Íme a lehető legésszerűtlenebb hibrid luxuskupé
Racionális, felelősségteljes, praktikus: ezekkel a jelzőkkel szokás illetni a hibrid autókat – és a kritikusok olykor azt is hozzáteszik: unalmas. Nos, ezek közül egyik sem igaz erre a Hirosimában alapjaiban átértelmezett Lexus LC 500h-ra.
Az autótuninggal foglalkozó szakemberek ritkán nyúlnak hibridekhez. Nem is feltétlenül azért, mert az összetett hajtáslánc teljesítményjellemzőinek módosítása a szokásosnál nagyobb felkészültséget igényelne, hanem mert a villamosított hajtáslánc alapértékei – az ésszerűség, a kiegyensúlyozottság, a takarékosság – nem feltétlenül vágnak egybe azokkal az erényekkel, amelyeket a műfaj kedvelői elvárnak átépített autójuktól.
Egy hirosimai műhely, a 326 Power azonban most bebizonyította, hogy a fenntartható mobilitás is lehet extrém – vagy fordítva: egy eszement autóból sem kell, hogy hiányozzon bizonyos fokú józanság.
A japán mesterek a Lexus legszebb típusát: az LC kupét vették kiindulási alapul. Az autó nyolchengeres sportmotorjával valóban gyakori alanya az optikai beavatkozásoknak – de ami látványban működik egy V8-assal, miért ne működhetne egy V6-ossal, függetlenül attól, hogy segíti-e villanymotor a munkáját vagy sem.
Első lépésként kidolgoztak egy látványos, de formabontónak nem nevezhető aerodinamikai csomagot. Még a diffúzort is kihagyták a készletből, amely így csupán a lökhárítókat és küszöböket keretező spoilerekből áll. Ezen a ponton azonban búcsút is intettek a józan észnek: az autó futóművét ugyanis szó szerint a földig ültették. Ennek hagyományosan nagy mestere a 326 Power, és szakértelműkről ismét tanúbizonyságát adták: egy papírzsebkendőt is bajos volna becsúsztatni az autó alá.
Hogy mégis lehessen használni az LC 500h-t, arról a Roberuta nevű cégtől vásárolt légkamrás rendszer gondoskodik. Nem a szó szoros értelmében vett légrugókról van szó, hanem a futómű és a karosszéria közé beillesztett patronokról, amelyek nyomás alá helyezésével akár 80 mm-rel emelhető meg a hasmagasság – soknak éppen ezt sem neveznénk, de kellő elővigyázatossággal mégis alkalmassá teszi a Lexust a közlekedésre. Illetve alkalmassá tenné, kivéve, hogy a legjobb japán hellaflush hagyományok szerint szélsőséges kerékdőlést alkalmaztak. A két részből álló, bronz/piros színkombinációban pompázó felniket elöl 92, hátul 80 mm-rel szélesebbek a gyári daraboknál, de a fúrócsigára emlékeztető kerékcsavarok mellett ezek a részletek szinte fel sem tűnnek.
A 326 Power LC 500h-nak pontosan ez a lényege: megfosztani minden racionalitástól egy alapvetően ésszerű autót. Hogy a végeredmény kívánatos, harmonikus vagy disszonáns, az a műhely szerint már mindegy.
Fotók: Sam Du