Így fejlődik évről évre a GR Supra
Erősebb Supra, gyengébb Supra, kézi váltós és kabrió Supra… A Toyota sportos zászlóshajójának jövője tele van lehetőségekkel. Hogy ezek közül minek van realitása, arról Tada Tecuja főmérnök beszélgetett angol újságírókkal.
Hosszas várakozás után idén januárban látta meg a napvilágot a Toyota GR Supra, a legendás sportkupé ötödik generációja. Ezzel rajongók tízezreinek álma vált valóra – még ha a rendkívüli érdeklődés miatt alighanem rekord hosszú várakozási időkkel kell is számolniuk –, ugyanakkor az ember telhetetlen lény: amint teljesül egy álma, hármat képzel a helyébe. Így volt ezzel a Top Gear újságírója is, aki Tada Tecuját, a GR Supra projekt első emberét faggatta arról, milyen további modellvariánsokra számíthatunk a közeljövőben.
Mint minden sportautó esetében, az első és legfontosabb természetesen a menetteljesítmények fokozásának kérdése. A Toyota GR Supra jelenleg piactól függően kétféle motorral (kétliteres, soros négyhengeres, illetve háromliteres, soros hathengeres), három teljesítményszinten (197, 258, 340 LE) érhető el. A dinamika javításához nagyobb motorteljesítményre vagy kisebb tömegre lesz szükség. Előbbire, legalábbis számottevő mértékű növelésre Tada-szan szerint egyelőre hiába várunk, ugyanakkor a tömegcsökkentés gyakorlatilag eldöntött kérdés. „Már készül a modell versenyváltozata, így pontosan tisztában vagyunk azzal, hogy száz kilogramm mínusszal teljesen más autóvá válik a Supra. Még csak extra motorteljesítményre sincs feltétlenül szükség. A GT86-ból létezett egy GRMN verzió. A japán piacra szánt típusból mindössze száz darabot készítettünk, ám egyetlen nap alatt háromezer megrendelés futott be rá. Egy ilyen limitált kiadás gondolata a Supra projekt kapcsán is felmerült, és nagyon remélem, hogy ezúttal globális modellről beszélhetünk majd. A tömegcsökkentés mellett javítanunk kell az autó egyensúlyát, tovább finomítani a futóművet, és persze a motorteljesítmény sem maradhat változatlan.”
Egykarbon-kerámia fékekkel és szénszálas vázú ülésekkel szerelt, audio- és klímaberendezésétől, valamint hangszigetelésétől megfosztott, kiélezett verzió igazán izgalmas fejlesztési irány volna, ám vannak, akik pont ellenkezőleg gondolkodnak: egyszerűbb, olcsóbb, barátságosabb Suprára vágynak. Ezzel kapcsolatban nem bocsátkozott részletekbe a főmérnök, ám kijelentette, hogy „a Suprának évről évre fejlődie kell”, így várhatóan nemcsak izgalmasabb, de racionálisabb is lesz a sportautó. Ezzel összefüggésben kézenfekvő volna egy manuális sebességváltó beépítése, ám Tada Tecuja szerint ezt nem műszaki okok miatt nem tervezi a Toyota. „A GR Suprához fejlesztett sportautomata sebességváltó egészen máshogy működik, mint amit a vásárlók megszokhattak. Úgy gondolom, ha megismerik, nem érzik többé szükségét egy kéziváltónak. Ugyanakkor örömmel hallanám a visszajelzéseket: ha ezek után még mindig manuális váltóra vágynak, remélem, nem fojtják magukba, rajtunk nem múlik a megvalósítás.”
Nemcsak a motor, hanem a karosszéria és a beltér módosítása is terítékre kerülhet a következő években. Nem kizárt, hogy idővel átalakítja a vezetői környezetet a Toyota, szorosabbra fűzve a stilisztikai kapcsolatot a GT86-tal vagy a márka modellkínálatának új generációs típusaival. Ennél korábban érkezhet azonban egy fontosabb módosítás. A Supra legendájának része volt a kiemelhető tetőpanel, így nemcsak kívánatos, de stílusos is volna egy targa verzió – annál is inkább, mert a kabriótetővel járó tömegnövekedés (hogy a karosszéria szilárdságának csökkenéséről ne is beszéljünk) hátrányosan érintené a tökéletesen kiegyensúlyozott vezethetőséget, ezért Tada-szan szerint a roadster változat nincs napirenden, egy targa változatól azonban már beszélgetnek. Egy targa esetében a használaton kívüli tetőlemezek elhelyezése okozhat dilemmát: a fejlesztő stáb alaposan körüljárta a kérdést, és úgy tűnik, a XXI. századi ügyfelek teljesen elszoktak az ezzel járó nehézségektől. Ugyanakkor Tada-szan kategorikusan nem kérdőjelezte meg a targa verzió létjogosultságát, magyarul: van okunk reménykedni.
Fotók: Toyota