Indulás előtti teendők
Napi egyszeri, elindulás előtti ellenőrzési feladatok
Az utazás előtti teendők, részben megegyeznek a mindennapi egyszeri, elindulás előtti ellenőrzési feladatokkal is, de egy hosszabb út megtétele előtt érdemes szakember segítségét is kérni az ellenőrzésekhez.
Amikor elindulunk autónkkal érdemes pár percet rászánni, a napi rutinunkba beépíteni, hogy indulás előtt vizsgáljuk át a gépjárművünket. A jogosítvány megszerzésekor ugyan alaptétel, -az indulás előtti átvizsgálás- azonban az évek során sokan megfelejtkeznek ennek fontosságáról, pedig az apró hibák időbeni észrevételével megelőzhetők a nagyobb alkatrészkárosodások, a kellemetlen meglepetések vagy akár a balesetveszélyes helyzetek is.
Annak érdekében, hogy az utazás élmény és ne rémálom legyen, szánjon pár percet a következők ellenőrzésére, szükség esetén pedig kérje szakember segítségét is hozzá:
-Rendszámtábla ellenőrzése: A járművezető a felelős azért, hogy a rendszámtáblák láthatók, tiszták és jól olvashatók, illetve megfelelően rögzítve legyenek.
-Gumiabroncsok (kerekek) ellenőrzése: Ellenőrizni kell az autónak mind a 4 kerekét, valamint a pótkeret a csomagtartóban. Egyik se legyen lapos, ne legyen rajtuk sérülés, rendellenes kopás. A repedés, szakadás, púposodás, dudorodás az abroncs oldalán vagy a futófelületén, annak azonnali cseréjét igényli. A pótkereket érdemes kiemelni a helyéről és úgy is ellenőrizni az állapotát. Ne feledkezzünk meg a kerékcseréhez szükséges szerszámok meglétének és használhatóságának az ellenőrzéséről. Egy kerékcserénél az is fontos, hogy a kerékcsavarok épek, sérülés mentesek, és a megfelelő szerszámmal lazíthatók legyenek!
-Világító- és fényjelző berendezések ellenőrzése: Ide tartozik a helyzetjelző, rendszámtábla megvilágítás, tompított fényszóró, távolsági, fényszóró, ködlámpa, irányjelző, tolató és a féklámpa.
-Kormányberendezés ellenőrzése: Az idősebb autóknál a vizsgálatot lehet a klasszikus ellenőrzési példa szerint a holtjáték ellenőrizésével, a kormány lassú balra ill. jobbra mozdításával kezdeni. Ezután erőteljesebb mozgatással tudjuk ellenőrizni, hogy a kormánymű nem akad, ill. nem ad rendellenes hangot. Meghibásodásra hívhatja fel a figyelmünket a gumiabroncsok rendellenes kopása, továbbá a menet közben a futómű felől hallható zajok, kopogások. Ilyen esetekben mindenképpen további ellenőrzés szükséges, amit javasolt szakemberre bízni!
-Fékberendezések ellenőrzése: Üzemi fék (lábfék) ellenőrzésekor is vannak klasszikus ellenőrzési procedúrák. mint például, hogy álló motornál a fékpedált 4-5 alkalommal lenyomva a fékszervó hatás megszűnik, ezután az ismét benyomott fékpedált a „megszokott teljes pedálútnak” kb. csak az egyharmadáig tudjuk benyomni, a fékpedál úgymond „felkeményedik”. A motor beindítása után a fékpedál az előbbinél tovább is lesüllyedhet, mert ilyenkor már a fékszervo is dolgozik. Az ABS rendszer működését pedig egy a forgalomtól elzárt területen érdemes kipróbálni. Fontos megjegyezni, hogy a modern fékberendezések állapotának ellenőrzéséhez szintén javasolt szakemberek segítségét kérni. Kellő figyelemmel a fékbetétek állapotára a fékrendszer működésre és a fékfolyadék forráspontjának az ellenőrzésére. És természetesen a kézifék hatásosságáról sem szabad elfelejtkezni, ez is fontos!
Ne várja meg, míg kellemetlen helyzetbe sodorja egy nem megfelelő műszaki állapotú gépjármű. Gyakran az apró >>>