Ismert geometriai alakzat adta az ihletet az egyedi tanulmányautóhoz
A kínai fejlesztésű Toyota Rhombust először hazai pályán, a 2019-es Sanghaji Autószalonon állították ki, de a 2021-es Los Angeles-i Autószalonon is feltűnt a japán gyártó standján a világpremierjét ünneplő, szintén elektromos hajtású, szériaérett bZ4X SUV mellett.
A rombusz olyan négyszög, melynek minden oldala egyenlő hosszú, a szemközti oldalai párhuzamosak és szemközti szögei egyenlőek. Nos, a Toyota Rhombus fejlesztői nem véletlenül adták ezt a nevet a tanulmányautójuknak, ugyanis felülről nézve az ülései pontosan ezt az alakzatot adják ki. A különleges, 1+2+1 elrendezés minden utas számára tágas lábteret tesz lehetővé, pedig a jármű alapterülete nem nagyobb egy átlagos alsó-középkategóriás kocsiénál. Természetesen a jó helykihasználás annak köszönhető, hogy a Rhombus tisztán elektromos hajtású, és az akkumulátorát a padló alatt hordja.
A Toyota kínai kutatás-fejlesztési részlege, a TMEC az 1990 után született, kései Y-generációba tartozó fiatalok igényei szerint tervezte meg a tanulmányautót. Ők már gyerekkoruk óta szinte természetesnek veszik a szélessávú internethez való hozzáférést, és társasági életüket legalább akkora részben élik a közösségi oldalakon, mint a valóságban.
A forgatható vezetőülés mögötti három további ülés kanapé jellegű kialakítása egy hangulatos társalkodóhelyiséggé változtatja a Rhombuszt. Akkor válik teljessé bent a közösségi élmény, amikor a sofőr bekapcsolja az önvezető rendszert, és szembe fordul az utasaival, akikkel ezután akár kártyapartikban is részt vehet, amint azt a gyári videóban is láthatjuk. Egyesek szerint a tanulmányautó belseje inkább egy túlméretezett fürdőkádra vagy jakuzzira emlékeztet, amire a kék-fehér színválasztás is ráerősít.
Nagyon könnyű a beszállás a hatalmas tolóajtóknak és a hiányzó B-oszlopoknak köszönhetően, a vezető elhelyezkedését az automatikusan kifelé forduló vezetőülés is megkönnyíti. Középen, az üvegkupola alatt ülve, a joystickszerű kormányt markolva és a digitális műszerfalat bámulva a sofőr akár vadászgéppilótának is képzelheti magát. Vezetés közben úgy tud kommunikálni az utasaival, hogy a szavait az ülése fejtámlájába épített, hátrafelé néző kijelzőn megjelenő emoji ikon és az autó hangrendszere továbbítja hátrafelé.
Nem csak a belseje, hanem a külseje is különleges a Rhombusznak: szinte alig lehet eldönteni, hogy melyik az eleje és a hátulja, a morcos LED-fényszórók a négyszög alakú nappali fényekkel agresszív, predatorábrázatot kölcsönöznek neki, a hatalmas kerekeket teljesen a karosszéria sarkaiba tették, hogy a lehető legnagyobb utasteret alakíthassák ki. Természetesen a tükröket videokamerák helyettesítik, kilincsek helyett pedig okostelefonos alkalmazással lehet a villanymotorral mozgatott ajtókat nyitni és zárni.
Ezúttal eltekintett a műszaki adatok közlésétől a Toyota, talán nem véletlenül, a koncepciójármű ugyanis sokkal inkább tűnik gondolatébresztő stílusgyakorlatnak, mint egy tényleges szériaautó előtanulmányának. Pedig tágassága, elektromos hajtása, önvezető technológiája, hatalmas ablakfelületei és helytakarékos tolóajtajai miatt a Rhombus akár taxiként is jól használható lenne.
Fotók: Toyota, Youtube, Core77