Interaktív Toyota-kiállítás a jövő mérnökei számára

Különleges fejlesztéssel koronázta meg egy tudományos ifjúsági élményközponttal folytatott, két évtizedes együttműködését a Toyota. A Steam Park két tucatnyi installáción keresztül vezeti be a látogatókat a mechanika rejtelmeibe.

Képzeljünk el egy óraszerkezetet, amelyet ötszáz év legkiválóbb találmányaiból építettek össze; egy akadálypályát, amelyen öt méteres magasságból futnak alá a golyók, akár egy labirintusban; egy széket, amellyel felszállhatunk a mennyezetig…


Ezek a felnőtt szemmel is izgalmas, motiváló konstrukciók egy gyermek számára meghatározó élménynek bizonyulhatnak, amely elvetheti bennük a tudományos érdeklődés alapjait, és akár egy mérnöki vagy kutatói pályafutást is megalapozhatnak. Mindez nem feltételezés: a Toyota észak-amerikai kutatás-fejlesztési központjának munkatársai közül sokan pontosan meg tudták nevezni azt a varázslatos pillanatot gyermekkorukban, amely elindította őket a tudományok útján.


Pontosan ez a felismerés ihlette a Steam Park-ot: egy vadonatúj, impozáns kiállítást, amelyet Észak-Amerika egyik legismertebb interaktív múzeumával, az Ann Arbor-i Hands-On Museum-mal közösen valósított meg a Toyota.


Az oktatási intézmény és a világ legnagyobb autógyártója között csaknem két évtizede tart a szoros együttműködés, hiszen a Toyota egyike a város legnagyobb munkaadóinak. Az autógyártó 1977-ben hozta itt létre K+F központját (TMNA R&D), majd 2017-ben két más helyszínről is ide költöztette tevékenységeit, hogy egy további 154 millió dolláros beruházással kibővített, hatalmas központban egyesüljön a Toyota műszaki és technológiai kompetenciájának a legjava.


A Hands-On Museum és a TMNA R&D munkatársai nem sokkal ezt követően kezdtek el dolgozni egy olyan, közös kiállítás tervein, amelyet végül idén augusztusban adtak át az interaktív múzeum látogatóinak.


A 2008-ban alapított múzeum elsődleges küldetése, hogy az óvodás és kisiskolás korosztállyal megismertesse a világ ezernyi rejtélyét, betekintést engedjen számunkra mindennapi tárgyaink működésébe, és rávilágítson azokra az összefüggésekre, amelyeket felismerve közelebb kerülhetnek ahhoz, hogy egy nap maguk is a technológia csodálatos világában találjanak maguknak hivatást.


Ugyanakkor, ahogy a Toyota huszonhárom különböző interaktív szerkezetet – többek között a cikkünk bevezetésében ismertetett, érdekfeszítő installációkat – felvonultató tárlatának megnyitóján elmondták, az itt kiállított gépezetek számos szinten élvezhetők: a legifjabbaktól kezdve az érdeklődő családokon át a veterán mérnökökig mindenki talál benne felfedezni valót.


A Toyota kutatás-fejlesztési intézete, valamint az autógyártó észak-amerikai alapítványa összesen másfél millió dolláros (körülbelül 430 millió forint) ráfordítással hozta létre a Steam Park névre keresztelt kiállítást.


Már maga az elnevezés is beszédes: a Steam azoknak a tudományos programoknak az általános elnevezése, amelyek a tudományok, a művészetek és a matematika (science, technology, engineering, arts, mathematics) együttes erejével igyekszik felkészíteni a fiatalokat arra, hogy felnőve innovatív szemlélettel, kritikus gondolkodással, kreatív megoldásokkal keressenek és találjanak választ az emberiség nagy kérdéseire.


Ahogy Jeff Makarewicz, a Toyota USA Alapítvány igazgató tanácsának tagja, a Toyota alelnöke fogalmazott –
„A Toyota a legmodernebb online, automatizált, villamosított technológiák alkalmazásával igyekszik megoldást találni a világ legsürgetőbb problémáira, ám egyedül nem vagyunk erre képesek: szükségünk lesz a gondolkodók, az innovátorok új generációjára, akiket épp a Steam Park és az ehhez hasonló intézmények indíthatnak el a helyes irányba.”




Fotók: Toyota
Kiadta a Smarter Média Kommunikációs Ügynökség