Hogyan járul hozzá a „big data” – a nagy mennyiségű adatok kezelése – a közlekedés biztonságának javításához
Amikor hálózatba kapcsolt autót vezetünk, akkor több tucat gigabájt adatot hozunk létre névtelenül, és ezeket az adatokat a számos érzékelő és elektronikus berendezés, például a menetstabilitás szabályozó, az elülső kamera vagy a radar gyűjti össze. Ha ezeket az adatokat hozzáadjuk a más járművektől származó információkhoz, akkor például Európa-szerte meghatározhatók olyan útszakaszok, amelyek felújításra szorulnak. Hogyan történik ez? A SEAT újonnan létrehozott Data Office részlegének csapata felelős ennek a hatalmas mennyiségű információnak a tárolásáért és feldolgozásáért: „ezek elemzésével felfedezhetjük azokat a felhasználási területeket, konkrét eseményeket, amelyek mindenkinek segítenek, és a mindenkit érintő biztonság területét érintik. „– mondja Carlos Buenosvinos, a projekt egyik felelős vezetője.
Adatok útközben. Amikor rálépünk a gázpedálra, illetve felhúzunk, vagy leeresztünk egy ablakot, az őket vezérlő elektronikus egységek jeleket bocsátanak ki, és 4G kapcsolaton keresztül elküldik a felhőben lévő szervereknek. „Az első kihívás a Data Office csapat számára az, hogy ezt a nagy mennyiségű információt tárolja. Ezt követően a rendelkezésünkre álló algoritmusokkal, matematikai és statisztikai technikákkal feldolgozzuk az adatokat, és a következtetéseket tudunk levonni belőlük. „– mondja Carlos. És mindez név nélkül generálja az adatokat „Nem tudható, hogy az adatok melyik járműből vagy kitől származnak. Valójában azok az általános adatok érdekelnek bennünket, amelyek tájékoztatnak az útviszonyok alakulásáról.” – magyarázza Carlos.
Megfigyelők a frontvonalból. A menetszabályozás, a stabilitás szabályozás, a fékek és a jármű hőmérsékletének adatai tájékoztatnak bennünket mindazokról a körülményekről, így a felgyülemlett vízről, jégről vagy hóról, a töredezett vagy elkopott burkolatokig, tehát mindarról, ami befolyásolja a gumiabroncs érintkezését az úttal. „Ezen információkkal hozzájárulunk az egész Európára kiterjedő térképek létrehozásához, amelyeket megoszthatunk a navigációs szolgálatokkal, így ők figyelmeztetik a járművezetőket az úton lévő esetleges veszélyekre, vagy az infrastruktúra üzemeltetőivel, akik ezeket felhasználják az úthálózat megfelelő karbantartására. „– magyarázza Víctor Monserrate, a SEAT Data Office vezetője „Nem csak gyorsabban, hanem hatékonyabban is tudnak reagálni, mivel a balesetek felderítésére nem kell folyamatosan az utakat figyelniük” – teszi hozzá Víctor Monserrate.
Világító adatok. A fényérzékelőkből származó összes információ elemzése beazonosíthatja a túl sötét utakat. „Ha tudjuk, hogy egy jármű mely napszakban hol tartózkodik és mennyi fény esik rá, akkor megtudhatjuk, hogy hol kell javítani az úton a világítást. Ezeket az információkat átadhatjuk az illetékes hatóságoknak a közúti biztonság javítása érdekében”– mondja Carlos.
Ellenőrzött környezet. Az autó elülső kameráinak és szenzorainak adatai alapján tudhatjuk, hogy hol állnak rendelkezésre utcai parkolóhelyek, hogy milyen a forgalom sűrűsége, vagy hol keletkezik akadály az úton. Ezek nagyon hasznos információk a navigációs és sürgősségi szolgálatok számára. Egy másik példa a közlekedési táblák észlelése. Ha az autó nemcsak a saját kamerájára támaszkodik, hanem más járművek kameráinak adatait is eléri, illetve a gépkocsi koordinálja ezeket az adatokat a korábbi információkkal, akkor képes felismerni hogy hol van például egy STOP tábla, vagy záróvonal, még akkor is, ha bármilyen okból az nem látható az adott pillanatban. „Ahogy az autonóm vezetés magasabb szintjeire lépünk, két, három- vagy négyszeres biztosításra van szükségünk, hogy tökéletesen ellenőrizhessük az egész környéket” – mondja Víctor.
A jövő az adatokban rejlik. Víctor számára az a kihívás, hogy elmozduljunk az adatok kezelésétől, mint eszköztől, afelé, hogy az adatot a benne lévő adatok értékével együtt kezeljük. „Az önvezető autók és az 5G érkezésével az adatok generálása exponenciálisan nő, és ezzel együtt annak értéke is jelentősebb, mer új termékek és szolgáltatások formájában ezekből újabb adatokat nyerhetünk.” – mondja. „Minél több információval rendelkezünk, annál közelebb lehetünk ügyfeleinkhez. Jobban meg fogjuk érteni őket, és sokkal nyitottabbak lehetünk igényeikre és motivációikra „– teszi hozzá Carlos.