Íme az ABB FIA Formula E új biztonsági autója
Mostantól a MINI első tisztán elektromos meghajtású modellje teljesít szolgálatot a Formula E versenysorozat hivatalos biztonsági autójaként.
Az ABB FIA Formula E megmérettetéseinek hivatalos biztonsági autója mostantól a JCW-ihlette MINI Electric Pacesetter, amely a MINI John Cooper Works modellek több évtizedes motorsport-hagyományait a brit prémiummárka hálózatról tölthető jövőképével egyesíti. A biztonsági autó műszaki alapját a sorozatgyártásban kínált MINI Cooper SE tisztán elektromos modell adja, megszületése pedig a MINI tervezőrészlege, a BMW Motorsport, az FIA és a Formula E közötti együttműködés gyümölcse.
A tisztán elektromos meghajtás és a MINI John Cooper Works találkozása
„A MINI Cooper SE modellel korábban már megmutattuk, hogy a vezetési élmény és az elektromos mobilitás mennyire jól passzol egymáshoz, a JCW-ihlette MINI Electric Pacesetter azonban ennél még tovább megy, hiszen az elektromos mobilitás adottságait a MINI John Cooper Works modellek menetteljesítményével egyesíti” – fogalmazott Bernd Körber, a MINI márka vezetője. „A MINI Cooper SE eme extrém változatát a Formula E biztonsági autójaként fejlesztettük ki, kifejezetten a zárt versenypályákra. Ugyanakkor megmutatja azon jövőbeni irányaink egyikét, amelyeken a JCW márka villamosítása felé indulhatunk el. Számomra egyértelmű a modell üzenete: az elektromos mobilitás és a MINI John Cooper Works tökéletes párost alkot” – tette hozzá Bernd Körber.
Maximális menetdinamika: a frontrész
A JCW-ihlette MINI Electric Pacesetter biztonsági autót kifejezetten versenypályás használat szerint fejlesztették ki a mérnökök, a valaha készült legdinamikusabb tisztán elektromos meghajtású MINI modellként. „A végeredmény a technológiai precizitás és az érzelmi telítettség magával ragadó szimbiózisa, ahol a formai megoldásokat a funkcióknak rendeltük alá, számos stílusjegyet pedig technikai okokból fejlesztettünk ki” – nyilatkozta Oliver Heilmer, a MINI vezető formatervezője. „Szorosan együttműködtünk kollégáinkkal a BMW Motorsporttól, például a kerékjárati ívek, illetve az első és a hátsó lökhárító kialakításánál, vagy a súlycsökkentő intézkedések optimalizálásánál. A modell látványos, technológiailag kifinomult formanyelve az érzelmi telítettség és a pezsgő izgatottság átfogó élményét hirdeti” – tette hozzá Oliver Heilmer.
A biztonsági autó frontrészén a MINI klasszikus stílusjegyei, így a kör alakú első fényszórók és a hatszögletű hűtőrács teszik azonnal felismerhetővé a modellt. A jellegzetes MINI John Cooper Works kiegészítők – a modell megnövelt nyomtávjaihoz igazított kerékjárati ívek és a koptatókkal megnövelt, mélyre húzott első lökhárító – eközben a frontrész sportosságát nyomatékosítják. A JCW-ihlette MINI Electric Pacesetter tisztán elektromos meghajtását a zárt hűtőrács és a MINI Electric embléma jelzi. Előbbit aerodinamikai okokból szinte teljes egészében lezárták a tervezők, hiszen a modell hálózatról tölthető hajtásláncában gyakorlatilag nincs szükség hűtőrendszerre. A mérnökök ugyanakkor nyitva hagyták a hűtőrács alatti frontrészt és az első lökhárító két oldalába vágott, szinte szögletes alakú légbevezető nyílásokat, amelyek az első kerekek fékrendszereihez szállítják a hűtőlevegőt. A biztonsági autó fehér jelzőfényeit harmonikusan a motorháztetőbe integrálták, a klasszikus MINI versenycsíkok pedig egészen az autó hátuljáig nyúlnak.
