Itt a Honda e – a Honda következő generációs elektromos autója
A Honda e nem más, mint a márka könnyed városi mobilitásról szőtt álmainak beteljesülése
Egyedi, feltűnő, minimalista stílus letisztult részletmegoldásokkal – mérnöki műalkotás kompromisszumok nélkül
A hátsókerékhajtás, a független hátsó felfüggesztés és az 50:50 arányú súlyelosztás roppant dinamikus menettulajdonságokkal ruházza fel a modellt
A felhasználóközpontú technika révén az utasok könnyedén tarthatják a kapcsolatot a külvilággal a hétköznapok során
A járműipari trendek rendkívül gyorsan változnak manapság, sőt tán gyorsabban, mint valaha. Ennek hatására a szektor maga is folyamatosan formálódik, és egyre kevésbé emlékeztet egykori önmagára. A Honda előrejelzései azt jósolják, hogy 2030-ban már az elektronika, az automatizáció és a mobilitási szolgáltatások bűvkörében zajlanak majd a fejlesztések, amiben az is nagy szerepet játszik, hogy – környezetvédelmi okokból – egyre nagyobb az igény a tiszta üzemű járművekre, illetve a minél gyorsabb elektromos átállásra.
A Honda felismerte, hogy a technológiai újítások egyre-másra érkeznek, s egyértelműen az önvezető, mesterséges intelligenciára épülő rendszerekre, valamint a jármű és a tulajdonos közötti szorosabb kapcsolatra fókuszálnak a szakemberek. A vásárlók olyan mobilkommunikációs megoldásokra vágynak, melyek összekapcsolják autójukat elektronikai eszközeikkel és az egész világgal. Ez az emberközpontú gondolkodás a járműipari berkekben afféle paradigmaváltást hozott a fogyasztóknál is, akik egyre inkább szolgáltatásként, semmint termékként tekintenek a járművekre.
A kompakt, teljesen elektromos Honda e fejlesztőcsapatát a vállalat 2030-ra vonatkozó jóslata inspirálta, valamint a vágy, hogy jobbá tegyék a környezetet, főként a zsúfolt városokban. Tervezésekor tiszta lappal kezdtek a mérnökök, hogy olyan tökéletes koncepció születhessék, amely maradéktalanul igazodik a modern városi környezethez. Munkájukat természetesen az emberközpontú Honda-filozófia határozta meg, leginkább ennek köszönhető, hogy a Honda e tulajdonképpen minden téren új mércét állít.
A Honda e-t 2017-ben, tanulmányautóként mutatta be elsőként a gyártó, és Urban EV néven ismerhették meg az érdeklődők. Ezt követte a már majdnem sorozatgyártásra kész Honda e Prototype, ami a 2019-es Genfi Autószalonon ünnepelhette világpremierjét. A végső változat végül szintén 2019-ben a Frankfurti Autókiállításon állhatott a nagyközönség elé, és ahogy sejteni lehetett, óriási sikert aratott.
Ultramodern műszaki alapjai és fejlett, intelligens mobilkommunikációs eszközei révén az utasok mindig kapcsolatban maradhatnak a külvilággal. Ösztönösen kezelhető infotainment- szolgáltatásaival, illetve kommunikációs alkalmazásaival a Honda e új mércét állít a kompakt elektromos autók szegmenségben, különösképp, hogy dupla érintőképernyőjével, My Honda+ névre keresztelt okostelefon-alkalmazásával és – mesterséges intelligencián alapuló – személyi asszisztensével könnyedén belesimul a modern életvitelbe.
A hangutasításokkal vezérelhető Honda Personal Assistant (HPA) legfőbb előnye, hogy egyre inkább kiismeri a tulajdonos preferenciáit, így idővel egyre pontosabb válaszokat ad, még inkább megkönnyítve a mindennapokat. Szintén ezt a célt szolgálja a digitális kulcs, ami lehetővé teszi, hogy a tulajdonos az okostelefonjával kezelje az autó biztonsági rendszerét. E megoldás hozadéka, hogy a Honda e mindig nyitva, „kapcsolódva” és menetre készen fogadhatja vezetőjét, ha azt érzékeli, hogy közeledik.
