Idén is a Toyota a világ legértékesebb autómárkája

Tavalyi teljesítményét hat százalékkal túlszárnyalva ismét a Toyota végzett a legmagasabban az autóipari vállalatok közül az Interbrand 2018-as márkaérték-felmérésén.

15 év után továbbra is a Toyota a világ legértékesebb autómárkája – ez derült ki az Interbrand frissen közzétett „Best Global Brands” listájáról. A szervezet az ezredforduló óta rangsorolja a világ száz legértékesebb cégét. Ehhez három tényezőt vesznek figyelembe: megvizsgálják a vállalat anyagi helyzetét és működési profitját; kielemzik, mennyire befolyásolja a márkanév a fogyasztók vásárlási döntéseit; valamint felmérik, mennyire képes megtartani ügyfeleit a márka.

Akárcsak tavaly, idén is 15 autómárka került fel az Interbrand „Best Global Brands” listájára, köztük egy új szereplő, a Subaru, amely a századik helyen búcsúztatta a tavaly ugyanott debütáló, ám a listáról idén kiszorult Teslát. A többi szereplővel ellentétben idén egy márka, a BMW veszített értékéből 2017-hez képest, a legtöbb autógyártó szerény, de tisztességes értéknövekedést könyvelhetett el a tavalyi évhez képest. Köztük is a legnagyobb mértékű (a listára először tavaly felkerült Ferrari kiugró eredményét nem tekintve) emelkedéssel a Toyota számolhatott, így nem csoda, hogy a japán gyártó megőrizte vezető pozícióját az autóiparon belül, illetve hetedik helyét a globális rangsorban.

A listára felvett 15 autógyártó értéke együttesen öt százalékkal nőtt egy év alatt; idén eléri a 269,905 milliárd dollárt (a listát vezető Apple egymaga 214,480 milliárd dollárt ér). Ennek csaknem egyötödét, 19,79 százalékát teszi ki a Toyota, szemben a tavalyi 19,56 százalékkal. Érdekesség, hogy a Toyota önmagában értékesebb, mint a Volkswagen-csoport listán szereplő három márkája együttvéve (35,095 milliárd dollár). Utóbbiakat a konszernek szintjén a BMW és a Mini párosa is megelőzi (46,260). A Hyundai és a Kia együtt 20,460 milliárd dollárt ér.

A Toyota és a konkurens márkák piaci értékének változását az alábbi táblázatokban foglaltuk össze; a teljes idei rangsor pedig következő címen tekinthető meg: https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/

Márka Abszolút helyezés (2018) Abszolút helyezés (2017) Márkaérték (mrd dollár)       2018 Márkaérték (mrd dollár) 2017 Változás 2017-hez képest (%)
1 Toyota     7    7 53,404 50,291 6,19%
2 Mercedes-Benz     8    9 48,601 47,829 1,61%
3 BMW   13  13 41,006 41,521 -1,24%
4 Honda   20  20 23,682 22,696 4,34%
5 Ford   35  33 13,995 13,643 2,58%
6 Hyundai   36  35 13,535 13,193 2,59%
7 Nissan   40  39 12,213 11,534 5,89%
8 Volkswagen   41  40 12,201 11,522 5,89%
9 Audi   42  38 12,187 12,023 1,36%
10 Porsche   52  48 10,707 10,129 5,71%
11 Kia   71  69   6,925   6,683 3,62%
12 Land Rover   78  73   6,221   6,095 2,07%
13 Ferrari   80  88   5,760   4,876 18,13%
14 Mini   90  87   5,254   5,114 2,74%
15 Subaru 100   4,214
Autógyártók összértéke 269,905 257,149 +4,96%

Fotók: Toyota, Interbrand