Előtérben a MINI motorsportos génjei: oldalnézetből
A JCW-ihlette MINI Electric Pacesetter oldalnézetből is kiváltképp dinamikus megjelenést sugall. A geometriailag kihangsúlyozott ívtoldások (gondosan kidolgozott aerodinamikai élekkel) és a sportos küszöbtoldatok már álló helyzetben is a sportos haladást éltetik. A megnövelt átmérőjű keréktárcsák eközben szinte teljesen kitöltik a kerékjárati íveket. Az ívtoldások és a légterelők Oxfordban, újrahasznosított szénszálból, háromdimenziós nyomtatással készültek. A biztonsági autó egyedi aerodinamikai megoldásainak sárga színnel kihangsúlyozott vonalai és felületei (így az ívtoldások, a küszöbtoldatok és a hátsó légterelő szárny is) nem csupán a dinamikus megjelenést erősítik, de a modell körüli légáramlatot is optimalizálják. A négyküllős, 18” méretű, kovácsolt könnyűfém keréktárcsák Black-Neon / Orange kéttónusú árnyalatban díszelegnek, a MINI John Cooper Works GP hamisítatlan örökségeként.
A MINI Electric és a MINI John Cooper Works színvilágai a JCW-ihlette MINI Electric Pacesetter biztonsági autóban olvadnak össze. A karosszéria leginkább meghatározó árnyalata a matt ezüst, amelyet az autó második feléig vittek fel a készítők. A modell hátsó felén a Highspeed Orange és a Curbside Red magasfényű árnyalatok kettős színátmenete találkozik. A fényes és a matt felületek kontrasztja még inkább kiemeli a jármű-sziluett könnyedségét, az egyes színek határozott, átlós elválasztása pedig a modell menetdinamikai kvalitásait erősíti. Oldalnézetből a versenyzászló-motívum és a nagyméretű MINI Electric embléma sem kerülheti el a figyelmet, utóbbi ráadásul a hűtőrácson, a tetőn és a modell hátsó részén is visszaköszön. A biztonsági autó versenyszabályozás-specifikus és szponzor-feliratokkal tűzdelt matricázást is visel, amely még tovább nyomatékosítja a modell motorsportos karakterét.
Széles és látványos: a hátsó kialakítás
A JCW-ihlette MINI Electric Pacesetter hátsó kialakításánál a Black és a Curbside Red árnyalatok találkoznak, és miként a frontrészen és oldalnézetből, úgy a formanyelv leglátványosabb elemeit itt is sárga szín hangsúlyozza. Az extrém modern, rendkívül dinamikus megoldások közül kiemelkedik a tetőre szerelt légterelő szárny, amelyet háromdimenziós nyomtatással, Oxfordban készítettek és fehér jelzőfénnyel látták el. A kerékjárati ívek kiszélesítései a biztonsági autó széles nyomtávjait erősítik, a hátsó lökhárító széleit pedig a kerekek mögött légkivezető nyílásokkal látták el. A kerekek között egy nagyméretű diffúzor kapott helyet Energetic Yellow színkiemeléssel és kipufogóvégek nélkül, amely egyértelműen jelzi a modell tisztán elektromos meghajtását.
Maximális súlycsökkentés: az utastér
A biztonsági autó utasterében minden a lényegre összpontosít, hiszen jóformán csak az első üléseket hagyták bent a tervezők. A hatpontos biztonsági övvel felszerelt versenyülés zárt versenypályákon és közutakon is használható, a minimalista szénszál-betéttel ellátott sportkormány mögött pedig szénszálból készült házba épített, digitális műszeregység dolgozik. Az autó saját tömegének következetes csökkentése érdekében a középkonzol elemei, így a váltókar, a kézifékkar és a jelzőfények vezérlőelemei is szénszálból készültek, ahogyan az ajtók belső borításai is. Mindkét ajtót egy-egy szövetcsíkkal lehet behúzni. Az első ülések mögé a mérnökök típus-specifikus bukókeretet hegesztettek, funkcionális okokból pedig az utastér összes többi belső részét fehérre fényezték.
