• Egyéb

Indul a hidrogén üzemanyagcellás busz sorozatgyártása

A Toyota, jelenleg az egyetlen autógyártó a világon, amely sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás személyautót és targoncát kínál, most pedig megkezdheti a Sora névre keresztelt hidrogén üzemanyagcellás busz sorozatgyártását. Ez az első üzemanyagcellás autóbusz Japánban, amely típusengedélyt kapott, 2020-ig pedig a tervek szerint több mint 100 darab ilyen busz áll forgalomba, főleg Tokió agglomerációjában.

Az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológia fejlesztésében élen járó Toyota és Lexus bejelentette, hogy március 7-én megkezdte a Sora*1 nevű autóbusz forgalmazását. Ez első üzemanyagcellás autóbusz (FC busz) Japánban, amely típusengedélyt kapott. A Toyota azt tervezi, hogy az első széria várhatóan több mint 100 járműből áll majd, amelyek a japán fővárosban állnak szolgálatba a 2020-as tokiói olimpiai és paralimpiai játékokon. Ahogy a fővárosi agglomerációban egyre több FC busz jelenik meg, a Toyota reményei szerint az itt élők figyelmét egyre jobban felkeltik majd az ilyen járművek.

A Toyota tavaly indította útjára “Start Your Impossible” (Vágj bele a lehetetlenbe!) globális vállalati kezdeményezését, jelezve, hogy autógyártóból mobilitási szolgáltató vállalattá szeretne válni. Ennek vezérlő elve a Toyota azon törekvése, hogy hozzájáruljon vásárlói életminőségének javulásához – és ezzel együtt a közösség fejlődéséhez –, és hogy részese legyen egy fenntartható társadalom megteremtésének, amely mindenkit arra ösztönöz, hogy valósítsa meg lehetetlennek tűnő álmait. A Sora kifejlesztésével a Toyota egy olyan autóbusz megalkotására törekedett, ami a mobilitás szabadságát kínálja utasainak. A Toyota olyan buszt akart készíteni, ami a közösséget szolgálja: ezért választotta a Sora hajtásához a Toyota üzemanyagcellás rendszert (TFCS), amely nem csupán környezetbarát, hanem természeti csapások esetén külső áramforrásként is szolgálhat. A Sora emberközpontú, univerzális dizájn-ötletei és funkciói hűen tükrözik a Toyota azon törekvését, hogy a busz utasai számára a mobilitás egyszerű és természetes dolog legyen, ami hozzásegíti őket álmaik valóra váltásához.

Az FC-technológiából eredő környezetvédelmi teljesítmény és felhőtlen utazás

Az autóbuszt a Mirai üzemanyagcellás járműhöz (FCV) kifejlesztett Toyota üzemanyagcellás rendszer (TFCS) hajtja, amely környezetbarát működése közben sem széndioxidot, sem egyéb káros anyagot nem bocsát ki, és halkan, minimális rezgéssel mozgatja a járművet. A Sora modellt nagy kapacitású külső elektromos csatlakozóval is felszerelték (9 kW maximális kimenet, 235 kWh*2 teljesítmény), így természeti katasztrófák idején vészhelyzeti áramforrásként is használható.

Univerzális és funkcionális kialakítás a mozgás szabadsága érdekében

Automatikusan felfelé csukódó ülőlapok (elsőként a japán piacon*3): a buszt olyan üléssorokkal is felszerelték, amelyek ülőlapja használaton kívül automatikusan felfelé csukódik, hogy helyet biztosítson a babakocsival vagy kerekes székkel közlekedők számára.

Magasabb szintű biztonság: a busz közvetlen környezetének megfigyelése révén (elsőként a japán piacon*3), az autóbuszon belül és kívül felszerelt nyolc, nagy felbontású kamera tisztán látja a jármű körül feltűnő gyalogosokat és kerékpárosokat. Megállás után a biztonsági rendszer hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt egy esetleges veszélyhelyzetre.

Magasabb szintű biztonság a gyorsításvezérlési funkció révén (elsőként a japán piacon*3): a gyorsításvezérlés funkció megakadályozza, hogy a busz hirtelen rándulással nekilóduljon; a jármű finoman gyorsít álló helyzetből, hogy az állva utazó emberek ne veszítsék el az egyensúlyukat. Mivel a buszban nincs hagyományos sebességváltó, a fokozatváltással járó rántások sem törik meg a mozgás lendületét.

Dizájn

Bár a dizájn a szokványos autóbusz-képet idézi, valójában nagyban különbözik a hagyományos autóbuszok dobozformájától. A jármű első és hátsó világítása LED-technológiával működik, és számos formai megoldás gondoskodik arról, hogy az üzemanyagcellás busz első pillantásra felismerhető legyen.

A legfontosabb műszaki adatok

Jármű

Név

Sora

Hosszúság/szélesség/magasság

10.525 / 2.490 / 3.350 mm

Férőhelyek száma (ülőhelyek, állóhelyek, vezető)

79 (22 + 56 + 1)

FC rendszer

Név (típus)

Toyota FC Stack (szilárd polimer-elektrolit)

Max. teljesítmény

114 kW × 2 (155 LE × 2)

Elektromotor

Típus

Váltóáramú szinkronmotor

Max. teljesítmény

113 kW × 2 (154 LE × 2)

Max forgatónyomaték

335 Nm × 2

Nagy nyomású hidrogéntartály

Tartályok száma (névleges üzemi nyomás)

10 (70 MPa)

Tartály térfogata

600 liter

Meghajtó akkumulátor

Típus

Nikkel-metál hidrid

Külső elektromos kimenet *2

Max. kimenet/leadott teljesítmény

9 kW / 235 kWh

*1 A Sora név egy betűszó, ami a víz körforgását jelképező Sky, Ocean, River, Air (Égbolt, Óceán, Folyó, Levegő) szavak kezdőbetűiből áll össze

*2 A tápegység teljesítménye, a rendelkezésre álló hidrogén mennyisége és az energiafogyasztás függvényében a leadható teljesítmény mennyisége változhat. A külső tápegység külön vásárolható meg.

*3 Március 28-ig (a Toyota Motor Corporation adatai alapján)