Íme az okok, amiért a villamosítás általánossá vált
Kulcsfontosságúvá tette az elektromos járműveket a fenntartható fuvarozás megteremtésében, hogy környezetvédelmi előnyeik mellett gazdaságilag is egyre életképesebbek.
Nemcsak a fenntartható alternatívák terén jelentős az úttörő trendek hatása a fuvarozási iparágra, hanem ezeket a jó üzletmenethez is alaposan figyelembe kell venni. A Scania a fenntartható fuvarozási technológiák széles választékán dolgozik a fosszilis üzemanyagok helyettesítése érdekében. A villamosítási terv kulcsfontosságú része ennek a stratégiának.
A villamosítás fontossága a fuvarozásban
Nils-Gunnar Vågstedt, aki a Scania villamosítási technológiával kapcsolatos kutatásait vezeti, elmagyarázta, hogy mennyire fontos ez a trend globális értelemben.
„Először is, világszerte egyre nagyobb figyelmet kap a villamosítás és ennek környezetvédelmi előnyei, beleértve az akár nulla szén-dioxid-lábnyomot, a járművek csendesebb működését és a nulla részecskekibocsátást. Az elektromos járművek használatával nemcsak a károsanyag-kibocsátás csökkenthető, hanem, döntően, az energiafogyasztás is számottevően mérsékelhető.”
Amiért a fuvarozási iparág felkarolja a villamosítást
Számos hajtóerő áll napjainkban a fuvarozási ágazat villamosítása mögött, és habár a hosszú távú fuvarozás kissé az ágazat többi területe mögött jár ebben, elkezdett gyorsan felzárkózni, így egyre több bioüzemanyaggal működő hibrid és teljesen elektromos jármű jelenik meg a piacon. Ebben a Scania vezető szerepet játszik.
A fuvarozási ágazatban tapasztalható gyors változások egyik oka az, hogy az elektromos járművek gazdaságilag egyre életképesebbé válnak saját fejlődésük révén, így már nincs szükségük külön támogatásokra, mint korábban volt a technológia korai fejlesztési fázisaiban.
„Amikor az üzemeltetés gazdaságossága és a társadalom legfontosabb célkitűzését jelentő kisebb környezeti hatás összhangban áll egymással, akkor nagyon egyszerűvé válik a legjobb megoldást választani, és ezt az iparág jelenlegi technológiai modelljének összeomlása követi majd” – magyarázta Vågstedt.
Továbbra is az infrastruktúra és az akkumulátorok jelentik a villamosítás korlátait
Úgy tűnik, hogy az akkumulátorok és az infrastruktúra jelentik a legnagyobb, még megoldásra váró kihívásokat a járművek villamosítása felé vezető úton. Még mindkét téren jelentős fejlesztésekre van szükség, mielőtt készen állnak arra, hogy tömegesen támogathassanak teljesen elektromos járműveket, valamint a különféle hibrid változatokkal is van még munka, amelyek szintén akkumulátorokat igényelnek, ám manapság jóval elterjedtebbek.
Vågstedt és csapata a Scaniánál tisztában van azzal, hogy még sok a tennivaló.
„Már mindenféle méretű járműhöz nagy az akkumulátorok iránti igény, és még mindig csak e technológia alkalmazásának korai fázisában járunk. Jó irányban haladunk, és gyorsan, de még több fenntartható akkumulátor kifejlesztése szükséges. Ezeknek hosszabb élettartamúaknak és nagyobb energiasűrűségűeknek kell lenniük, míg a költségeiknek csökkenniük kell. Iparági szinten biztosítanunk kell, hogy a nyersanyagok forrása, az energiaigényes gyártás és az akkumulátorok újrahasznosítása idővel mind fenntartható legyen.”
Továbbra is kérdéseket vet fel az akkumulátorok hálózatról való töltésének technológiája; nemcsak a Scania, hanem az egész iparág számára.
„Azok a villamosítási megoldások, amelyekkel foglalkozunk, szorosan összefüggnek a töltőrendszerekkel és a töltési stratégiákkal. Ezért az akkumulátorokat és a töltőrendszereket együttesen kell nézni a teljes infrastruktúra részeként.”
A Scania megközelítése, hogy fenntartható fuvarozási megoldásokat kínál, ennek egyik pillére pedig annak biztosítása, hogy ezek a lehető leginkább energiahatékonyak legyenek. A villamosítás esetében ez a lehető legkevesebb akkumulátor használatát jelenti egy adott fuvarozási megoldáshoz, kiegészítve a töltések miatti megállások optimalizálásával vagy menet közbeni töltéssel, mint ahogyan az elektromos autópályán már láthatjuk.
Nem az a kérdés, hogy a villamosítás elkezdődik-e, hanem az, hogy mikor.