IONIQ hajtásláncok – hibrid, plug-in és tisztán elektromos
A megalkuvás nélküli vezetési teljesítmény érdekében, a lehető legnagyobb energiahatékonyság elérésének céljával kifejlesztett összes IONIQ hajtáslánc egy egyedülálló és kompromisszumokat nem ismerő kinyilatkoztatása a tisztább közlekedés iránti elkötelezettségünknek. A választás ereje soha nem volt még annyira hívogató, mint az IONIQ jövőbeni vezetőinek kezében.
A hibrid sztereotípiák eltörlése az IONIQ Hybrid és Plug-in modellekkel
Mind az IONIQ Hybrid és az IONIQ Plug-in modellek az új Kappa 1,6-literes GDI, közvetlen befecskendezéses, négyhengeres benzinmotorral rendelkezik, amely kategóriaelső 40%-os termikus hatásfokot kínál, maximális teljesítménye 105 lóerő, forgatónyomatéka 147 Nm.
A kifejezetten a hibrid alkalmazáshoz tervezett motor, a közvetlen kapcsolású, egyenletes váltást lehetővé tevő hatfokozatú duplakuplungos sebességváltóval párosítva egy sokkal dinamikusabb vezetési élményt nyújt, amely ezzel megkülönbözteti az IONIQ-t versenytársaitól. A párosított villanymotor lehetővé teszi a tisztán elektromos közlekedést és azonnali nyomatékot biztosít, mint ahogy a karosszéria hátsó többlengőkaros felfüggesztése is javítja a vezetési dinamikát.
Az IONIQ Hybrid villanymotorja 32 kW-os (43,5 LE) teljesítménnyel 170 Nm maximális forgatónyomatékot ad le, amelyet egy, a hátsó ülések alatt elhelyezett, 1,56 kW órás kapacitású lítium-ionos polimer akkumulátor táplál. Az 1.6-literes GDI benzinmotorral kombinálva az IONIQ Hybrid 103,6 kW (141 LE) teljesítményt és egészen 265 Nm-es forgatónyomatékot biztosít, és mindössze 3,9 – 3,4 l/100 km** üzemanyag fogyasztás és 92- 79 g/km (kombinált)** CO2 kibocsátás mellett 185 km/h-ás végsebességre gyorsítja az autót. A villanymotor lehetővé teszi az IONIQ Hybrid számára, hogy tisztán elektromos üzemmódban 120 km/órás sebességgel közlekedjen.
Az IONIQ Plug-in változatát választók mindig számíthatnak a 63 kilométeres tisztán elektromos hatótávra, amelyet a nagyteljesítményű 8,9 kWh-s lítium-ion polimer akkumulátor biztosít. A 45 kW-os (61 LE-s) villanymotor az 1,6-literes GDI, négyhengeres Kappa benzinmotorral 26 g/km-es CO2 kibocsátást és 1,1 l/100 km-es üzemanyag fogyasztást kínál (NEDC súlyozott kombinált ciklus szerint).
** A kombinált NEDC teszt ciklus szerint.A CO2 kibocsátás és az üzemanyag fogyasztás függ a kerékmérettől.
Hatfokozatú duplakuplungos sebességváltó (DCT) – garantált reakcióképesség
Az IONIQ Hybrid és IONIQ Plug-in változatok mindegyike hafokozatú duplakuplungos (6DCT) sebességváltóval rendelkezik, amely az alacsony súrlódású csapágyaknak és az alacsony viszkozitású sebességváltó olaj használatának köszönhetően a legmagasabb szintű átviteli hatékonysággal büszkélkedhet. Így együtt a vezetési teljesítmény és az üzemanyag hatékonyság egy egyedülálló kombinációját teremtik meg. Az intelligens módon megválasztott sebesség fokozatok egy okos váltási stratégiával kombinálva egyenletesen viszik át a teljesítményt fokozatról fokozatra.
A hatfokozatú duplakuplungos sebességváltóval a vezető teljesen kihasználja a villany- és a belső égésű motor kínálta technológiákat. Így, az IONIQ Hybrid és Plug-in modellek sportos és élvezetes vezetési élményt nyújtanak; sokkal jobb, minta többi hibrid „gumiszalag” szerű gyorsulása.
Az autó üzemanyag hatékonyságának és vezetési karakterisztikájának javítása érdekében, a vezető választhat SPORT vagy ECO üzemmód közül. SPORT módban az alacsonyabb fokozatok hosszabban kitartásra kerülnek, a benzinmotor és a villanymotor erejének kombinálásával a maximális teljesítmény a vezető rendelkezésre áll. A digitális képernyő műszereinek grafikája egy forgó sebességkijelzőre vált, amelyet egy analóg stílusú fordulatszámmérő vesz körül, mely a motor fordulatszámát mutatja piros háttérszínnel. ECO módban, a hatfokozatú duplakuplungos sebességváltó a fokozatok megválasztását az üzemanyag-gazdaságosság szerint optimálizálja, és a kategóriavezető üzemanyag-gazdaságosság elérése érdekében előbb a magasabb fokozatba kapcsol, míg a TFT információs kijelzőn az ismerős sebességmérő mutató látható.