A formaterv kidolgozásakor magas használati értékre és praktikus kialakításra törekedtek a szakemberek, azon túlmenően persze, hogy egyszerű, letisztult és egyedi karosszéria lásson napvilágot. A jellegzetes első és a LED hátsó lámpáktól kezdve, a töltő középre helyezett csatlakozóaljzatán át, a letisztult vonalvezetésig minden egyes apró részlet a kifinomultság és az aerodinamikai hatékonyság érdekében született, ezért is mondhatjuk, hogy a Honda e már az urbánus közlekedési eszközök következő generációját képviseli.
A céltudatos formatervezési filozófia hívta életre a hagyományos visszapillantó-tükrök helyett alkalmazott Oldalsó Kameratükör Rendszert (Side Camera Mirror System, SCMS) is, mely két 6”-os képernyőn jeleníti meg az autó mögött zajló eseményeket. Ez a technika elsőként jelenik meg a kompaktok szegmenségben, és a stílust illetően éppúgy komoly előrelépést jelent, mint a menetbiztonságra és az aerodinamikára nézve.
Igazodván az egyszerű és letisztult kocsitesthez, a beltérben csupa lágy tapintású, kortárs anyag, valamint megnyugtató, lounge-szerű hangulat fogadja az utasokat, ami azonnal kizökkent a hétköznapok rohanásából. Hála a nagy tengelytávnak, a helykínálat a magasabb méretosztályú modelleket idézi, sőt egy fokkal még tágasabbnak hat a kabin, hiszen az első sor is átjárható.
Mindemellett a Honda e menetbiztonsági és vezetést segítő kiegészítők teljes sorával igyekszik megkönnyíteni a városi közlekedést. Az összeállítás részeként három új fejlesztést vezet be a Honda. Az Ütközés Erejét Mérséklő Gázpedál-vezérlés előre- és hátramenetben egyaránt megakadályozza a hirtelen kigyorsításokat, továbbá azt sem engedi, hogy elinduljon az autó, ha akadályt érzékel útjában. A Kis Sebességű Automatikus Fék (ti. Low Speed Brake Function) lassú manőverezésnél hozza működésbe a fékrendszert, amennyiben veszélyhelyzetet érzékel, a Követett Autó Indulására Figyelmeztető Rendszer pedig jelzi a vezetőnek, ha az előtte álló elindul (pl. közlekedési lámpánál).
Ugyancsak újdonság a Honda Automata Parking (ti. parkolóasszisztens), ami megkeresi a Honda e befogadására alkalmas parkolóhelyeket, és megmutatja a HMI kijelzőjén, milyen helyzetbe álljon a vezető ahhoz, hogy a rendszer megkezdhesse az automatikus manővert.
A vadonatúj elektromos autókhoz szánt platformot úgy tervezték, hogy kivételes vezetési élményt nyújtson és lehengerlő menetdinamika jellemezze városi környezetben. Az erős villanymotor, a kompakt kocsitest, a 4,3 méteres fordulókörsugár, az 50:50 arányú súlyelosztás és az alacsony tömegközéppont sportos, lendületes karakterrel ruházza fel a típust. Ehhez társul a csendes, kifinomult működés és a kellemes vezetési élmény és az egyedülállóan gyors gázreakció, ami azonnali kigyorsításokkal segíti az előrejutást a zsúfolt utcákban. Az Egypedálos Vezérlést (Single Pedal Control) két üzemmódban használhatja a Honda e vezetője: Normál állásban a higgadt, nyugalmas városi autózáshoz igazodik, míg Sportba kapcsolva közvetlenebbé válik a modell.