Íme, az egyik legritkább Toyota, amelyet szinte senki nem ismer
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_3.jpg)
Mindössze 100 példányt gyártottak 1996-ban a Classicból.
Annak idején azért alkotta meg a formás retró autót a Toyota, hogy méltó módon ünnepelhesse meg az első japán személyautó, a Toyoda Model AA 60. születésnapját. A korabeli Hilux-alvázra épülő, vagyis valószínűleg elpusztíthatatlan mechanikájú luxusmodell múltidéző karosszériát kapott sok krómdísszel, fehér oldalfalú gumiabroncsokkal és fabetétes, bőrüléses belső térrel.
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_2.jpg)
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_5.jpg)
A legutóbbi századforduló meghatározó témája az autóiparban a retró volt. 1991-től kezdődően bő másfél évtizeden keresztül ontották magukból az olyan régies formájú, de modern technikájú modelleket a gyártók, mint az 1991-es Nissan Figaro, az 1997-es Plymouth Prowler és Jaguar XJ, az 1998-as BMW Z8 és Volkswagen New Beetle, az 1999-es Jaguar S-Type, a 2001-es Chrysler PT Cruiser és Mini Hatch, a 2003-as Chevrolet SSR és Ford Thunderbird, a 2004-es Ford GT, a 2005-ös Ford Mustang, vagy a 2007-es Fiat 500-as.
Természetesen a Toyota sem akart kimaradni a divathullámból, a japán gyártó 2000 májusában leplezte le az Origin nevű középkategóriás négyajtósát, amit mindössze egy évig gyártott. Ezalatt 1073 példány készült belőle, ebből 1000 darab került kiskereskedelmi forgalomba. A retró szedán küldetése az volt, hogy emléket állítson a 100 milliomodik Japánban gyártott Toyota-személyautónak, amely 1999. október 4-én gördült le a gyártósorról. Azt találták ki, hogy az Origin formája a Toyota első önállóan tervezett és gyártott modelljére, az 1955-től 1962-ig gyártott Toyopet Crownra emlékeztessen, amely egyben az első Észak-Amerikába importált japán autó is volt.
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-origin_1.jpg)
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-origin_2.jpg)
Érdekesség, hogy a susonói gyárban ugyanazok a kézműves Takumi mesterek szerelték össze a luxuskivitelű Origineket is, mint a japán császár által is használt, jóval nagyobb Centuryket. A 4,56 méter hosszú retró autó mozgatásáról a negyedik generációs Suprából ismert háromliteres, soros hathengeres benzinmotor (2JZ-GE) gondoskodott, amelynek 215 lóerejét egy négyfokozatú automata váltó továbbította a hátsó kerekek felé.
Azt azonban kevesen tudják, hogy a Toyotának négy évvel korábban, 1996-ban is volt már egy retró autója, amely jóval kevesebb, mindössze 100 példányban készült a Toyota Excellent Conversion sorozat részeként. Arról a Classicról van szó, amellyel az autógyártó első szériaautójának, az 1936-ban bemutatott, és mindössze 1404 példányban gyártott Toyoda Model AA-nak szerettek volna méltó emléket állítani a 60. születésnap alkalmából (a típus nem csak minden Toyoták ősatyja, de egyben az első, teljes mértékben Japánban előállított személyautó is).
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_4.jpg)
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_6.jpg)
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_7.jpg)
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_1.jpg)
Az újonnan 75 ezer dollárba kerülő Toyota Classic az ötödik generációs Hilux masszív létraalvázára épült, és a házi karosszériaépítő, a Toyota Technocraft által tervezett és legyártott, AA ihlette retró felépítményt kapott. Kéttónusú, fekete-sötétvörös fényezés, magas tető, krómozott hűtőrács, lökhárítók és kilincsek, különálló első sárvédők és lámpatestek, valamint küllősnek tűnő könnyűfém felnik és a rajtuk feszülő fehér oldalcsíkos gumiabroncsok voltak hivatottak a múltat megidézni. Meghagyták a Hilux utasfülkéjét, majd arra elöl-hátul ráépítették az AA-t idéző idomokat. Az oldalajtók mellett a hatalmas külső visszapillantó tükrök is elárulják a haszonjárműves géneket.
Természetesen a múltidéző belső tér sem maradhatott el, ami puha bőrüléseket, Nardi gyártmányú fa kormánykereket és bőséges mennyiségű lakkozott fa díszítést jelentett, így nem volt feltűnő, hogy a puritán műszerfalváz is a Hiluxból származott. A 90-es évek közepéhez képest a technika modernnek számított, nem hiányzott a Classicból az automata légkondicionáló berendezés, a négy tárcsafék és a hidraulikus szervokormány sem. A meghajtásról a Hiluxból származó kétliteres, négyhengeres OHV-vezérlésű benzinmotor (3Y-E) gondoskodott, amely mindössze 97 lóerőt volt képes leadni, de ez is 56 százalékkal múlta felül az 1936-os AA 3,4 literes, hathengeres motorjának 62 lóerős teljesítményét. Az Originhez hasonlóan a Classic négyhengerese is egy négyfokozatú (+ overdrive) bolygóműves automata sebességváltón keresztül hajtotta a hátsó kerekeket.
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_9.jpg)
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_11.jpg)
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_10.jpg)
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2024/06/toyota-classic_8.jpg)
A 4885 mm hosszú, 1735 mm széles, 1650 mm magas hosszú Toyota Classic a méretéhez képest igen keveset, mindössze 1480 kilót nyomott a mérlegen, így a gyenge és nem túl pörgős (a csúcsteljesítmény 4800-as fordulatszámnál jelentkezett, a 160 Nm-es csúcsnyomaték valamivel alacsonyabban) benzinmotorral sem volt vállalhatatlanul lomha. A hosszú, 2850 mm-es tengelytáv garancia volt a nagy hátsó lábtérre és a tökéletes egyenesfutásra, valamint a nagy tempónál is megmaradó stabilitásra.
Bár az amerikai Mecum aukciós ház által árverésre bocsátott példány közel 30 évvel ezelőtt került forgalomba, a futásteljesítménye mindössze 26 073 mérföld (41 960 km), ami évi kb. 1500 km-nek felel meg. Nem csoda, hogy a gazdára váró autó kiváló állapotúnak tűnik: hibátlan a fényezése, repedésmentesek a lámpái, újak (sajnos nem fehér csíkosak) a gumiabroncsai, és a felnijei is eredetinek tűnnek. Két éve egy hasonló állapotú példány 50 ezer dollárért (18,5 millió forintért) cserélt gazdát az Egyesült Államokban, valószínűleg azóta csak emelkedett a típus értéke.
Fotók: Toyota, Mecum.com, Wheelsage.org
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!