Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Itt a Yaris GRMN

Posted on 2018.04.14.2018.04.14. By Iroda Távirati

EZT TUDJA A TOYOTA KOMPAKT IZOMAUTÓJA

Már Magyarországin is rendelhető a Toyota rendkívüli várakozások övezte kompakt sportautója, a Rally Világbajnokság (WRC) futamain remekelő Toyota Yaris WRC által ihletett limitált szériás Yaris GRMN-ből. Az azonban aki hazavinné, nem árt, ha siet: mindössze 400 darab kerül belőle forgalomba egész Európában, ebből 3 darab érkezik Magyarországra. Na de mit is tud igazából a kompresszoros feltöltésű, 1,8 literes, 212 lóerős VVT-i motorral szerelt utcai sportgép? Az alábbiakban ezt vesszük sorra.

A minden apró elemében a motorsport szellemisége által áthatott, ám a páratlan országúti teljesítményre tervezett Yaris GRMN-t a kategóriában egyedinek számító, kompresszoros feltöltésű 1.8 VVT-i motor hajtja, amelynek teljesítménye 212 DIN LE/156 kW, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 250 Nm 4800 1/perc fordulatszámon. Az Angliában gyártott Toyota-motort a rendkívüli sportautó hagyományokra visszatekintő japán autógyártó a Lotussal közösen fejlesztette ki, és a Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) valenciennes-i üzemében építik be az autóba. A motor teljesítménye már első pillantásra is meggyőző: az autó 6,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, és álló rajttal 14,2 másodperc alatt teszi meg a 400 méteres távot.

Túlzás nélkül állítható, hogy a Yaris GRMN lelke az a motor, ami különlegesnek számít a B-szegmensű izomautók közt, mivel teljesítményét kompresszoros feltöltés fokozza. Az 1,798 cm3 lökettérfogatú 2ZR-FE erőforrás a Toyota Manufacturing UK (TMUK) Deeside üzemében készül, és a blokkot a brit sportkocsi-specialista, a Lotus mérnökei módosították. Az európai vásárlók számára épített, összesen 400 darab motorblokk mindegyikét sorszámozott tábla díszíti.

A 10:1 sűrítési aránynak és a szívó- és kipufogóoldali szelepeknél egyaránt alkalmazott Dual VVT-i intelligens szelepvezérlésnek köszönhetően az erőforrás teljesítménye 212 DIN LE (156 kW) 6800/perc fordulatszámon, és 250 Nm nyomatékcsúcsa 4800/perc fordulatnál jelentkezik. A motor egy hatfokozatú manuális sebességváltón át hajtja az első kerekeket, és – a Torsen részlegesen önzáró differenciálmű hathatós segítségével – a Yaris GRMN 6,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, álló rajttal pedig 14,2 másodperc alatt teszi meg a 400 méteres távot. Az elektronikusan korlátozott végsebesség 230 km/óra. Az autó saját tömegét sikerült 1.135 kilogrammon tartani, így a Yaris GRMN dicsekedhet a kategória legjobb, 5,35 kg/1 lóerő tömeg-teljesítmény arányával.

A Magnusson-Eaton gyártmányú kompresszor beépítése komoly kihívást jelentett, mivel a Yaris GRMN motorházában kevés a hely. A megoldást a kompresszor, a hűtés és a légbeömlő közös, helytakarékos egységbe foglalása jelentette, ami szorosan illeszkedik a blokk első részéhez. A hűtés nagyon fontos tényező, ezért a kompresszorhoz nemcsak közteslevegő-hűtőt, hanem egy olajhűtőt is csatlakoztattak – mindkettő a radiátor előtt kapott helyet –, és a bőséges légellátásról egy nagyobb méretű légbeömlő gondoskodik. A mérnökök egy új üzemanyagellátó rendszer kialakítását is feladatul kapták, amit egy eredetileg V6-os motorhoz tervezett alkatrészekkel sikerült megoldani. A kipufogórendszert is teljes egészében átdolgozták a mérnökök, akiknek igen szűk hely állt rendelkezésükre, és a hőszabályozásra is nagyon oda kellett figyelniük. A kipufogó ellennyomását is csökkenteni kellett az emisszió és a hangerő szabályozásához. A feladatot eredményesen megoldották: a motor erősebb, a kipufogóhang pedig borzongatóan szép lett, ráadásul a szerkezet az autó saját tömegét is tovább csökkentette. A kipufogóvéget középen vezették ki, ami újabb közös vonás a Yaris WRC versenyautóval.

