Hogyan spóroljunk az üzemanyaggal?
Magyarországon sosem volt olyan drága az üzemanyag, mint most. És még rajta is van az ársapka… Nem csoda, hogy sokan vakarják a fejüket, hogyan lehetne spórolni az üzemanyagon. Cikkünkben 6+1 olyan tipp következik, amelyek segítenek csökkenteni a fogyasztást. Természetesen csodát nem lehet művelni, de egy jó 10%-kal kevesebbel is beéri a motor, ha odafigyelünk. És grátiszként még a környezetünkkel is jót teszünk.
Néhány tanács betartásával sokat spórolhatunk az üzemanyagon.
1. Légy rugalmas!
Nem hiába vettük ezt előre. A fogyasztás ugyanis a gépjármű típusa mellett alapvetően a vezetési szokásokon múlik. Azokon a rutinokon, amiket már hosszú évek, évtizedek véstek belénk. A jóleső dinamikus gázadások, fékezések, a gép “kipörgetése” autópályán… Mindezen dolgok így természetesek és komfortosak számunkra. Hozzátartozik az identitásunkhoz, hogy mi igenis odataposunk a lovaknak. Ezért esik borzasztóan a nehezünkre változtatni. De ha alacsony fogyasztást szeretnénk, nincs nagyon más opció. Miután kollektíven sóhajtottunk egyet, vegyük át, mire is kell odafigyelni?
2. Légy tudatos a járműhasználatban és az utazástervezésben!
Íme, néhány dolog, ami égeti az üzemanyagot. A rövidtávú utak, főleg dízelmotoroknál, nagyon nem hatékonyak üzemanyag szempontból. Ugyanis hideg még a motor, pedig üzemi hőmérsékletre, nagyobb hőfokra van optimalizálva. A rövid utakon nem is tud felmelegedni rendesen – főleg télen.
A dugóban állás szintén nagyon sok feleslegesen elégetett üzemanyaggal jár. Ha tehetjük, csúcsidőben válasszunk más közlekedési opciót vagy ütemezzük át a délutánunk!
3. Fékezz kevesebbet és használj motorféket!
Az állandó fékezéssel elpazaroljuk a drágán előállított mozgási energiát. De nem erre való a fékpedál? Mi az alternatíva? A természetes “lassulás”. Magyarán, egy jól ismert útszakaszon tudjuk, hogy egy 600 méter múlva körforgalom. Ilyenkor érdemes levenni a lábunkat a gázról, és szépen elgurulni oda, felhasználva az eddig előállított lendületet. A nagyobb követési távolság megtartása szintén segít. Nem kell az előttünk haladó autó minden egyes rezdülésére nekünk is fékeznünk, majd gyorsítanunk.
4. Lassan járass, tovább érsz a pénzedből!
A motorok alacsony fordulatszámon fogyasztják a legkevesebbet. Érdemes tehát dinamikusan felgyorsítani, felkapcsolni magasabb fokozatba, és motortípustól és jellemzőktől függően a lehető legalacsonyabb fordulatszámon haladni a forgalomban.
Egy másik szomorú tény a felhörrenő lóerők szerelmeseinek: minél nagyobb sebességen haladunk, annál többet eszik a gép. És ez a növekedés exponenciális… Az alacsony fogyasztáshoz tehát érdemes relatíve lassan, alacsony fordulatszámmal haladni. Amelyik autóban van tempomat, azt is érdemes igénybe venni.
5. Az alacsony fogyasztás ellensége: a klíma
A klímaberendezések nagyban megkönnyítik az életünket nyáron. Ezzel együtt egy jó 15%-ot tudnak emelni a fogyasztáson. Érdemes tehát tudatosan használni. Kiszellőztetni a kánikulában a napon hagyott autót, hogy a klíma ne 50 fokról hűtsön 25-re, hanem 35-ről, például. A klíma karbantartása szintén fontos az alacsony fogyasztás szempontjából.
6. Gumiabroncsok – többet számítanak, mint gondolnád!
A gumiabroncsoknál két dolgot fontos megemlíteni. Az első a megfelelő nyomás. Nagyjából havonta ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását. A lapos gumiknak ugyanis nagyobb a gördülési ellenállása, így megnövelik a fogyasztást.
A másik dolog a gumiabroncsok minősége. Egy jó minőségű, drágább abroncs kisebb gördülési ellenállással rendelkezik. Tehát elsőre nagy befektetés, de utána bőven visszahozza az árát.
7. Ügyelj a tömegre és a légellenállásra!
A fogyasztást nagyban meghatározza a gépjármű tömege, amibe természetesen beletartoznak a szállított utasok és csomagok is. Érdemes tehát csak azt az autóban tartani, ami feltétlenül szükséges!
A másik fontos szempont a légellenállás. A nyitott ablakok növelik a fogyasztást, ahogy a tetőcsomagtartók, bicikliszállítók is. Csak akkor hagyjuk ezeket az autón, ha a közeljövőben használni tervezzük őket!
schiller.hu