Egyedi, háromdimenziós nyomtatással készült alkatrészek az utastérben
A sportkormány minimalista betétje és jobb oldali markolata prémium minőségben, egyedi gyártással készült, ahogyan a középkonzol és a vezetőoldali ajtó belső borítása is. Fontos kiegészítő még a két sportülés háromdimenziós nyomtatással előállított párnázása is, az innovatív elemek kényelmi funkciói, tartási erősségei és méretei ugyanis a benne ülő adottságai szerint változtathatók. A háromdimenziós nyomtatásnak köszönhetően lehetőség nyílik arra, hogy a sportülés párnáinak vastagságát, keménységét és színét a vezető testi felépítéséhez, súlyához és ízléséhez igazítsák.
Bevetésre készen, a BMW Motorsport közreműködésével
A JCW-ihlette MINI Electric Pacesetter formai megoldásai mögött a BMW Motorsport több évtizedes szaktudása húzódik. A könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek szigorú és következetes alkalmazásával a mérnökök 1 230 kilogrammra csökkentették a biztonsági autó saját tömegét, amely mintegy 130 kilogrammal alacsonyabb a sorozatgyártásban kínált MINI Cooper SE önsúlyánál. A hajtáslánc maximális teljesítménye eközben 135 kW és 280 Nm – ahogyan a MINI Cooper SE esetében is -, amelyekkel a biztonsági autó 6,7 másodperc alatt (a sorozatgyártásban kínált MINI Cooper SE 7,3 másodperc alatt) gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, a 60 km/órás tempót pedig 3,6 másodperc (MINI Cooper SE: 3,9 másodperc) alatt éri el. Egy biztonsági autónál azonban nem annyira a nulla-százas gyorsulás, sokkal inkább a közepes tempóról jelentkező menetdinamikai rugalmasság a meghatározó: forgatónyomatékban gazdag hajtásláncának és fokozatmentes váltójának köszönhetően a JCW-ihlette MINI Electric Pacesetter 4,3 másodperc alatt ugrik fel 80 km/órás sebességről 120 km/órás tempóra – 0,3 másodperccel gyorsabban, mint a sorozatgyártásban kínált MINI Cooper SE.
A maximális gokart-élmény érdekében a hajtáslánc körül motorsport-specifikus kerékfelfüggesztés dolgozik, három állásban hangolható ellenállással, rugózással, magassággal és mozgástartománnyal. Ehhez versenysport-specifikus lengőkar-bekötési pontok, 10 milliméterrel megnövelt nyomtávok és négydugattyús féknyergek társulnak, a MINI John Cooper Works GP keréktárcsáival és Michelin Pilot Sport gumiabroncsokkal (245/40 R18 méretben). Az ABB FIA Formula E formaautóinak első tengelyén ugyanilyen gumiabroncsok feszülnek.
Versenysport-premier április 10-én, Rómában
A JCW-ihlette MINI Electric Pacesetter 2021. április 10-én, Rómában, az ABB FIA Formula E 2021-es versenyszezonjának második hétvégéjén gurul ki először a nagyközönség elé. Volánja mögött a sorozat hivatalos biztonságiautó-pilótája, Bruno Correia foglal majd helyet, miközben a BMW i Andretti Motorsport pilótái, a német Maximilian Guenther és a brit Jake Dennis a BMW iFE.21 formaautókban harcolnak az első helyért. „Agilitás, teljesítmény, menő kisugárzás: az ABB FIA Formula E biztonsági autójaként megtervezett MINI Electric Pacesetter mindent tud, amit tudnia kell” – mondta Bruno Correia. „Hatalmas élmény vezetni. Olyan, mintha gokartoznék” – tette hozzá.