Futómű és irányíthatóság

A Yaris GRMN megerősített karosszériája merevebb, ami kiváló irányíthatóságot és gyors kormányreakciókat biztosít. A Torsen részlegesen önzáró differenciálmű a gyorsítás során maximális tapadást, kanyarban pedig biztonságos, kiegyensúlyozott ívmenetet biztosít, miközben a motor folyamatosan magas fordulatszámon működhet. A modell Sachs Performance lengéscsillapítókat, merevebb futóműelemeket és alacsonyabb tömegközéppontot biztosító, csökkentett hasmagasságot kapott.

A Torsen részlegesen önzáró differenciálmű ritkaságnak számít a B-szegmens izomautó közt. Ez a megoldás nagymértékben javítja az autó menettulajdonságait, zökkenőmentesen továbbítva a hajtóerőt a kerekekhez, és kanyarodás közben jobb egyensúlyt biztosítva a jármű első és hátsó része között. A Torsen differenciálmű majdnem teljesen kiküszöböli az alulkormányzottságot, így az autó precízen tartja a kijelölt ívet, miközben a motor folyamatosan magas fordulatszámon működhet. A részlegesen önzáró differenciálmű, valamint a nagyobb keréktárcsák és gumiabroncsok jobb tapadást biztosítanak. A sokküllős, 17 colos BBS keréktárcsák kovácsolt alumíniumból készülnek, és nemcsak a rugózatlan tömeget csökkentik, hanem elég helyet hagynak a nagyméretű féktárcsákhoz is. A Yaris GRMN rendkívül precíz kormányzási érzetéhez a Bridgestone Potenza RE050A 205/45R17 gumiabroncsok is hatásosan hozzájárulnak. A karosszéria szilárdságát a motortérbe épített keresztmerevítő rúd növeli a két rugótorony között, és a karosszéria alatt elöl-hátul és középen további merevítések találhatók. A futómű a standard Yaris első MacPherson rugóstagjának és hátsó csatolt lengőkaros felfüggesztésének továbbfejlesztésével született. A futómű és a segédkeret a lehető legmerevebb elemekből épül fel, és a mérnökök a kanyarstabilizátor átmérőjét is 26 mm-re növelték. Az autót különleges fejlesztésű Sachs Performance lengéscsillapítókkal szerelték fel, és rövidebb (a széria Yarisnál 24 mm-rel alacsonyabb) rugókra ültették, ami alacsonyabb tömegközéppontot, ezzel együtt pedig csekélyebb oldaldőlést eredményezett. A járműstabilitás-vezérlést az autó magasabb teljesítményének megfelelően hangolták át. A fékerő hajszálpontos adagolását a 275 mm átmérőjű, négydugattyús ADVICS nyereggel kombinált, hornyolt első féktárcsák és a 278 mm-es hátsó féktárcsák biztosítják. Az elektromos rásegítéssel működő fogasléces kormánymű áttételi aránya 12,8:1, amivel könnyen mozgathatók a Yaris GRMN nagyobb kerekei. A Toyota GT86 kormánykerekéből kifejlesztett, kis átmérőjű volánnal fürgén irányítható az autó, mivel a kormány mindössze 2,28-at fordul a két végállás között. A kormányzási érzetet tovább javítja, hogy az elektromos szervokormány (EPS) szoftverét átírva sikerül még jobb kormányvisszajelzéseket biztosítani.

