menet közben kielemzi a vezető éberségének mértékét. Amennyiben úgy érzi, a vezető fáradt vagy nem figyel, a rendszer figyelmezteti a vezetőt, és pihenőt javasol.
A DAW automatikusan aktiválódik, de az ADAS beállításokból kikapcsolható.
Ráfutásos balesetet megelőző rendszer 1.5
Hogy a váratlan akadályok ne okozzanak balesetet, a ráfutásos balesetet megelőző rendszer (FCA) 1.5 automatikusan fékez. A rendszer radar és az előre tekintő kamera segítségével ellenőrzi a jármű előtti útszakaszt, és figyelmezteti a vezetőt a lassító vagy álló járművekre, kerékpárosokra vagy gyalogosokra, beleértve a kereszteződésben átkelőket. Amennyiben a vezető nem reagál időben, és fennáll a szemből közeledő járművel való ütközés veszélye, az FCA 1.5 automatikusan vészfékezést hajt végre.
Az FCA 1.5 alapértelmezésben aktív, de az ADAS beállításokban kikapcsolható.
Automatikus távolságifény-vezérlés
A minél jobb látási viszonyok érdekében az INSTER távolsági fényszóró asszisztens (HBA) funkciót kínál. Aktiválást követően a rendszer észleli a szemből érkező járműveket, és automatikusan tompított világításra vált. Amikor a berendezés már nem érzékel járművet, visszakapcsolja a távolsági fényszórót.
Ha este a szürkületérzékelő automatikusan bekapcsolta a világítást, a vezető az irányjelző kar előre nyomásával aktiválhatja a HBA funkciót.
Elöl haladó jármű elindulására figyelmeztető jelzés
Az elöl haladó jármű elindulására figyelmeztető jelzése (LVDA) különösen praktikus meg-megtorpanó forgalomban, például dugóban vagy közlekedési lámpánál. A rendszer előre tekintő érzékelők és kamerák segítségével észleli, ha az előttünk álló jármű elindul. A vezető reakcióidejét minimalizáló funkció révén az INSTER lendületesebbé és egyenletesebbé teszi a forgalom ritmusát.
Az LVDA bekapcsolást követően aktív marad, az ADAS beállításokban kikapcsolható.
Hátsó ülés foglaltság riasztás
A hátul utazók biztonságát szolgálja az INSTER hátsó ülés foglaltság riasztás (ROA) funkciója. Miután a vezető leállítja a motort, és kiszáll az INSTER-ből, a rendszer hangjelzéssel és a műszeregységben megjelenő üzenettel emlékezteti, hogy ellenőrizze, nem maradt-e valaki vagy valami a hátsó ülésen.
Az ROA működését az INSTER hátsó oldalajtóinak működtetése vezérli. Amennyiben az utazást megelőzően vagy annak során kinyitották és becsukták bármelyik hátsó oldalajtót, a rendszer feltételezi, hogy valaki beszállt oda, vagy betettek oda valamit.
Így még a feledékeny vezetőnek sincs oka az aggodalomra. Az INSTER figyelmezteti, hogy se hordozható számítógép, se szundikáló kölyökkutya ne maradjon az autóban.
Az INSTER Smart Sense szolgáltatása ezeket a fejlett funkciókat csokorba fogva biztonságosabbá, praktikusabbá és kényelmesebbé teszi az utazást.
Jogi nyilatkozat: CO2– és károsanyag-kibocsátási információk
- A Hyundai INSTER jelenleg nem kapható. A modell hivatalos energiafelhasználási és CO2-kibocsátási értékeit még nem határozták meg.