Idén is a Toyota a világ legértékesebb autómárkája
Tavalyi teljesítményét hat százalékkal túlszárnyalva ismét a Toyota végzett a legmagasabban az autóipari vállalatok közül az Interbrand 2018-as márkaérték-felmérésén.
15 év után továbbra is a Toyota a világ legértékesebb autómárkája – ez derült ki az Interbrand frissen közzétett „Best Global Brands” listájáról. A szervezet az ezredforduló óta rangsorolja a világ száz legértékesebb cégét. Ehhez három tényezőt vesznek figyelembe: megvizsgálják a vállalat anyagi helyzetét és működési profitját; kielemzik, mennyire befolyásolja a márkanév a fogyasztók vásárlási döntéseit; valamint felmérik, mennyire képes megtartani ügyfeleit a márka.
Akárcsak tavaly, idén is 15 autómárka került fel az Interbrand „Best Global Brands” listájára, köztük egy új szereplő, a Subaru, amely a századik helyen búcsúztatta a tavaly ugyanott debütáló, ám a listáról idén kiszorult Teslát. A többi szereplővel ellentétben idén egy márka, a BMW veszített értékéből 2017-hez képest, a legtöbb autógyártó szerény, de tisztességes értéknövekedést könyvelhetett el a tavalyi évhez képest. Köztük is a legnagyobb mértékű (a listára először tavaly felkerült Ferrari kiugró eredményét nem tekintve) emelkedéssel a Toyota számolhatott, így nem csoda, hogy a japán gyártó megőrizte vezető pozícióját az autóiparon belül, illetve hetedik helyét a globális rangsorban.
A listára felvett 15 autógyártó értéke együttesen öt százalékkal nőtt egy év alatt; idén eléri a 269,905 milliárd dollárt (a listát vezető Apple egymaga 214,480 milliárd dollárt ér). Ennek csaknem egyötödét, 19,79 százalékát teszi ki a Toyota, szemben a tavalyi 19,56 százalékkal. Érdekesség, hogy a Toyota önmagában értékesebb, mint a Volkswagen-csoport listán szereplő három márkája együttvéve (35,095 milliárd dollár). Utóbbiakat a konszernek szintjén a BMW és a Mini párosa is megelőzi (46,260). A Hyundai és a Kia együtt 20,460 milliárd dollárt ér.
A Toyota és a konkurens márkák piaci értékének változását az alábbi táblázatokban foglaltuk össze; a teljes idei rangsor pedig következő címen tekinthető meg: https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/
Márka | Abszolút helyezés (2018) | Abszolút helyezés (2017) | Márkaérték (mrd dollár) 2018 | Márkaérték (mrd dollár) 2017 | Változás 2017-hez képest (%) | |
1 | Toyota | 7 | 7 | 53,404 | 50,291 | 6,19% |
2 | Mercedes-Benz | 8 | 9 | 48,601 | 47,829 | 1,61% |
3 | BMW | 13 | 13 | 41,006 | 41,521 | -1,24% |
4 | Honda | 20 | 20 | 23,682 | 22,696 | 4,34% |
5 | Ford | 35 | 33 | 13,995 | 13,643 | 2,58% |
6 | Hyundai | 36 | 35 | 13,535 | 13,193 | 2,59% |
7 | Nissan | 40 | 39 | 12,213 | 11,534 | 5,89% |
8 | Volkswagen | 41 | 40 | 12,201 | 11,522 | 5,89% |
9 | Audi | 42 | 38 | 12,187 | 12,023 | 1,36% |
10 | Porsche | 52 | 48 | 10,707 | 10,129 | 5,71% |
11 | Kia | 71 | 69 | 6,925 | 6,683 | 3,62% |
12 | Land Rover | 78 | 73 | 6,221 | 6,095 | 2,07% |
13 | Ferrari | 80 | 88 | 5,760 | 4,876 | 18,13% |
14 | Mini | 90 | 87 | 5,254 | 5,114 | 2,74% |
15 | Subaru | 100 | — | 4,214 | — | — |
Autógyártók összértéke | 269,905 | 257,149 | +4,96% |
Fotók: Toyota, Interbrand