IQ teszttel felérő kifogások a biztonsági öv ellen
Az autó csaknem háromszor gyorsabban ment a megengedettnél, aztán egy kanyarban lerohant az útról, majd hossztengelye körül többször megpördülve a tetején állapodott meg.
Mindhárom hátul ülő utas súlyos sérüléseket szenvedett, mivel nem voltak bekötve. Egyikük sérülése maradandó fogyatékossággal és súlyos egészségromlással, egy másik utas sérülése pedig súlyos egészségromlással járt.
A szakértő megállapította, hogy a hátsó biztonsági övek „alkalmatlanok volt a rendeltetésszerű használatra”, ezért a baleset okozójával szemben az ügyészség a vádiratban végrehajtásában felfüggesztett szabadságvesztés büntetés kiszabására és a járművezetéstől történő eltiltására tett indítványt.
Mert az igaz, hogy a felnőtt utas felelőssége, ha nem köti be magát hátul, azonban az autó tulajdonosának biztosítania kell a biztonsági övek működőképességét.
A tévhit ellenére, nincs olyan eset, amikor a hátsó ülésen ülve nem kell bekötni magunkat. Lakott területen kívül 1993 óta, lakott területen belül pedig 2001 óta kötelező a biztonsági öv használata a hátsó ülésen is.
A 2007-es KRESZ-módosítás előtt a járművezetőé volt a felelősség, de a jelenlegi szabályozás szerint azt terheli a bírság, aki nem kapcsolta be a biztonsági övet.
Szakértők szerint 55-60 százalékkal csökkenti a halálos kimenetelű balesetek számát, valamint a személyi sérülések súlyosságát a biztonsági övek használata. Ennek ellenére a hátsó ülések biztonsági öveit gyakran nem használják. A rendőrség tapasztalatai szerint a kisebb településeken élők gyakran nem kötik be a biztonsági övet, ha helyben közlekednek, mert ismerik az utcákat, és csak az iskolába vagy a nagymamához mennek, három utcával arrébb.
A rendőrök nemritkán hallják a következő kifogásokat:
„Van a kocsimban légzsák, az úgyis megvéd” – A légzsák csak a becsatolt biztonsági övvel együtt fejti ki azt a védelmi hatását, amiért kifejlesztették és beépítették a gépkocsiba.
„Erős vagyok, ütközéskor a karjaimmal képes vagyok megtartani, megtámasztani magam” – Nem, nem képes. Akár már 30 km/óra ütközési sebesség mellett is olyan terhelés éri az emberi szervezetet, amely során a saját testtömege 20-30 szorosát kellene egy pillanat alatt megtartania. Ez olyan, mintha valaki a saját gépkocsiját akarná felemelni a karjaival.
„Ütközéskor jobb, ha nincs becsatolva a biztonsági öv, mert inkább kirepülök a gépkocsiból, mint az összetört járműbe beszoruljak.”
„Ütközés után kigyullad a gépkocsi, és a becsatolt biztonsági öv miatt bent ragadok az égő autóban.”