Honda CB650R (Modellév: 2023)

A Honda Neo Sports Café stílusban fogant, nagy rajongótáborral rendelkező középkategóriás motorjának színválasztéka jövőre bővül, egy drámai hatású mélyfeketével és egy igencsak kívánatos szürke árnyalattal. A CB650R 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált funkciójú, nagy dugattyús Showa villával és pörgős, négyhengeres erőforrással, a Honda Állítható Nyomatékszabályozójával (Honda Selectable Torque Control – HSTC), LCD-műszeregységgel, a nyereg alatt elhelyezett tárolórekeszben USB-C-csatlakozóaljzattal kerül a szalonokba. 

Bevezetés

A Honda mindig is előszeretettel feszegette a határokat a formatervezés és a mérnöki munka területén. 2018-ban például a CB1000R-CB300R-CB125R trióval keltette föl az érdeklődést a márka teljesen új stílussal ismertetve meg a vásárlóközönséget. A café racereket idéző, ámde végtelenül minimalista kifejezésmód a Neo Sports Café elnevezést kapta és kétségtelenül új korszakot nyitott a ’naked’ motorok történelmében.

Egyetlen szegmens maradt ki, ez pedig nem más, mint a rendkívül versenyképes középkategória – így a CB650R örömmel vállalta ezt a feladatot és vált 2019-ben az ifjabb, stílusos generáció egyik kedvelt darabjává, akiket lenyűgözött ez a kifinomult, sokoldalú könnyen kezelhető, négyhengeres erőforrással felszerelt motorkerékpár.

A siker hatására a 2021-es modellévre a CB650R jelentős fejlesztésen esett át, melynek  során lényegesen hatékonyabb első felfüggesztést kapott, valamint számos apró részletét módosították a Honda mérnökei, hogy még kényelmesebb, sokoldalúbb motorkerékpár váljon belőle.

Valerio Aiello, a Honda római Kutatás+Fejlesztés központjának munkatársa a Neo Sports Café család formatervéről:

„Nem titok, hogy a 2015-ös EICMA-n leleplezett CB4 Concept volt a kiindulási alap, és ennek szellemében látott napvilágot a Honda Neo Sport Café családja. A CB família tagjai tulajdonképpen az egykori legendás café racerek leszármazottai, mégpedig újragondolt, modern köntösben. Ezek nem egyszerűen retró motorok, sokkal inkább neoklasszikusok, azaz a régies formatervet ötvözik napjaink legfejlettebb műszaki megoldásaival. 

Eltökélt célunk volt, hogy merőben új stílusú modell szülessen, ami könnyen megkülönböztethető a „café racer”-ektől, csakúgy, mint napjaink csupasz „streetfighter”-eitől. Azt hiszem, a végeredmény is ezt tükrözi, hiszen egyik vetélytárs sem hasonlít a Neo Sports Café család tagjaira, ráadásul így a CB-k ezer közül is azonnal felismerhetőek. Jóllehet, számos vetélytárs akad a piacon klasszikus vagy modern köntösbe csomagolva, de úgy vélem, hogy nincs még egy olyan kétkerekű, mely formavilágában mindkét stílus ilyen markánsan felfedezhető. 

Tagadhatatlan, hogy a CB4 prototípus fejlesztése során rengeteg inspirációt merítettem a klasszikus motorkerékpárok megjelenéséből, részleteiből. Mindig is tetszett a koros gépek technikája, ezért a Neo Sports Café tervezésénél az egyik kulcsfontosságú fogalom a „Mechanical Art” volt. Ez röviden annyit tesz, hogy – a márka hagyományait követve – mutassuk meg bátran, milyen szép is lehet egy-egy alkatrész, ami egyébként nem dizájnelemként került a motorra. Talán az átlátszó hátlapú karórákat tudnám példaként felhozni, hiszen egyértelmű, hogy van valami varázslatos a sok-sok mozgó alkatrész látványában.”

Áttekintés

Egyértelmű, hogy a korábbi modellfrissítés lefontosabb eleme a fordított, szeparált funkciójú, nagy dugattyús Showa villa (Showa SFF-BP) melynek beépítésével még kezesebb, könnyebben irányítható lett a motor.

Noha jelentősen csökkent a modell károsanyag-kibocsátása, és teljesíti az Euro5-ös környezetvédelmi norma előírásait, az erőforrás csúcsteljesítménye mit sem változott. További fontos újdonság, hogy a nyeregtől távolabb került a kormány, könnyebben leolvasható az átdolgozott LCD-műszeregység, USB-C aljzatot tettek az ülés alá, a csinosabb oldalidom, valamint sárvédő pedig még vonzóbbá tették a CB650R-t.

A 2023-as CB650R az alábbi színekben rendelhető:

**ÚJ** Matt Gunpowder Black Metallic

**ÚJ** Matt Dim Grey Metallic 

Candy Chromosphere Red

Matt Jeans Blue Metallic