Iparági bírálatok érték a kínai elektromos autók megemelt uniós importvámját

    Az elektromos járműipari ágazatban széleskörű bírálatot váltott ki mind európai, mind kínai vállalatok részéről az Európai Bizottság csütörtökön bejelentett döntése a Kínában gyártott elektromos járművek imporvámjának megemeléséről.

    A bejelentés szerint péntektől ideiglenes „kiegyenlítő” vámokat vet ki az EU a Kínából származó, Kínában gyártott akkumulátoros elektromos járművek (BEV) importjára.


    Az ideiglenes vámok – amelyeket a korábban közzétett vámtételekhez képest némileg kiigazítottak – július 5-étől legfeljebb négy hónapig lesznek érvényben. A vámokról a végleges döntést az uniós tagállamok szavazással hozzák majd meg. Elfogadása esetén a vámok öt évig maradnának érvényben.


    Az EU bejelentését követően a Kínai Kereskedelmi Kamara az EU-ban (CCCEU) határozottan ellenezte a protekcionista intézkedéseket, és sürgette az EU-t, hogy vegye figyelembe a kínai és az európai vállalatok egybehangzó aggodalmait. A vámok ugyanis jelentős kihívások elé állítják a jövőbeni kínai-európai együttműködést az elektromobilitási iparban, különösen azon európai vállalatok számára, amelyek kínai ellátási láncra támaszkodva kívánnak nemzetközileg versenyképes termékeket kifejleszteni – áll a CCCEU közleményében.


    „Reméljük, hogy a két fél hamarosan megoldást talál a kiegyenlítő intézkedések elkerülésére, amelyek ártanak a kölcsönösen előnyös együttműködésnek és a kínai-EU autóipar közös fejlődésének” – fogalmaz a dokumentum.


    Az EU döntése bírálatokat váltott ki az uniós tagállamok és a járműipar részéről is.


    Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója szerint az importvámok megemelése „zsákutcába vezet”. Nemhogy nem erősíti meg az európai gyártók versenyképességét, hanem „éppen ellenkezőleg, nemcsak a globálisan tevékenykedő vállalatok üzleti modelljét károsítja, hanem korlátozza az európai vásárlók elektromos autókkal való ellátását is, és így még a közlekedési ágazat dekarbonizációját is lassíthatja” – jelentette ki. Hozzátette, hogy „az ilyen intézkedések súlyosan sértik a szabadkereskedelem EU által propagált elvét”.


    „Az Európai Bizottság döntésének időzítése hátrányos az elektromos járművek iránti jelenlegi gyenge németországi és európai kereslet szempontjából” – jelentette ki csütörtöki közleményében a Volkswagen szóvivője. Hangsúlyozta: „A döntés negatív hatásai meghaladják annak előnyeit az európai, és különösen a német autóipar számára”.


    A VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) német autóipari szövetség még szerdán közleményt adott ki, amelyben kijelentette, hogy a vámok nem állnak az EU érdekében. „Az európai szubvencióellenes vámok nemcsak a kínai gyártókat, hanem különösen az európai vállalatokat és azok vegyesvállalatait is érintenék”. A közlemény rámutat, hogy a Kínából az EU-ba érkező importjármű nagy része európai és amerikai gyártóktól származik.


    A szövetség jelentése rámutat: piaci elemzések szerint a kínai akkumulátoros-elektromos járművek piaci részesedése a teljes európai személygépkocsi-piacon valószínűleg 5-10 százaléknál stabilizálódhat. „Az EU-nak tartózkodnia kellene a bejelentett szubvencióellenes vámok bevezetésétől, és tárgyalásos megoldást kellene találnia Kínával” – szögezi le a VDA közleménye.


    Hildegard Muller, a VDA elnöke hangsúlyozta, hogy a megoldás érdekében „feltétlenül” nyílt és konstruktív párbeszédre lenne szükség Kína és az Európai Bizottság között. „Teljes szívvel támogatjuk ezt a megközelítést, és mindkét felet a tárgyalások sikeres lezárására buzdítjuk” – mondta.


    Csütörtökön a kínai kereskedelmi minisztérium reményét fejezte ki, hogy az EU kész együttműködni Kínával a vitás kérdések tárgyalásos megoldásában. A minisztérium szóvivője sajtótájékoztatón kijelentette, hogy a konzultációnak tényeken és szabályokon kell alapulnia, és a lehető leghamarabb mindkét fél számára elfogadható megoldást kell eredményeznie.
https://english.news.cn/20240704/4dae7641d2ae4865a1ed7f6beb028766/c.html

Tudtad?