A hajtáslánc részegységeit úgy tervezték, hogy nagyon kompaktak, de ugyanakkor nagy hatékonyságúak legyenek. A kombinált hibrid és a plug-in hibrid technológia többlet súlya ezért csak minimálisan növeli meg az IONIQ súlyát, de jelentősen növeli annak hatásfokát.
Kompakt, lítium-ion polimer akkumulátor által táplált villanymotor
A Hybrid, a Plug-in és az Electric modellváltozatok esetében is a villamos hajtást egy állandó mágneses szinkronmotor biztosítja, amelynek részeit a fő komponensek vastagságának 10%-os csökkenésével (elektromos acéllemez) optimalizálták és négyszögletes keresztmetszetű rézvezetékeket alkalmaztak, hogy csökkentsék a mag- és rézveszteséget.
A Hyundai a hagyományos nikkel-metál-hidrid akkumulátorok helyett a lítium-ion polimer akkumulátorcsomag használata mellett döntött, minden IONIQ modell esetében. Ez alacsonyabb memóriaérzékenységet, kiváló töltési- és kisülési hatékonyságot biztosít, miközben kiemelkedő maximális teljesítményt garantál.
A hatékony csomagolást szintén figyelembe vették, mivel az akkumulátor rendszer a hátsó ülések alatt található, így az utastér és a csomagtér teljes mértékben kihasználható az IONIQ Hybridben, amely 456 literes csomagteret kínál (VDA 211), amely 1,518 literre bővíthető (VDA 214) a hátsó ülések előre döntésével. Ez szintén igaz az IONIQ Plug-in (341 liter (VDA 211) amely 1 401 literre bővíthető (VDA 214)) és az IONIQ Electic változatokra is (350 liter (VDA 211) amely 1 410 literre bővíthető (VDA 214)), amelyek nagyobb akkumulátoraik ellenére jelentős méretű csomagtérrel rendelkeznek.
Egy tisztán elektromos szupersztár: IONIQ Electric
Az IONIQ Electric tisztán elektromos hajtással kínál környezetbarát autózást, amit a 28 kW órás lítium-ionos polimer akkumulátor biztosít, több mint 280 km maximális hatótávolságig (NEDC alapján). Az azonnal rendelkezésre álló 295 Nm maximális forgatónyomatékot a 88 kW (122 LE) teljesítményű elektromotor biztosítja egy egysebességes fordulatszám-csökkentő áttétel segítségével, ami az autót akár 165 km/óra sebességig is gyorsíthatja.
Az IONIQ Electric esetében alkalmazott „shift by wire” (vezetékes váltó) rendszer egyedi, és egyszerűen nyomógombok segítségével teszi lehetővé a vezetési üzemmódok közötti váltást. Ráadásul megszünteti a hagyományos váltókar és a sebességváltómű közötti mechanikus összeköttetés megvalósításához szükséges utat, így ezzel további tárolóhely áll rendelkezésre az autó elülső részében.
Az egysebességes fordulatszám-csökkentő áttételes sebességváltó automatikusan és egyenletesen gyorsítja az Electric-et és a hatékonyság és vezetési karakterisztika javítása érdekében SPORT, NORMAL és ECO üzemmódokat kínál. Ezen felül az IONIQ Electric a kormánykerékre rögzített váltófülekkel rendelkezik, amelyek segítségével a regeneratív fékezés négy fokozatban állítható, a vezető igényeinek megfelelően a lassítás és fékezés során.
Az IONIQ Electric elektronikus rögzítőfékkel (EPB) rendelkezik, amelyet a vezető egyetlen ujjal működtethet. A mobiltelefonok induktív töltését biztosító tálca kényelmesen a váltógombok mellett került elhelyezésre.
Az IONIQ Electric lítium-ion polimer akkumulátorának 80%-ra történő feltöltése csupán csak 23 percet vesz igénybe egy 100 kW-os egyenáramú (DC) gyorstöltő használatával. A kábelbe integrált töltőegység (In-Cable Control Box, ICCB) lehetővé teszi a vezető számára, hogy akár egy közönséges váltóáramú (AC) háztartási konnektorról is feltöltse IONIQ-ját. A töltőaljzat a benzines modelleknél megszokott helyen került elhelyezésre.