Ingyenes robottaxi-szolgáltatást indít a Lexus
A Toyota mobilitási alapítványa üzleti és szakmai partnerekkel együttműködve különleges szolgáltatást indított útjára Indianapolis városában. A belvárost és az egyetemi campust kiszolgáló iránytaxi a Toyota csoport legújabb autonóm mobilitási fejlesztéseit hasznosítja, méghozzá a Lexus RX 450h kényelmével társítva.
Az autonóm iránytaxi szolgáltatások szakértője, a May Mobility, az Indiana állam gazdasági fejlesztéséért tevékenykedő Indiana Economic Development Corporation (IEDC), a fenntartható energia ökoszisztéma kialakításán fáradozó Energy Systems Network (ESN) és a Toyota csoport autózáson túlmutató egyéni és hálózatba kapcsolt mobilitási feladataival foglalkozó Toyota Mobility Foundation (TMF) június elsejével ingyenes autonóm iránytaxi-szolgáltatást vezetett be Indianapolis városában.
A kezdeményezés az ENSZ fenntartható városokra és közösségekre vonatkozó fejlesztési célkitűzésével összhangban igyekszik megvalósítani a Toyota Mobility Foundation „mobilitást mindenkinek” jövőképét. Az öt darab Lexus RX 450h öntöltő hibrid szabadidőjárműből, valamint egy kerekesszékes utasok szállítására is alkalmas Polaris GEM lassú járműből álló flotta az Indy 500 versenyhétvégén tartotta bemutató üzemét, amelynek során az autóverseny nézői tízperces demonstrációs útvonalon próbálhatták ki a teljesen önjáró mobilitás ezen előfutárát.
Az ezt követően útjára indított kísérleti fázisban az önjáró Lexusok hétköznapokon reggel és este 7 óra között közlekedik egy kilenc megállóból álló útvonalon. Ezt az útvonalat a már létező közösségi mobilitási szolgáltatások, valamint a közúti forgalmi szabályszerűségek figyelembe vételével, a városi közösségi közlekedési szolgáltatóval együttműködve úgy alakították ki, hogy elkerülje a jellemzően dugókkal terhelt, túlzsúfolt gócpontokat, illetve a város olyan pontjait kösse össze, amelyek között jelenleg nem létezik hatékony közösségi közlekedési lehetőség.
A jelenlegi járványügyi helyzetben egyidejűleg csak egy háztartásban élő utasok tartózkodhatnak a járművek fedélzetén, az utasok férőhelyét válaszfal határolja el a járműkísérőtől – aki a teljesen autonóm gépkocsi működését felügyeli, és csak vészhelyzetben avatkozik bele a vezetésbe –, illetve minden fuvar előtt és után UV-fénnyel sterilizálják a járművek belső terét. A 10-15 percenként közlekedő körjárat egyelőre kísérleti módban üzemel november 19-ig; ezt követően az esetleges sűrítéséről, a vonal meghosszabbításáról, illetve a szigorú pandémiás korlátozások enyhítéséről is döntenek. Szintén novembertől Indiana állam egy másik városában is hasonló shuttle szolgáltatást indítanak útjára a partnerek.
Eközben a Lexus Japánban már sorozatgyártásban forgalmazza önjáró technológiáját: a Lexus LS zászlóshajó limuzin képes önállóan sávot váltani, előzékenyen segít más járműveknek besorolni, rugalmasan közlekedik az autópálya-fel- és -lehajtókon, alkalmazkodik a forgalmi torlódásokhoz, és megelőzi a nála lassabb járműveket. Az autó vezetője átmenetileg elengedheti a kormányt, ám tekintetét az úton kell tartania. Ugyanez a helyzet a Lexus parkoló robotjával: az autó mindent önállóan intéz, a gázadástól a kormányzáson át a fékezésig és az irányváltásig; a sofőrnek csupán a panoráma kamera- és radarrendszer jelei alapján létrehozott képen kell figyelni az esetleges akadályokat.