Honda CRF250R váz és futómű

22YM HONDA CRF250R
  • A gyorsabb kanyarvételeket és a könnyű használatot 3 kg-os tömegcsökkenés, HRC-vel közösen fejlesztett váz és lengővilla, valamint optimalizált merevség és futómű-geometria segíti
  • 49 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa teleszkópok 5 mm-rel megnövelt mozgástartománnyal és merevebb befogókkal
  • Elöl és hátul egyaránt optimalizált rugó-előfeszítés, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítás
  • Az átformált, kisebb ülésnek és a módosított műanyag idomzatnak hála még szabadabban mozoghat a pilóta a nyeregben

KÉPEK >>>

A CRF450R műszaki megoldásait kamatoztató CRF250R vérbeli, villámgyors krosszmotor. Alapjai nagyban egyeznek a 2021-es, HRC-vel együtt megálmodott CRF450R-ével, tehát a Honda versenycsapatának szakemberei csiszolták tökélyre. Ez komoly fegyvertény, hiszen a HRC és Tim Gajser két egymást követő évben is világbajnoki címet szerzett az MXGP-ben, nem mellesleg olyan ötletekkel szolgáltak a 2022-es modellváltozat tervezésekor, melyek 3 kg-os tömegcsökkentést, jobb futómű-geometriát, hatékonyabb felfüggesztést, s mindebből fakadóan még rövidebb köridőket szavatoltak.

A vékonyabb hídnyúlványok révén 700 grammal lett könnyebb a váz, míg a szintén átdolgozott segédvázzal 320 grammot spóroltak a mérnökök. Az átalakítás során a merevséget is igyekezték ideálisra hangolni. Erről árulkodik, hogy a csavarodási merevség nem változott, a hosszirányú ellenben 20%-kal mérséklődött, ezáltal nőtt a maximális kanyarsebesség és a tapadás, valamint precízebbé vált a kormányzás. Az alumínium lengővilla bekötési pontját ugyancsak optimalizálták, magát a villaöntvényt pedig úgy dolgozták át, hogy merevségi tulajdonságai az új vázhoz igazodjanak.

Nem maradt érintetlen az alsó és a felső villahíd sem. Az új, merevebb változatok pontosabb és gyorsabb kanyarvételeket garantálnak, egyébiránt a menetkomfortot is javítják, ugyanis kevésbé üt nagyot a futómű a bukkanókon. A minden paraméterében állítható, 49 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, tekercsrugós Showa teleszkópvilla egyedülállóan fejlett, nem véletlen, hogy ezt használják a japán motokrossz-bajnokság gyári Honda-pilótái is. Hogy a lehető legkifinomultabbak és leggyorsabbak legyenek a kanyarvételek, egyszersmind a tapadás és a csillapítás is javuljon, módosították a teleszkópok szelepeit, fokozták a villahidak merevségét és 5 mm-rel megnövelték (310 mm) az első felfüggesztés mozgástartományát.

Ráadásként a központi hátsó Showa rugóstag szelepét is nagyobbra cserélték, így közvetlenebb lett a futómű és a lágyabban gördül át a motor az útegyenetlenségeken. Maga a tekercsrugó kis tömegű acélból készül, amivel további 120 grammot spóroltak a mérnökök. További fontos újdonság a megváltoztatott áttételű Pro-Link himbarendszer, valamint a könnyebb, rövidebb és a hátsó részen 10 mm-rel alacsonyabb ülés, ami szabadabb mozgást enged a pilótának menet közben, és egyszerűbb le-, illetve felszerelni.

Szintúgy a karbantartást megkönnyítendő csökkentették az idomcsavarok számát – a korábbi 6-6 helyet már csak 4-4 kötőelem rögzíti oldalanként a takaróelemeket. Hála a vékonyabb burkolatoknak és az üzemanyagtartály-borítás eltávolításának, 70 mm-rel lett vékonyabb a CRF250R (-50 mm a bal, -20 mm a jobb oldalon).

A villaszög 27,2°, az utánfutás 115 mm, a tengelytáv – 1486 helyett – már csak 1477 mm. Kemény terepeseknek jó hír, hogy a szabad hasmagasság 6-mm-rel 333 mm-re gyarapodott, és 5,1 mm-rel magasabbra, 927 mm-re helyezték a felső villabefogót. A menetkész tömeg 104 kg, tehát az új CRF250R 3 kg-mal könnyebb felmenőjénél.

A számítógépes áramlástani mérések (ti. Computational Flow Dynamics, CFD) eredményeként még nagyobb lett a hűtőradiátoron átáramló levegő mennyisége. Ezt a célt szolgálják az egy darabból készülő oldalsó légterelő idomok is, akárcsak az áthelyezett hűtőventilátor és a módosított hűtőrács.

Változott a 6,3 literes, titánból készülő üzemanyagtartály is, és alapfelszereltség a kis tömegű Renthal Fatbar kormány, valamint a 26 mm-es tartományban állítható befogó, ami lehetővé teszi, hogy a vezető előrébb vagy hátrébb helyezze a kormányt. Ha a befogót 180 fokkal elfordítja, a kormány további 10 mm-es tartományban eltolható az alaphelyzetből, ezáltal négyféle egyedi üléspozíció vehető fel.

A kétdugattyús – 260 mm-es, hullámos tárcsát közrefogó – első féknyeregben 27, illetve 30 mm-es munkahengerek dolgoznak, a fékfolyadék pedig kis tágulású fékcsövekben áramlik irányukba, tovább fokozva a rendszer erejét és mérsékelve fáradékonyságát. Hátul egydugattyús nyereg felel a lassításért, a hullámos tárcsa átmérője 240 mm.

A fekete DID alumíniumfelnik ráfjaihoz közvetlenül kapcsolódnak a küllők, a megfelelő tapadást pedig könnyű és közepesen nehéz terepre is alkalmas, 80/100 R21, illetve 100/90 R19 méretű PIRELLI MX32 MIDSOFT abroncsok biztosítják.

Az idei évre vadonatúj, teljesen piros grafikát kapott a CRF250R, így a jellegzetes vonalvezetéshez igazán feltűnő szín társul.

FOTÓK >>>

A CRF250R és a CRF250RX érkezésével válik teljessé a továbbfejlesztett, 2022-es Honda CRF modellcsalád >>>