Hólánccal síelni?
Avagy hogyan helyezzük fel helyesen a hóláncot?
A síszezon derekán – a külföldi síterepeket célba véve – érdemes újra feleleveníteni a hólánc felhelyezésére, használatára vonatkozó ismereteinket. Ne felejtsük el, hogy olyan hasznos segédeszközről beszélünk, amit ritkán használunk, viszont vannak olyan útviszonyok, amikor kellemetlen helyzetektől menthet meg.
Mely országokban kötelező?
A téli gumiabroncsok használatát a téli időszakban ma már természetesnek tekintjük, sőt néhány országban – általában november 1. és március 31. között – törvény is kötelezővé teszi a használatukat. A hólánc használata viszont nem minden országban van pontosan definiálva. Vannak országok, melyek olyan domborzati viszonyokkal rendelkeznek, hogy már az országhatárt átlépve, csupán az országon való átutazásnál is kötelezővé teszik, hogy rendelkezzünk az autónk csomagtartójában hólánccal, pl. Horvátország, Szerbia. Más országokban ugyan nem írják elő kötelező tartozékként a hólánc meglétét az autóban, viszont lehetnek olyan útszakaszok, ahol közúti jelzőtáblával teszik kötelezővé a hólánc használatát. Ezek a közlekedési táblák hordozhatóak és az adott útviszonyoktól függ a kihelyezésük, vagyis hegyvidéki utakon közlekedve sohasem tudhatjuk előre, hogy mikor és hol futhatunk bele ilyenbe. Mindenesetre összefüggő hó- vagy jégréteggel borított útszakaszokon valószínűsíthető a meglétük. Ilyesmivel az európai országok közkedvelt síparadicsomai környékén gyakran találkozhatunk: Ausztria, Bulgária, Franciaország, Németország, Olaszország, Szlovákia, Svájc hegyeiben. Ha ezeken a helyeken nem tartjuk be a hólánc használatára vonatkozó felszólítást az adott útszakaszon, az akár borsos büntetést is vonhat maga után a közlekedésbiztonságról nem is beszélve. A rend kedvéért érdemes megemlíteni, hogy olyan országok is vannak, ahol nem kötelező, de a hóval teljesen beborított utakon megengedett a hólánc használata (pl. Lengyelország, Románia). Sőt olyanok is vannak, ahol nem hogy nem kötelező, de nem is megengedett hólánccal közlekedni – ilyen pl. Görögország, Izland, Svédország. A külföldi síelés ideje alatt a biztonság kedvéért érdemes a csomagtartóba hóláncot tartani, hiszen a szabályozás és az ellenőrzés a gyorsan változó időjárási viszonynak megfelelően szigorodhat. Arról nem is beszélve, hogy a síterepek környékén adódhat olyan közlekedési helyzet, amikor a hólánc használata fokozhatja a közlekedés biztonságát. Mielőtt útnak indul, feltétlenül tájékozódjon az adott ország, illetve az adott területre vonatkozó előírásokról és időjárási viszonyokról.
Amire a hólánc használatánál figyelni kell:
-
Gyakorolja be előre a felhelyezést, hogy élesben a havas úton ne okozzon problémát!
-
Használat közben ajánlott kikapcsolni az autó kipörgésgátlóját.
-
Hólánccal maximum 50 km/órás sebességgel haladhat.
-
Használat után öblítse le és tárolja szárazon, hogy növelje a hólánc élettartamát!
Hogy megkönnyítsük a gyakorlást, készítettünk egy oktató videót, amelyből bárki könnyedén elsajátíthatja a hólánc felszerelésének fortélyait.
A megoldás: hóláncbérlés
Persze felmerül a kérdés, hogy egy párnapos síelés miatt érdemes-e megvásárolni a hóláncot, hiszen ez pluszköltség, ami jelentősen megnövelheti az utazásra szánt költségvetést. Másfelől, ha az időjárás olyan útviszonyokat eredményez, ahol balesetveszélyessé válik a közlekedés, a hólánc máris meglehetősen hasznos tartozékává válik az autónknak. Az áthidaló megoldást a hóláncbérlés jelenti. Az autójához megfelelő hóláncot a Duna Autónál is bérelhet, így biztonságban érezheti magát a hegyi utakon, és a törvényi előírásoknak is eleget tesz. Ha a bérelt hóláncot nem használta az út során, és bontatlanul visszaszolgáltatja, a bérleti díj csupán a vételár töredékét jelenti.
„A hóláncot általában ritkán használjuk, de ha igen, akkor nagy szükség van rá és nagyon hasznos tud lenni. Ennek a biztonsági intézkedésnek a szükségessége az autóvezetők körében egyre elismertebbé válik, és nemcsak a lehetséges bírságtól való félelem miatt. Segítségével a jármű még a teljesen hóborította, nehezebb terepen is képes közlekedni. Javítja a jármű menettulajdonságait és teljesítményét, a féktávolság néhány centiméterrel lerövidül és a gépkocsi irányíthatósága is klasszisokkal javul. Mivel hazánkban meglehetősen ritka az olyan úthelyzet, főleg Budapesten, amikor hóláncot kellene használni, teljesen érthető, hogy sokan fölösleges befektetésnek tartják a megvásárlását. Ezért indítottuk el a hólánckölcsönzési szolgáltatásunkat, hogy ha ügyfeleink külföldi síelésre indulnak, gyakorlatilag párezer forintért bérelhessenek egyet. Így utasaik és az autójuk biztonsága érdekében, hólánccal a csomagtartójukban indulhatnak síelni a hegyekbe. – nyilatkozta Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.