Karosszéria és külső megjelenés

Nagytestvéréhez, a a Yaris WRC-hez hasonlóan a Yaris GRMN is a jelenlegi háromajtós Yaris modellre épül, míg az autó nagy teljesítményéről olyan elemek árulkodnak, mint a hátsó légterelő szárny, a hátsó diffúzor és a középen kivezetett ovális kipufogóvég. A Yaris GRMN fehér színű karosszériája, kontrasztos fekete teteje és pirosra fényezett elemei egyértelműen a Yaris WRC színvilágát idézik. A GRMN változatot természetesen sok további egyedi elem is kiegészíti: a fekete spoiler, az egyedi hátsó lökhárító és méhsejtmintás hűtőrács a leg látványosabbak ezek közül. A speciális fényezés is sportos hangulatú: a motorháztetőt és a küszöböket a Yaris WRC festését idéző vörös-fekete minta díszíti, és a fekete tetőn a kategóriában egyedülálló módon feketére fényezett cápauszony antenna látható. Az első alsó légterelő lap vörös, és a LED fényszórók extra vizuális hatását fekete díszítő elemek egészítik ki.

Utastér

A sportüléseket a Toyota Boshoku tervezte, és kategóriaelső megtámasztást biztosítanak. Az utastér belső színvilága teljesen fekete, így ebben az árnyalatban készül az Ultrasuede® kárpitozás és a bőrkárpitozás is, amihez tökéletesen passzol a GT86-ból származó, kisméretű kormánykerék, a TFT kijelző, az alumínium sportpedálok, a nyomógombos motorindítás és az alumínium dekorációs betétek.

A kabin kialakítása is az autó teljesítményéről árulkodik; az első sportüléseket a Toyota Boshoku kifejezetten ehhez a modellhez tervezte. Az Ultrasuede® kárpitozású ülések kategóriaelső tartást és megtámasztást biztosítsanak. A teljesen fekete belső színvilág még sportosabbá varázsolja az utastér hangulatát, amit tovább erősít a műszerfal és az ajtóbetétek fekete bőrborítása és a fekete tetőkárpit. Autentikus izomautó-megoldás a motorindító gomb és a kisméretű, bőrborítású kormánykerék is; ez utóbbi a Toyota GT86 kupéból származik, bár kissé át kellett alakítani a Yaris GRMN különleges adottságaihoz, és egy középállást mutató jel is felkerült a karimára. Az utastér összbenyomását stílusosan egészítik ki az alumínium sportpedálok, az alumínium díszítőelemek és a TFT-kijelzős, kiváló minőségű műszeregység, amelyen induláskor egy TOYOTA GAZOO Racing-hangulatú animáció fut le.

A Toyota Yaris GRMN képességeit bemutató látványos videó az alábbi linken tekinthető meg:

https://www.youtube.com/watch?v=6ConomUMel8

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Vettel indul az élről Kínában
Next Post: Európában készül a vadonatúj Focus

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • A streaming hozza a hangfelvételipar legtöbb bevételét
  • Családi hétvége a Városligetben
  • Kezdődik a Reflex5!
  • Meghosszabbították a 16. KAFF nevezési határidejét
  • Parov Stelar Debrecenben
  • Van képünk hozzá (23.03.23.) – Alpine A110 S
  • Van képünk hozzá (23.03.22.) – MG4
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Van képünk hozzá (23.03.21.) – Bronco
  • Neves társaságba került Alonso a századik dobogós helyezésével
  • A hétvégén tesztelik a biztonsági rendszereket
  • A teszteredmények után az ADAC veszélyesnek tart hét nyári abroncsot
  • A Toyota Highlander így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Táborfalván tesztelik a Magyar Honvédségben rendszeresített kézifegyvereket
  • A Mustang név “meggyalázása” jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • Tovább folytatódik az együttműködés az RTL népszerű reggeli műsorával
  • Így készül a Kanelbulle
  • Visszahívnak egy a Danone OIKOS Görög élőflórás joghurtot
  • Mautner Zsófi főzelékeit ízlelgette a világhírű séf
  • Nehéz manipulálni a bacont
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Az e-Power után röviden az e-Pedálról is
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT