Íme a leggyorsabban eladható új és használt autók
Egy termék sikerének a legbiztosabb mércéje, ha villámgyorsan elkapkodják azt a boltokból – legyen szó arcmaszkról, tolltartóról, edzőcipőről vagy gépkocsiról. Egy globális autópiaci elemző szervezet másfél millió tranzakciót elemezve megállapította, melyek voltak március legkelendőbb új és használt autói. A Toyota és a Lexus számos kategóriában az első lett.
Közgazdasági alaptény, hogy raktárra termelni senkinek nem jó – sem a gyártónak, sem a kereskedőnek, és végső soron az ügyfélnek sem. A kevéssé keresett típusok feleslegesen kötnek le olyan erőforrásokat, amelyeket más, kelendőbb áruk előállítására és értékesítésére lehetne fordítani; a kapacitások rossz hatásfokú kihasználása pedig megdrágítja a terméket. Ez fokozottan igaz a jelenlegi válsághelyzetben: azok a gyártók és kereskedők bízhatnak leginkább a stabilizálódásban, talpra állásban, akik nem kénytelenek készleteket felhalmozni.
Az észak-amerikai iSeeCars.com autóipari piacelemző portál másfél millió új és használt autó adásvételét elemezte ki március hónap során. Arra a következtetésre jutottak, hogy az új autók átlagosan 47,4, a 2016-2019 közötti gyártású használt járművek 39,4 nap után találtak gazdára. Mindkét érték kedvezőbb, mint egy hónappal korábban; a legkelendőbb autók azonban ennek az időnek a töredékét sem töltik a kereskedésben: a Top 10-es listán szereplő modelleket átlagosan 14,4 nap után vitték el.
Néhány markáns tendenciát is azonosítottak a kutatók: különösen nagy a kereslet a drága autók (sportkocsik, luxusautók, valamint nagy és luxus-terepjárók) iránt, de ugyanilyen népszerűek a különösen környezetbarát (hibrid vagy elektromos) gépkocsik is.
Legkelendőbb új gépkocsik, 2021. Q1.
Helyezés | Típus | Hány nap után talál gazdára? |
1. | Chevrolet Corvette | 9,4 |
2. | Toyota RAV4 Prime (Európában: RAV4 Plug-in) | 10,2 |
3. | Kia Telluride | 14,1 |
4. | GMC Yukon XL | 14,3 |
5. | Cadillac Escalade ESV | 15,2 |
6. | Cadillac Escalade | 15,6 |
7. | Hyundai Elantra Hybrid | 16,1 |
8. | Toyota Tacoma | 16,3 |
9. | GMC Yukon | 17,5 |
10. | Lexus IS 350 | 17,5 |
A tíz legkelendőbb típus közül hármat a Toyota-csoport két márkája, a Toyota és a Lexus jegyzett – egyetlen más autógyártó konszern sem képviseltette magát ekkora számban a toplistán.
Különösen érdekes az alternatív hajtású (részben vagy teljesen elektromos) modellek rangsora. A Toyota-csoport eladásait Európában már régóta uralják a hibrid modellek, ám ezek immár Észak-Amerikában is komoly jelenlétre tettek szert: a Toyota és a Lexus márkák kombinált eladásaiból mintegy 25 százalékkal részesednek. Nem véletlenül, hiszen jóval takarékosabbak és csendesebbek, a Sienna eladásai például megháromszorozódtak az új, hibrid modell bevezetését követően.
Legkelendőbb részben vagy teljesen elektromos gépkocsik, 2021. Q1
Helyezés | Típus (új) | Hány nap után talál gazdára? | Típus (használt) | Hány nap után talál gazdára? |
1. | Toyota RAV4 Prime (Európában: RAV4 Plug-in) | 10,2 | Tesla Model 3 | 29,8 |
2. | Hyundai Elantra | 16,1 | Lexus RX 450h | 31,6 |
3. | Ford F-150 | 21,8 | BMW 5 | 32,1 |
4. | Toyota RAV4 Hybrid | 22 | BMW i3 | 32,3 |
5. | Toyota Sienna | 22,6 | Toyota RAV4 Hybrid | 32,3 |
6. | Lexus RX 450h | 22,9 | BMW 3 | 33,7 |
7. | Toyota Mirai | 23,5 | Tesla Model X | 33,9 |
8. | Ford Mustang Mach-E | 23,8 | BMW X5 | 34 |
9. | Toyota Venza | 33,7 | Toyota Prius | 34,2 |
10. | Ford Explorer Hybrid | 34,4 | Honda Insight | 34,5 |
11. | Audi Q5 | 35,1 | Toyota Highlander Hybrid | 35,6 |
12. | Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid | 36,9 | Lexus NX 300h | 35,7 |
További érdekesség, hogy a listán máris előkelő helyen szerepel a második generációs Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcellás szedán is. A közelmúltban modellfrissítésen átesett típus példányait fele annyi idő (átlagosan 23,5 nap) alatt adják el, mint az új autók átlaga. A listán öt Toyota és egy Lexus modell szerepel, minden más piaci szereplőt messze megelőzve ezzel.
A használt autók körében három Toyota és két Lexus képviseli a cégcsoportot, amely ezzel a felmérésben szereplő 14 autó több mint egyharmadát teszi ki. Itt különösen sokat nyom a latban a cégcsoport legendás megbízhatósága, valamint a hibrid technológia terén szerzett, hosszú tapasztalata: míg az új autót vásárlók a modern technológiát és megoldásokat keresik, a használt ökomodellekkel szemben a tartósság és az üzembiztosság a legfontosabb követelmény. Ehhez kapcsolódóan az is sokat mondó információ egyébként, hogy a legkevésbé kelendő új és használt autók 20-as szégyenlistáján egyetlen Toyota vagy Lexus sem szerepel.
Fotók: Toyota, Lexus
Adatok: www.iseecars.com